Iemand een merrie beschikbaar voor shetveulentje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Iemand een merrie beschikbaar voor shetveulentje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 14:55

Vanmorgen werd er totaal onverwachts een shetveulentje geboren op stal. Mensen hebben de merrie nog maar net en wisten niet dat ze drachtig was. Merrie accepteert veulie niet en veulie heeft geen zuigreflex maar wellicht is dat omdat de merrie zo raar reageert als ze het veulen voelt aan de uier. Veulen is vanmorgen rond 6 uur geboren en heeft welgeteld drie kleine slokjes melk uit de hand gedronken. Dierenarts is er bij geweest en nu weer maar ik denk ik kan altijd proberen of er iemand een kleine merrie heeft staan die wellicht het veulentje wel accepteert. Omgeving Rotterdam. Moederloze veulencentrale had alleen een tinker en een fries in de aanbieding en die zijn dus te groot....

Letsdunit

Re: Iemand een merrie beschikbaar voor shetveulentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:09

Waarschijnlijk heeft de merrie wat last van de uier als het veulen drinkt, soms helpt het om de merrie even een praam om te doen. Ik heb wel een kleine merrie met veulen waar een veulen eventueel bij zou kunnen maar woon helaas niet in de buurt.

JustMe89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:15

Kan je de merrie niet melken en veulen voeren met fles (eigen melk) dan is de druk ook wat van de uier en accepteert moeder het miss wel! Heb ook geen shetlander veulen... Veel succes!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:51

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:55

desnoods merrie praam op zetten, je hebt de meeste kans bijd e eigen moeder.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 21:57

Praam hadden we gister dus ook al geprobeerd maar ging ook niet. Als je met je hand er aan zat was er niks aan de hand maar zodra ze het neusje van het veulen voelde werd ze hysterisch. Hebben haar met drie man in bedwang gehouden en nog wilde ze het niet. MAAR goed nieuws!

Dierenarts is gistermiddag nog een keer geweest, heeft het veulie sondevoeding gegeven en vervolgens is het drinken bij de merrie dus wel gelukt. Nu krijgt ie nog wel hoofdzakelijk flessevoeding maar drinkt ook langzamerhand steeds meer bij mama. Dus toch nog een goede afloop! Ik maakte me gister echt zorgen.

Iedereen bedankt voor het meedenken!