Mijn merrie moet nog ruim 6,5 maand dracht. De bedoeling is altijd geweest haar zo lang mogelijk onder het zadel te houden, tot dat de merrie duidelijk gaat tonen dat dat niet meer prettig is. Echter had ik me voorbereid op een situatie waar dat kon gaan spelen vanaf een maand of 8 dracht.. Hier had ik me niet op voorbereid.
Al na een aantal weken dracht begon het probleem op te spelen, vals naar het been. Eerst was het lichte irritatie, maar inmiddels is been uit den boze. Ze zet zich enorm vast en spant elke spier, alles klaar om de ruiter gigantisch te lanceren.

Mijn merrie komt uit een blessure waardoor ze in de lente van dit jaar heeft stilgestaan. Ze is te dik. Omdat ze van lucht groeit is beweging echt onze belangrijkste afvalmethode, ondanks dat we er veel naast doen en ik ook fanatiek longeer, werkt onder het zadel nog altijd het beste. Ik wil niet dat haar lijf haar in de weg gaat zitten, en ze blijft groeien. Daarnaast heeft mevrouw aardig wat centen gekost de afgelopen maanden en wil ik toch ook wel eens genieten van het rijden. We rijden nog erg opbouwend en basis, het is zeker niet zo dat ze keihard aan het werk moet/we wisselen het af met veel andere dingen.
Ter illustratie qua te dik:

Wat ik tot nog toe met mijn DA en instructrice heb besproken/bedacht laat ik even uit het verhaal, ik ben benieuwd waar jullie mee komen en of er veel overeenkomsten zijn

Nog even wat feitjes op een rijtje:
-De merrie is sowieso erg gevoelig en sensibel
-Ze is gevoelig, maar niet gemeen als je er aanzit.
-DA kon afgezien van gevoeligheid geen problemen vinden.
-Er is geen probleem qua spieren (aldus de Happy Athlete).
-Of verdere problmen in die richting (aldus de osteopaat).
-Het zadel is 100% passend.
-De singel is mooi ruim en zit zeker niet in de weg qua gespen of in de oksel.
-De merrie toont dit gedrag alleen in de draf en galop, stap is vooralsnog geen probleem.
-Doorrijden verbeterd/verslechterd de situatie niet.
-Rust geven verbeterd/verslechterd de situatie niet.
-De merrie is nog altijd drachtig en alles is goed gezond.
-De merrie is een maiden.
En de reden waarom ik dit hier plaats:
-Ze toont dit pas sinds de dracht, hier is nooit eerder sprake van geweest.
Dus, wie heeft hier ervaring mee? Waren er oplossingen? Zien wij iets over het hoofd? Ik ben erg benieuwd!