Wanneer kan een veulen na afspenen terug in de groep?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

happyfell

Wanneer kan een veulen na afspenen terug in de groep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 14:44

Ik vraag mij af wanneer ons veulentje, die nu bij een 2,5 jarige ruin en een 10 jarige shetmerrie staat, weer terug kan in de groep waar ook haar moeder loopt, ik heb ze eigenlijk altijd bij elkaar staan en met het afspenen heb ik twee groepen gemaakt, maar liever heb ik ze in één groep, ze staat nu 4 weken apart van haar moeder.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:51

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 17-04-22 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 15:39

Oke, dank je wel, vanavond als ik ze binnen haal zal ik bij de merrie kijken of ze nog melk geeft, ik was niet van plan het veulen te houden, maar op dit moment blijft ze gewoon hier, er is verder plek genoeg.

D_Travis

Re: Wanneer kan een veulen na afspenen terug in de groep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:00

mijn veulen heeft vorig jaar samen met zn zusje 5 weken apart gestaan van de moeder (ze konden elkaar neniet zien, horen) toen zijn ze in een wei ernaast gekomen, na een paar weekjes stonden ze weer bij elkaar (2 of 3 weekjes) en..
ze begonnen beide weer te drinken :+ heel sporadisch maar namen wel af en toe een slok.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:04

Het veulen van mijn vz pony is ook afgespeend en toen weer naar 2 maanden ofzo weer bij de moeder gezet.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:05

Japke_Z schreef:
Zodra de merrie geen melk meer geeft.

Overigens, voor de toekomst, afspenen is helemaal niet nodig als je het veulen toch zelf houd en de merrie het nog aan kan. Het is voor de ontwikkeling van het veulen zelfs beter om ze gewoon bij elkaar te laten tot de merrie het niet meer toestaat.

Maar voor nu denk ik dat ze al weer bijna bij elkaar kunnen, meestal stopt de melkgift na zo'n 3 weken. Voor de zekerheid kun je even proberen of je nog melk uit de uier kunt melken.

dan heb jij zeker nooit een paard gehad wat tot z n 4e levens jaar bij de moeder heeft gelopen en dan ineens verkocht moet worden WAAATTTT een stress dat is niet normaal! dan kan je ze beter even een paar weken als veulen van elkaar afhalen, die van mij heb ik er 3 weken afgehaald en die staat samen met een ander veulen bij mij thuis nu, toen de merrie weer thuis kwam herkende ze mekaar amper, niet eens gegild of wat dan ook, maar omdat jou veulen terug in de groep gaat zou ik het langer doen idd. zo n 2 maanden.

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 22:46

Vanmorgen bij elkaar gezet, merrie hinnekte naar het veulen, veulen ook blij, wilde gelijk onder de buik duiken, helaas voor haar was mams daar niet van gedient, dus ze kunnen weer lekker bij elkaar en het veulen groeit op in een groep met verschillende maten en leeftijden pony's.
's nachts staan ze apart op stal, dus ik denk dat ze vanzelf wel zelfstandig word hierdoor.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:36

dat is super :j fijn dat mams er neit meer van gedient is :) hihi

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:48

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 17-04-22 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:07

Ik heb het veulen toendertijd naar de opfok gebracht. Heeft daar een jaar gestaan en kwam toen terug. Op stal aangekomen begon ze te hinniken en haar moeder hinnikte direct terug, maar wel anders dan dat ze anders doet. We hebben ze bij elkaar gezet en ze herkennen elkaar echt en de jaarling dacht ook dat ze nog wel kon drinken en de merrie liet dit in eerste instantie gewoon toe. Het is dus echt per paard verschillend wanneer ze weer bij elkaar kunnen en hoe ze erop reageren.
Ik heb dus nu moeder en dochter op stal staan waarbij dochter echt begint te gillen als een veulen als de moeder weggaat, ondanks een jaar opfok.