kraamstal ontsmetten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

kraamstal ontsmetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 23:10

Heel kort: waarmee?

Ik heb vorig jaar een veulen met Rhodococcus Equi infectie gehad en wil daarom dus veiligheidshalve de stal ontsmetten.

Ikzelf dacht aan Dettol.
Iemand nog andere (betere!) ideeën?

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:50

Halamid ;-). Ik weet niet of ze dat in Belgie ook hebben, maar bij mijn werkgever (producent van diergeneesmiddelen) worden alle stallen ook daarmee gedaan. Super spulletje !!

Edit : bij Agradi kun je het online bestellen : http://www.agradi.nl/stal-erf/reiniging ... 000609/802

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:25

edit
sorry, haal 2 dingen door elkaar.

Zowieso de stal goed laten drogen voor en na het schoonmaken, de meeste bacterien kunnen erg slecht tegen droogte en hitte.
Laatst bijgewerkt door Airborn op 01-03-10 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:26

dettol is echt niet voldoende hoor.
ik zou ook voor halamid gaan, daar ontsmetten wij de stallen ook mee

petraaken

Re: kraamstal ontsmetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:55

Of cid2000 gebruiken. Wel de stal goed laten drogen en laten luchten want het is behoorlijk sterk spul. Mondmasker op, handschoenen aan en rubberen laarzen. (is nl spul die ook voor de laarzenbak dient). Ik zou het minimum 3 weken voor de bevallingsdatum doen. Dan heeft de merrie nl weer de tijd om zich aan te passen aan die stal.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:45

Als je Halamid-D gebruikt (wat 2 post voor me ook werd gezegd) is gebruik van handschoenen en een mondkapje ook verstandig. Ik ben wel eens flink dizzy geweest na gebruik van dat spul bij ons in de stal, er werd me toen verteld dat het niet zo verstandig was om zonder mondkapje te werken. Je kunt het bestellen bij de Boerenbond/Welkoop/agradi.nl en vast ook nog wel ergens anders, maar zo ben ik er aan gekomen.
In de veehouderij wordt het ook professioneel gebruikt.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:19

Halamid hebben wij t ook mee gedaan :j

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:35

ik lees ff mee... maar moet je met halamid niet de stal 24 uur leeg laten/ luchten? ik wil nl ook eigenlijk ontsmetten voor het veulen er is maar paardjes staan niet 24 u pd buiten :)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:59

evne denken hoe wij dat toen deden...
eerst helemaal schoon met de hogedrukspuit, toen de halamid er in gedaan. en ja idd 24 luur aten drogen enzo :j
en de volgende dag stro erin. Bij ons liepen ze wel buiten dus dat kon mooi.

Bellalover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:34

Wij hebben dat niet gedaan, kan dat kwaad?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:11

essiesilly schreef:
ik lees ff mee... maar moet je met halamid niet de stal 24 uur leeg laten/ luchten? ik wil nl ook eigenlijk ontsmetten voor het veulen er is maar paardjes staan niet 24 u pd buiten :)

Ik heb "vroeger" vele vakanties in een hondenkennel gewerkt en we gebruikten Halamid D zeker 2 x per week. Wel goed laten drogen en de deuren een of enkele uren open, maar geen hele dag.
Je wordt er idd dizzy van, kan me ook nog iets van keelpijn herinneren.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 00:02

Ja, irritatie van de slijmvliezen wordt vermeld van de verpakking. Het is niet voor niets een ontsmettingsmiddel dat ook professioneel wordt gebruikt, het is echt een smerig goedje. Goede bescherming is wel nodig, maar als je er een stal mee gaat ontsmetten heb je niet gelijk van al deze verschijnselen last hoor. Meer als je er echt een dag in rond wandelt of het vaker moet toepassen (zoals gem zei)

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:10

Ik heb ook halamid-d gehaald voor het ontsmetten van de stal, als ik het vanavond zou doen en weer schoon spoelen en dan komt het paardje er morgenavond in is dit genoeg tijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:26

Ik gebruik Halamid en stalpoeder (sirocco)

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:21

chanouk schreef:
Ik heb ook halamid-d gehaald voor het ontsmetten van de stal, als ik het vanavond zou doen en weer schoon spoelen en dan komt het paardje er morgenavond in is dit genoeg tijd?

Als het goed is staat dat op de emmer zelf. Het is wel best heftig spul, maar als je het goed laat luchten moet dat toch wel genoeg zijn als je het ook nog na spoelt lijkt me.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:44

Steefjevos schreef:
chanouk schreef:

Als het goed is staat dat op de emmer zelf. Het is wel best heftig spul, maar als je het goed laat luchten moet dat toch wel genoeg zijn als je het ook nog na spoelt lijkt me.

Bedankt voor je reactie, het staat niet op de verpakking vermeld erg vervelend.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:54