hengste veulen veel bijten !!??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Binky_Zephyr

hengste veulen veel bijten !!??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 13:32

hoi,

mij hengste veulen begint veel te bijten. als ik hem bijv aan het halster heb dan probeert hij me de hele tijd te bijten, het zal niet zo zijn dat hij echt door zal bijten. maar word er wel een beetje gek van,
ook als je zijn hoefjes aan het uitkrabben bent of wat dan ook.
is hier een verklaring voor .. of doet elk veulen dat uit nieuwschierigheid???

Groetjes Damariis en het bijtende veulen }:0

Vjestagirl

Re: hengste veulen veel bijten !!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:35

Hij mag jou bijten, omdat hij blijkbaar hoger in rang staat.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:35

tsja... tis een hengst en een veulen... leer hem gelijk heel duidelijk dat het geen gewenst gedrag is, desnoods door hem een flinke tik te geven. Er komt een dag dat hij wel doorbijt en dan ben je al te laat!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 13:40

ja dat doe ik ook zeker en pik het ook absoluut niet van hem, geef het altijd een goede tik maar hij doet dit ongeveer al een maand of 2 en blijft het doen !

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:42

Dat had je dus al voor moeten zijn,natuurlijk,de een doet het erger dan het ander,maar mijn hengstenveulen,dat nu verkocht is,beet niet.Omdat elke keer als hij een poging deed,ik hem voor was.Ik kneep zijn velletje (omdraaien) gewoon bij zijn lip net als hij het wilde gaan doen.Poosje volhouden,nou hij vond er niets meer aan hoor.Later in een stoere bui probeerde hij het nog wel eens,maar meteen paste ik mijn techniek weer toe,en hij dacht;laat maar.Zijn baasjes zijn erg blij met hem.
Slaan heb ik nooit gedaan,wel mijn velletjes omdraai techniek. ;)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 13:44

ik geef hem meestal een goede tik in zijn nek .. of draai elke keer als hij het probeert zijn hoofd weg. het werkt gewoon niet..

hmm velletjesomdraaientechniek.. hihi zal het is toepassen misschien werkt het :)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:45

Knijp hem eens hard terug achter zijn mondhoek of bijt hem terug in zijn nek als hij jou bijt alleen moet je niet zohard bijten dat hij bloed ofzo maar gewoon dat hij schrikt van jou reactie zodat hij weet dat hij onder jou staat en niet hij boven jou. Als dat namelijk zo gaat worden dan word hij gevaarlijk. Verder is het ook wel dat hengstveulens vaker bijten maar dat moet je niet goed keuren.
Een tik geven kan ook maar dan zal hij sneller kopschuw gaan worden en dat lijkt me nou ook weer niet de bedoeling.
Succes met hem.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:46

oh haha was nog iemand met dat idee van knijpen/velletje omdraaien het doet zeer maar het werkt bij zo goed als elk paard wel.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:47

Knijpen en draaien zal meer werken dan een tik... Kijk maar eens hoe de merrie het veulen afstraft als het iets doet wat niet mag!

Heb Mooni ook eens flink vast moeten pakken omdat hij bijna mijn wang eraf beet. Vond hij niet zo leuk maar daarna heeft hij het niet meer gedaan!

Succes! Enne gewoon consequent zijn!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 13:49

bedankt. ik ga het vandaag gelijk toepassen want dit hoort gewoon niet!

ja die tik komt als eerste in me op .. het is niet de ideale oplossing maar goed.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:49

Als hij het steeds blijft doen ben je nog niet duidelijk genoeg geweest, succes met de velletjes techniek.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 14:05

nou geloof mij ik ben daar heeeel duidelijk mee ..

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:04

ik heb 3 hengst veulens en ze bijten alle 3 niet...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:07

Mijn shetlanderhengstje doet dit ook :j Soms mep ik gewoon echt naar achteren, tik (werkt bij mij wel :j ) of voor de hoef
schoppen. Staat 'ie erg verbaasd te koekeloeren! _O-

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:38

die van mij beet vroeger ook naar mij maar toen ik een harde klap gaf op zijn mond heeft hij het niet meer gebeten.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:41

Die van mij heeft 1 x geprobeerd te bijten, ik was net iets sneller en kneep hem heel hard in zijn lip. Nooit meer last van gehad :-)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:24

Die van mij is ook soms nog heel bijterig. Een flinke tik, daar wordt hij kwaad van en dan probeert hij nog harder te bijten.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:34

Die van mij heeft het ook wel gehad :)

Weet nog wel dat ik tegen een vriendin zei "Als hij bijt, geef je maar een tik". Dat deed ze, zachtjes, en hij kwam weer terug. Vervolgens probeerde hij het ook bij mij en ik was iets duidelijker := Was snel klaar bij mee :D

Als je hard genoeg slaat (klinkt wat rot alleen :+) en op de juiste plek, die van mij kreeg een tik op zijn neus, dan is het snel klaar hoor. En zal hij ook niet kwaad worden en harder bijten.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 16:38

bedankt mensen .. ik heb er eens over zitten denken en het word nu gewoon al echt een boef .. dus hij is binnekort zoiezo zijn balletjes kwijt :P hopelijk word hij was rustiger :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:42

Eens heel goed terugbijten en isoleren. Klinkt belachelijk, maar onze jaarlingen durven van tijd ook wel eens wat happerig worden (hoort wel wat bij het puberen) dus ipv te tikken. Direct de kop insteken. pak de neus, bijt erin en dan een schop onder zen kont en weg van de groep. En dan zelf uiteraard met een ander paardje bezig zijn.

Dit is puur rangorde bepalen en dus respect kweken. En ik ben dan liever voor een 1 malige (soms 2malige) harde aanpak, dan iedere keer een tik en een vriendelijk 'nee, niet doen.'

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:36

My god wat een tips hier :')

Zorg er ten eerste voor dat je niet gebeten kán worden. Respect in de kudde ontstaat niet door diegene die het hardst terugbijt of schopt, maar door diegene die zich niet eens láát bijten.
Als je merkt dat hij een hap gaat nemen uit je hand, ga je spastisch met je handje wapperen. Idem met arm, been, kont en de rest van je lichaamsdelen waar hij een hapje uitnemen wil. Als je hem toevallig raakt, is dat z'n eigen schuld, maar probeer niet gericht 'raak' te wapperen.
Hierdoor leert hij dat een hapje = vervelend spastisch mens word, wat geen beloning is voor hem.

Simpel en effectief.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:48

Ik heb hetzelfde probleem.
Velletje knijpen, terug bijten, tik geven, het helpt allemaal niet.
Hoe consequent ik ook ben! Want ik pik het ook écht niet!
Hij is ook totáál niet onder de indruk van mij, of van wie dan ook.

Op dit moment als ik met hem loop dan heb ik het haltertouw in beiden handen, elke keer als ik hem in mijn ooghoek aan zie komen (bijten of springen) dan zwaai ik met dat touw.
Net zoals een paard zou doen met zijn staart.
Als hij door dramt dan laat ik hem stil staan en streng met rukjes aan het touw naar achter dwingen, stap naar voor, en weer naar achter en vanaf dat punt mag hij niet in "mijn" ruimte komen (ik blijf dus met het touw rustig om mij heen zwaaien terwijl we lopen.
Er komt elke dag weer een punt dat hij zenuwachtig word of iets spannend vind en dan gaat hij mij uittesten of ik sterk genoeg ben om de leider te zijn.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:49

wimmus schreef:
My god wat een tips hier :')

Zorg er ten eerste voor dat je niet gebeten kán worden. Respect in de kudde ontstaat niet door diegene die het hardst terugbijt of schopt, maar door diegene die zich niet eens láát bijten.
Als je merkt dat hij een hap gaat nemen uit je hand, ga je spastisch met je handje wapperen. Idem met arm, been, kont en de rest van je lichaamsdelen waar hij een hapje uitnemen wil. Als je hem toevallig raakt, is dat z'n eigen schuld, maar probeer niet gericht 'raak' te wapperen.
Hierdoor leert hij dat een hapje = vervelend spastisch mens word, wat geen beloning is voor hem.

Simpel en effectief.

Maar goed dat ik tijdens 20 jaar fokkerij dit advies nooit heb opgevolgd. Men zou mij direct in een gesticht hebben opgenomen met alle jonge bijtende hengsten op stal. :+ Ik zou hele dagen spastisch hebben moeten staan doen. (:)

Een hengst die bijt, "bijt" je terug. Op wat voor manier? Maar net zoals het jou op dat moment uitkomt. Een flinke tik, een schop tegen zijn kont, een zwieper met het halster wat je toevallig vast had, maakt allemaal niet uit zolang je hem maar eens goed laat schrikken. Zo goed dat hij zich de volgende keer bedenkt. Spastisch gaan doen is een vreemde aanpak, zeker gezien het feit je juist kort en duidelijk met paarden dient te communiceren. Heb nog nooit een alpha merrie spastisch richting een lastpakken veulen zien doen. Nee, dat gaat gewoon van: Klabam, de beuk erin. Een mep met de achterbenen, een paar tanden in de kont of ze loopt hem gewoon ondersteboven. Dat veulen probeert het misschien nog eens 1x keer maar kiest daarna eieren voor zijn geld.

Dus, straf kort en duidelijk desnoods met flinke stemverheffing.
Succes

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 23:50

hihi dat is ook wel een goeie :D ga dit ook eens uitproberen .. het begint zo`n etter te worden !

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:56

Damariis schreef:
hihi dat is ook wel een goeie :D ga dit ook eens uitproberen .. het begint zo`n etter te worden !

Straf wel DIRECT!! En laat hem maar goed schrikken. Het gaat niet om een harde knal, maar om het feit dat hij zich het kleplazers schrikt. ;) Staat er bijvoorbeeld een emmer in de buurt dan brul je eens: Hééj!! Geef een ferme ruk aan het halster en tergelijkertijd schop je de emmer weg. Wedden dat ie zich een ongeluk schrikt? De volgende keer denkt ie dan echt wel iets langer na.... 8-)