Drachtige merrie, bokken naar het been en singelnijd.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bubsj

Drachtige merrie, bokken naar het been en singelnijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 12:15

Omdat bokt vol met bokkers die ervaring hebben met drachtige merrie zit, vond ik het tijd dit probleem ook eens hier voor te leggen.

Mijn merrie moet nog ruim 6,5 maand dracht. De bedoeling is altijd geweest haar zo lang mogelijk onder het zadel te houden, tot dat de merrie duidelijk gaat tonen dat dat niet meer prettig is. Echter had ik me voorbereid op een situatie waar dat kon gaan spelen vanaf een maand of 8 dracht.. Hier had ik me niet op voorbereid.

Al na een aantal weken dracht begon het probleem op te spelen, vals naar het been. Eerst was het lichte irritatie, maar inmiddels is been uit den boze. Ze zet zich enorm vast en spant elke spier, alles klaar om de ruiter gigantisch te lanceren. :Y) Alsof dat niet genoeg is is er sinds een week of 6 ook singelnijd bijgekomen. Al vanaf het moment dat je de singel om de buik legt is mevrouw het er duidelijk niet mee eens. Dit toont ze ook bij longeersingels. Dekens zijn geen probleem.

Mijn merrie komt uit een blessure waardoor ze in de lente van dit jaar heeft stilgestaan. Ze is te dik. Omdat ze van lucht groeit is beweging echt onze belangrijkste afvalmethode, ondanks dat we er veel naast doen en ik ook fanatiek longeer, werkt onder het zadel nog altijd het beste. Ik wil niet dat haar lijf haar in de weg gaat zitten, en ze blijft groeien. Daarnaast heeft mevrouw aardig wat centen gekost de afgelopen maanden en wil ik toch ook wel eens genieten van het rijden. We rijden nog erg opbouwend en basis, het is zeker niet zo dat ze keihard aan het werk moet/we wisselen het af met veel andere dingen.

Ter illustratie qua te dik:
Afbeelding

Wat ik tot nog toe met mijn DA en instructrice heb besproken/bedacht laat ik even uit het verhaal, ik ben benieuwd waar jullie mee komen en of er veel overeenkomsten zijn :)

Nog even wat feitjes op een rijtje:

-De merrie is sowieso erg gevoelig en sensibel
-Ze is gevoelig, maar niet gemeen als je er aanzit.
-DA kon afgezien van gevoeligheid geen problemen vinden.
-Er is geen probleem qua spieren (aldus de Happy Athlete).
-Of verdere problmen in die richting (aldus de osteopaat).
-Het zadel is 100% passend.
-De singel is mooi ruim en zit zeker niet in de weg qua gespen of in de oksel.
-De merrie toont dit gedrag alleen in de draf en galop, stap is vooralsnog geen probleem.
-Doorrijden verbeterd/verslechterd de situatie niet.
-Rust geven verbeterd/verslechterd de situatie niet.
-De merrie is nog altijd drachtig en alles is goed gezond.
-De merrie is een maiden.

En de reden waarom ik dit hier plaats:
-Ze toont dit pas sinds de dracht, hier is nooit eerder sprake van geweest.

Dus, wie heeft hier ervaring mee? Waren er oplossingen? Zien wij iets over het hoofd? Ik ben erg benieuwd! :)

Dennis

Re: Drachtige merrie, bokken naar het been en singelnijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:26

Ik heb nu een merrie die voldoende conditie en bespiering heeft (heeft een maand geleden nog 2 punten in een ZZ proef gelopen) die nu bijna 6 maanden onderweg is (eind april uitgerekend). Vanaf die tijd is het rap minder geworden, ook neidig naar de singel (voorheen blies ze zich enkel op, nu doet ze zuur) en gewoon veel minder voorwaards en lang niet meer op het nivo dat ze zou kunnen. Die hobbeld nu wat beginners lesjes (lees: lang teugeltje een half uurtje stappen, draven en soms een rondje galop) tot ze aangeeft hier geen zin meer in te hebben. Verwacht dat met ongeveer een maand zal zijn. Daarna word er enkel aan de lange teugel nog wat mee gedaan (beetje soepelhouden en wat langs de weg wandelen).

Vorige 2 keer dat ze drachtig was was het op 5 maanden al helemaal gedaan, staken, bokken en meer van dat soort 'ongein'. Ze is nu 2 jaar leeg geweest en door getraind, ik denk dat ze het daardoor nu langer vol gehouden heeft.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 12:38

Niet echt een positief verhaal dus Dennis :')

Ook met een lang teugeltje blijft de merrie zich zo gedragen, helaas :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:43

Deze ohz en voor de wagen ook, maar aan de lange teugel (er dus achter lopend) gaat het wel goed. Deze merrie heeft de schuft aan wandelen, dan moet je haar echt voort slepen, aan de langeteugel 'wandelen' (of je er nu voor of achter loop maakt voor het lopen niets uit ;) ) vind ze wel leuk.

Ik heb ook 3 merries lopen die tot de dag van de bevalling door lopen (die moet ik echt zelf rustiger aan laten doen omdat ze gewoon door gaan). Die lopen aan het eind van hun dracht (de laatste maand) die beginners lesjes.

Een van die laatst genoemde merries was afgelopen jaar de hele nacht in de weer, 's ochtends geen veulen, dus huppa op het land. Geeft een show weg echt heel gaaf(dat een achterbeen er met zo'n buik nog zo onder kon komen wist ik nog niet ;) ), stuiterd een kwartier het land over. Ik ga ontbijten en nog voordat m'n brood op was lag ze te bevallen :P.

Animo_Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:55

Mijn ervaring met het vrouwelijke ras, ongeacht de diersoort, is dat ze last krijgen van hu gehele hormoonhuishouding bij dracht als zowel de cyclus. Dit is bij paarden niet vanzelfsprekend maar de ene merrie heeft er meer last van dan de andere.
Mijn merrie heb ik met pijn en moeite, bloed zweet en letterlijk tranen, doorgereden omdat mijn ouders het geen optie vonden om 'r gedurende de dracht aan te houden en maandelijks ene kleine 500 euro neer te tellen voor een paard dat niet gereden kon worden. Heb mijn merrie dus gedurende de dracht, tot 2 maanden vóór de uitgerekende datum, gewoon actief doorgetraind en uitgebracht op wedstrijd.
Leuk is anders. Zou het nu niet meer doen. Echter spelen er meerdere factoren een rol, waaronder de kosten en het gebruiksdoel.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:59

Met mijn vorige merrie heb ik daar geen last van gehad, maar een vriendin die gelijktijdig met een drachtige merrie zat juist wel heel erg. Bleek dat de vrucht erg hoog, bijna in de hoorn was ingenesteld. Zij heeft de hele dracht erg veel ongemak ervan gehad. Die vriendin is dus redelijk snel al gestopt met rijden en is maar gaan longeren en wandelen. De bevalling is heel normaal verlopen.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 13:06

Toch de drachtige merrie verhalen die ik ook al eerder heb gehoord :j

Animo, daar had ik ook rekening mee gehouden. Mijn merrie is alleen tijdens de hengstigheid op haar aller best, ik had gehoopt dat de dracht dat ook zou zijn :+

Hebben jullie bij deze merrie's ook nog verdere dingen ondernomen om de dracht wat aangenamer te maken? Bijvoorbeeld door het gebruik van supplementen?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:42

De ene merrie is de andere niet, en de ene dracht is de andere niet. Niet bij paarden, niet bij mensen.
Bij de zwangerschap van mijn oudste zoon heb ik overal last van gehad waar je maar last van kunt hebben tijdens een zwangerschap: van 9 maanden lang "ziek zijn", o.a. blaasontstekingen, tot vreemde allergieen (die na de bevalling weer als sneeuw voor de zon verdwenen :? ), van tekort aan ijzer enz. tot tandvleesontstekingen en, zeer irritant, het absoluut niets verdragen op mijn buik (ik liep het liefst in een tuinbroek of, als het bestond, nog liever in een Obelix-broek :+ )
Bij de 2 volgende zwangerschappen heb ik veel minder last gehad van kwaaltjes!

Het zou best kunnen dat merries echt niet zoveel verschillen van mensen, qua drachtigheidskwaaltjes.
Je hebt bewust gekozen voor een veulen, dus ik zou zeggen: laat haar in haar waarde, doe nog met haar wat ze leuk vindt, en geef aangepast (lees: minder, of minder energierijk) voedsel.
Nu "pest" je niet alleen haar, maar ook jezelf ;) .

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:50

Mijn merrie is ook met 6,5 a 7 maand dracht met verlof gegaan. Soms hebben ze gewoon echt last van een zwaar veulen... Jij loopt ook niet de marathon met je dikke babybuik ;)

En er zijn er bij waar je de dag van de bevalling nog op kan hobbelen. Elk paard en iedere bevalling is weer anders...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:54

Er zijn meer merries waarbij je na een klein aantal maanden niet meer kan rijden. De jouwe is al gevoelig dus zal eerder last hebben van zwangerschapskwaaltjes. Je kunt er nu eenmaal niet inkijken dus je zal nooit weten wat ze daadwerkelijk voelt.
Gewoon stoppen met rijden, gaan longeren oid. Het is niet anders, op deze manier gaan rijden heeft geen enkele zin.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 15:54

De merrie staat amper tot niet in het werk onder het zadel op het moment en krijgt zeker geen energierijk voedsel ;)

Overigens geeft de merrie verder niets aan, het werk is zeker niet te zwaar voor haar, ze heeft alleen duidelijk buikpijn.

Ik kies ook voor een veulen, en geloof me maar dat mijn paard alles krijgt wat haar hartje begeert, ook qua gezondheid. Maar dat zij zo op mijn been reageerd zie ik inderdaad als een teken van ongemak, die welicht ook speelt als ik niet op haar zit, alleen minder duidelijk. En daarom stopt mijn zoektocht niet bij 'op het land gooien'.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:01

Zelf wel is zwanger geweest ? :P nee even zonder gekheid, je hele hormoonhuishouding staat op zijn kop en daar kun je best wel val slag van zijn ;)
Ik denk dus dat je merrie gewoon even helemaal zwanger is, inclusief alle pijntjes en hormoontjes die daar bij komen kijken, dus misschien is het verstandig om haar gewoon lekker drachtig te laten zijn en alleen dingen te doen die ze wel wil ?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:05

Ik heb dit ook gehad met een IJslandermerrie, twee keer is ze drachtig geweest, twee keer trapte ze naar je been met het drijven. Zij had er last van, en kreeg er ook aardig vroeg last van, zoals jou pony.
We hebben haar toen veel gelongeerd, maar niet meer gereden (Kwam zo rond 7 maanden).
Ik ben wel benieuwd wat de DA er van zei

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 16:05

Dat doen we op het moment ook, ze is de afgelopen 2 weken 1 keer onder het zadel geweest geloof ik.

Maar ook vrouwen hebben tips en trucs om een zwangerschap iets aangenamer te maken. Dus waarom zou dat voor paarden anders zijn?

Ik heb dit topic geopend voor dat soort dingen, ja, als de buikpijn wegtrekt stap ik er weer op, zeker niet in de eerste plaats omdat ik graag wil rijden (dat staat ergens op nummer 3/4) maar omdat ik bang ben dat als het zo doorgaat ik een zwaar bevangen paard overhoud.

Maar als het niet weggaat maar wel minder wordt, bijvoorbeeld door een mengseltje wat de hormonen wat op orde brengt ben ik ook al blij (wat niet betekend dat ik er dan weer op stap).

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:07

Maar als je longeert kan je haar toch ook goed in beweging houden en is de kans op bevangenheid toch ook niet zo groot?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:09

Ik denk dat middeltjes bij mensen makkelijker werken omdat je gericht kunt zoeken en aan kunt geven wat er wel en wat er niet werkt, dit is natuurlijk bij een paard moeilijker ;)
Verder heb ik nog nooit gehoord van een middeltje om de dracht bij paarden te "verlichten" :n
Wel goed dat je zo begaan bent met haar :j

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 16:11

Dat klopt, maar uit eigen ervaring weet ik dat het bij mijn merrie niet werkt. Wij werken vrij intensief aan de dubbele longe, en qua conditie gaat het ook prima met de merrie. Maar afvallen gaat niet of nauwlijks.

De DA voornaamste advies is dat de merrie gewicht kwijt moet :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:16

"Dracht" wordt vaak aangegrepen als middel om hoefbevangheid te voorkomen, dus daar hoef je nu juist niet zo bang voor te zijn ;) .
Ik zou willen dat er poedertjes en pilletjes bestonden om zwangerschap / drachtigheid aangenaam te maken, maar ik heb ze helaas niet gevonden (voor mezelf) ;) .

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:17

Heeft Bach Bloesem niet iets ? dat vroeg ik me net ineens af :j

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:19

melaniepk schreef:
Heeft Bach Bloesem niet iets ? dat vroeg ik me net ineens af :j

Dat zou inderdaad wel een goede zijn :j
Ik ken iemand die daar veel mee doet, ik zal haar even vragen als ik haar tegenkom

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 16:20

Haha ik weet het, maar deze merrie kan inmiddels voor 9 maanden drachtig door, er zit een grens aan lijkt me :Y)

Bokkers met merrie's die zo reageerden, hoe ging het na de dracht? Ik zie mijn merrie zo al de rest van haar leven singelnijd houden, iets wat ik heel zonde zou vinden. Of trok het snel weg na de bevalling?

Ik gok dat als er iets is om de boel wat makkelijker voor de merrie te maken het een homeopathie middel is, met kruiden of iets dergelijks inderdaad. Maar geen idee of het bestaat.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:23

Bij mijn merrie was het weg direct nadat het veulen eraf was. Ze had het gewoon zwaar tijdens de dracht, ondanks het feit dat ze er niet zwaar uit zag...

Na de dracht was de enorme gedragsverandering tijdens het rijden direct als sneeuw voor de zon verdwenen. Nergens meer last van gehad...

WilmaNora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:24

http://www.sportmassagepaard.nl

Heb ik laten doen bij mijn merrie, ter verlichting van de dracht. Vond ze héérlijk en ze was daarna altijd een heel stuk makkelijker.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:31

Vervelend, maar ze is in ieder geval duidelijk! Als ik jou was zou ik daar wel naar luisteren. Dat is natuurlijk lastig als je haar wilt laten afvallen, maar dat lijkt me toch lastig tijdens de dracht. Je wilt niet dat ze te zwaar is, maar ook niet dat het veulen iets te kort komt. Hoe weet je wanneer het niet dik meer is, maar drachtigheid? Als ik de foto zo zie vind ik haar trouwens niet dik lijken, wel een buik, maar echt vet lijkt ze niet. Maar daar heb je het met je DA overgehad, die zal het ongetwijfeld beter zien dan ik van een foto (mooie merrie trouwens.. Ras?). Vet is natuurlijk ongezond, een grasbuik zou ik me tijdens de dracht dan maar even minder druk over maken.
Om op mijn eerste reactie terug te komen: toen mijn merrie drachtig was, we hadden geen scan gemaakt, liet ze ook duidelijk merken dat het rijden niet meer fijn was (bokken heeft ze niet in het assortiment, dus werd het wegrennen). We zijn toen inderdaad gestopt, later bleek dat ze drachtig van een tweeling was. Zijn helaas doodgeboren, maar ik was blij dat ik naar haar geluisterd had toen ze liet merken er last van te hebben!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:22

Ik heb een soortgelijk iets gehad met mijn merrie. Vrij vroeg in de dracht werd ze ook vervelend naar het been en kreeg ze behoorlijke singelnijd. Ze was toen pas 2 maanden drachtig dus stil zetten was in mijn ogen absoluut geen optie (zeker omdat die van mij ook veel te dik is).
Ze is een aantal maanden hiermee door gegaan, ze was wel te rijden maar het aansingelen bleef rampzalig. Ik reed zo min mogelijk met mijn benen. Alles deed ik op stemhulpen en drijven deed ik met een zweepje (ja ik weet heel bokt gaat nu op zijn achterste benen staan). Toen de merrie een maand of 5,5 drachtig was werd het geleidelijk minder. Ze werdt steeds plezieriger met rijden en ik kon nu ook mijn benen weer gebruiken. Nu is ze 7 maand drachtig en ze heeft nog nooit zo goed gelopen. Ze heeft nog wel singeldwang maar dat is al verminderd tot alleen maar happen in de lucht. Ik heb er wel voor gezorgd dat er niets is wat kan irriteren. Ik heb nu een bontsingel van mattes. Onder ieder dingetje dat ook maar enigzins kan irriteren aan en onder het zadel zit bont. Ik gebruik geen peesbeschermers omdat die kennelijk ook irriteerden. Alles wat overbodig was aan het hoofdstel heb ik er af gehaald of met bont overdekt. Mijn paard ziet er nu dan wel uit als een kerstadvertentie maar ik kan tenminste rijden.