Frost

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 09:25

Frost werd geboren om ongeveer 1.45 in de morgen van 11 december 2010
De temperatuur was -16, wat een overgang voor zo'n lijfje vanuit het warme moederlijf.
Hij was duidelijk overdragen, hij heeft een hele flinke bos manen. Zijn moeder gaf al eerder aan dat ze klaar was voor de bevalling.
Dat zag ik toen ze op een nacht buiten in haar grote paddock lag. Er kwam een coyote op bezoek net voordat ik naar buiten wilde gaan. Zijn zilvergrijze lichaam gaf me de kriebels. Ik woon hier nu een tijdje en heb van locale boeren gehoord dat coyotes rond hun vee hangen ten tijde van de bevalling van vee. Ze proberen snel de nageboortes naar binnen te schrokken en als ze de kans krijgen volgt het kalf. Of in ons geval, het veulen.

Maar mijn merrie stond weer op, ze wist dat ze niet veilig was.
Enige tijd daarna zijn we begonnen met haar in onze stal te zetten. Dat had heel wat voeten in de aarde want ze heeft nooit geleerd om op stal te staan. Ik hou het motto aan 'zo natuurlijk mogelijk' en dat betekend dat er wel schuilgelegenheid is voor mijn paarden maar geen stal.
En wat heb ik dus geleerd? Ze hoeven niet in de stal te staan maar ze moeten wel leren dat het een veilige plek is. Voor het geval er medische handelingen gedaan moeten worden of, zoals in ons geval nu, een geboorte gaat plaatsvinden bij lage temperaturen.
Overigens was die geboorte niet gepland. Althans niet door mij maar mijn hengst en merrie moeten daar eind vorig jaar of begin dit jaar anders over hebben gedacht.

Ik heb ook geleerd dat ondanks de lange nachten en dus minder licht uren en het feit dat de merrie een veulen zoogde en dus verminderd of niet vruchtbaar zou moeten zijn aldus kenners, een dracht niet uitgesloten kan worden. Het veulen dat ze zoogde was al een aantal maanden oud, het was dus niet de veulenhengstigheid waarin ze blijkbaar is gedekt. Laat mijn les de Uwe zijn.
Maar goed. Plek zat in onze herberg dus deze jongeman is hartstikke welkom. Hij blijft even een paar daagjes binnen. Ik heb mijn stal met een glimlach verbouwd tot 'stable paradise'.
Er is een warmte lamp, een speelbal aan een touw en een jerrycan met gaten in de bodem zodat de merrie lang over de brokjes doet die daaruit vallen.

Met alles wat de stal binnenkwam gingen meer en meer principes overboord. Wat te denken van een dekentje voor de boreling, een arsenaal aan mutsjes om zijn natte oren tegen bevriezen te beschermen en stro als bodembedekking, wat het zelfstandig in de benen komen van de jongeman duidelijk bemoeilijkt omdat hij minder grip heeft en als hij staat, veel minder snel zijn balans vindt dan gewoon, op terra firma.

We hebben de hele nacht samen doorgebracht. En dat resulteerde in een onbevangen welkom vanmorgen nadat het gevoel in handen en voeten bij ons mensjes weer redelijk was terug gekeerd. Iets wat we bijna niet meer voor mogelijk hielden.
En zowaar, toen mijn man daarstraks weer op stal was, hinnikte de kleine naar hem. Tot twee Rkeer toe. En weet je... Zo'n stoer mannen hart kan smelten hoor. Hij is helemaal verliefd.

Oja. Vlak na zijn geboorte bevoren zijn baardharen al. Van het veulen bedoel ik. Hoewel als mijn man een baard gehad zou hebben, ook de zijne eraan had moeten geloven. Vandaar dat het nieuwste lid van onze familie FROST gedoopt is. En ach... zo'n kleintje heet natuurlijk Frosty. Naar de sneeuwman. Waarover ik hem op een later tijdstip zal voorlezen.

Foto's staan in een link, wel zo makkelijk. Verspreiding van foto's anders dan door mezelf vraagt wel om een een schriftelijke toestemming van mij. Maar da's logisch.

http://www.mijnalbum.nl/Album=NLBVDH83
Laatst bijgewerkt door petraaken op 13-12-10 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel in normaal letterformaat gezet.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 09:31

Gut wat een verhaal zeg en dan die foto's met die muts op hahaha. Erg leuke naam ook!
Hoelang blijft de deken en de muts op?
Knapperd hoor, echte een mooierd. Mama ook trouwens!

EDIT: Waar woon je trouwens :oo?

balance
Moderator Over Paarden

Re: FROST

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 09:49

Thanks Frozenstar. Ik woon in Alberta, een provincie in Canada. Tis hier nu gelukkig niet al te koud, kan erger en dat was voor het veulen nog vervelender geweest.
Dek houd ik er voorlopig op, zal de VA eens om advies vragen. Muts is al af want zijn oren zijn droog en lopen nu geen gevaar voor bevriezing meer.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 09:51

Wow gaaf zeg! Jammer dat er geen foto's in je profiel staan van je woonomgeving, daar ben ik nu toch wel heel nieuwschierig naar geworden.
Tot welke leeftijd loopt het veulen gevaar voor Coyotes?

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 09:56

Nouja, muts op, sjaal om, jas aan. Jahoor kleintje, welkom in winterwonderland!
Hihi, wat een leuke paardjes zijn het, allebei! Je hebt er een goede naam voor!
Gefeliciteerd!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 10:08

Thanks llindaaa... sjaal was natuurlijk broodnodig he? LOL. Die had hij alleen voor de foto om voor alle duidelijkheid. Ik ben net de laatste ronde gaan doen. En zowaar, ook ik kreeg een welkoms hinnikje. Zo schattig!
Frozenstar: dat weet ik niet eigenlijk. Hij gaat in elk geval als de VA het groene licht geeft, onder ons constante toezicht naar buiten. Waarschijnlijk laat ik een ruin los rondlopen die een sterke drijversdrang heeft. Ik heb hem al eerder coyotes zien verjagen.
Maar ik ga naar bed, morgen weer een nieuwe dag. Mannetje maakte al de opmerking "lig je nou alweer die paardenfilm te kijken?" toen hij naar bed kwam. Ik moest even schakelen om zijn grapje te snappen. Ik heb de cam namelijk op de t.v. op onze slaapkamer aanstaan, grijns.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 10:31

Jeetje en dan vind ik het hier al koud :D
Gefeliciteerd met het veulen!!!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:03

Het veulen is in ieder geval lekker ingepakt.
Ben je niet bang dat als die merrie aan het mutsje trekt, het veulen zich dan snijdt aan het touwtje onder zijn keel?
Heel veel gezondheid toegewenst voor moeder en veulen! ;-)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:11

<3 Blance nogmaals gefeiciteerd.......wat een geweldig leuk veulen!
En die muts haha, zo ziet die er dus uit :D .
Geniet lekker van het kleine mannetje.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:25

Wow een winterveulen! Wat een lief dier om te zien, mooie zachte ogen.
Ik heb je profiel net gelezen, maar het klinkt wel heerlijk hoe je woont. Hoelang wonen jullie nu in Canada en waarom de overstap daarheen (mag ook per pm)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:39

Wat een avontuur! Maar gelukkig is het veulen gezond op de wereld gekomen. Die foto's met de mutsjes zijn echt geweldig! :D Zeer toepasselijke naam ook. Heel veel succes met Frost!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:52

Ik dacht al; coyotes? Is het een mooi kerstverhaal of wonen ze dan ergens waar ze die beesten ook hebben? :D
Voor mij is het een vroeg maar mooi kerstverhaal! Heel leuk en verhaalachtig geschreven. Toen ik de foto's zag dacht ik pas; hé, het is echt!
Wat een idee om het veulen zo in te pakken, zeker mét muts! :D Hebben jullie al direct na de geboorte het veulen zo ingepakt, of eerst gewacht dat de merrie het eerst kon drooglikken? Ben benieuwd wat mama van haar veulen vind als het niet meer zo blauw ziet. :D
Hele schattige foto's van Frosty! Gefeliciteerd!

Ideetje; misschien leuk als bokkers je veulen daarginds in Canada ook op de webcam kunnen bekijken?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:04

Gefeliciteerd!
Die muts is een goed idee hoor!De oren zijn inderdaad de eerste om te bevriezen(ik heb wel eens een lammetje gehad wat buiten geboren was bij-15 en die is een stukje van zijn oren kwijt geraakt.Verder kerngezond.....)

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:05

Wat een mooi winterverhaal. De foto's met de muts geweldig! Dat ie blijft zitten. Ik begrijp dat de muts nu af is. Wel een heel moeilijke tijd voor een veulen om geboren te worden. In de natuur zou hij het zeer waarschijnlijk niet redden. Maar dankzij jullie goede zorgen gaat hij opgroeien tot een stoere hengst. Veel geluk met FROST.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:11

Die muts :') Wat een leuk veulentje! heb erg moeten lachen om je foto's :)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:07

Balance, wat een mooi mannetje!!!
Heerlijke foto's! Vooral met de muts op... hihi.
Nogmaals gefeliciteerd!!

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:09

Van harte balance!! :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:11

Nogmaals, van harte Balance, ik durf te wedden: het laatste Bokt-veulen van dit jaar *\o/* !!
Schattige foto's, hopelijk kan de kleine gauw naar buiten en wachten de coyotes niet alsnog hun kans af := .

Over de naam..... heel toevallig ken ik een Samojeed die ook midje-winter geboren werd, en Frosty genoemd werd :D .

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 18:46

Heel antwoord getikt en floep… verdwenen.
Bedankt voor de leuke reacties, ik zal even antwoord geven op sommige op- of aanmerkingen.
VDB: Jazeker was ik daar bang voor. Muts is er ook zo snel mogelijk weer afgehaald toen zijn oren droog waren. Ik kon hem gelukkig via de beveiligingscamera in de gaten houden.

Annebe: Ja, ik heb het erg getroffen. Ik woon hier met veel plezier. We wonen hier vanaf 2003 i.v.m. het werk van mijn man. Voor vragen e.d. staat mijn p.b. box open hoewel ik het fijner zou vinden als je via mijn profiel een mailtje stuurt. De p.b. box stroomt namelijk hopeloos over. Frost IS ook heel erg lief. Komt direct na je toe maar dat kan ook niet anders na al de uren die hij al met mensen heeft doorgebracht.

Bravura: We hebben zolang gewacht als we het verantwoord vonden. Ma heeft dus inderdaad droog kunnen likken maar toen hij begon te rillen hebben we hem toch maar snel de deken omgedaan. Ik ben daar eigenlijk helemaal niet voor maar soms breekt nood wetten. Daarna bleef ze zijn hals en benen likken. Het was echt flink koud. De deuren van de stal staan namelijk open zodat de merrie gewoon frisse lucht kan krijgen en naar buiten kan kijken. En uiteraard kan ze zo de kudde horen en ruiken.
De cam kan niet op het net. Althans, het lukt me niet. Zou ook voor ons zelf handig zijn als we op pad gaan want dan kunnen we hem via de telefoon in de gaten houden.

Jodi: Ik had dat soort verhalen inderdaad al gehoord dus ik was er erg op gebrand om zijn oren te beschermen en dat is gelukt.

Staan is geen probleem maar in de benen komen nog wel. We hebben hem de eerste keer moeten helpen; hij bleef maar liggen ondanks dat hij smakkende geluidjes maakte van de honger. Als we hem niet hadden geholpen was hij zomaar ingeslapen vrees ik.
Hij krijgt gewoon heel slecht grip op de ondergrond van stro.
Vannacht is mijn lieve mannetje om half drie nog eens naar buiten gegaan nadat ik had gezegd dat het veulen dus echt niet uit zichzelf in de benen kwam.
Vanmorgen stond hij echter. Lijkt me stug dat hij de rest van de nacht is blijven staan en rondlopen (ik viel op een gegeven moment in slaap) dus ik hoop dat hij nu ontdekt heeft op welke manier hij het handigst overeind kan komen.
Het wordt iets warmer, -8. Dan wil ik hem toch wel even naar buiten hebben om eens een klein sprintje te kunnen trekken.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:07

Poeh, wat een dagtemperaturen bij jullie zeg. Niet de handigste tijd om te veulenen. Ik hoop dat de kleine er goed doorheen komt!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:11

Wat een geweldig gezicht dat mutsje. Geen overbodig luxe bij -16.
Veel plezier met de kleine man.

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:14

Van harte wat een mooi mannetje en wat een leuk verhaal,je hebt gelijk om zijn oren te beschermen bevriezen doet erg pijn en dat heb je zo voorkomen.
Plaats je snel foto's van Frosty buiten met mams, trouwens knap hoor dat je haar binnen hebt gekregen en ze netjes is bevallen merrie's zijn erg eigengereid dus vertrouwd ze jullie heel goed.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:50

Gefeliciteerd met frost ! wat kan jij leuk schrijven , het is wel koud bij jullie brrr veel plezier met frost toegewenst !

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 02:57

Ik kan het niet laten... hier een filmpje van hem. Naar buiten gaan bleek toch iets teveel van het goede. We wachten totdat hij door de stal dartelt voordat hij weer naar buiten gaat.

http://www.youtube.com/watch?v=Ub2kyza7JfQ

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 03:53

Aah wat een leuke foto's en filmpje! Het liedje is geniaal!

Gefeliciteerd met jullie prachtige winter-wonder :D