hengst of ruin?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotus83

hengst of ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 15:39

Hallo allemaal,

Een week geleden hebben ik en mijn zus een mini shet "gered" van Marktplaats.
Hij logeert nu bij mij in de tuin en gaat volgende week naar zijn nieuwe geweldige onderkomen.

Vroeger hebben we wel wat in de paarden gedaan maar dat is al zolang geleden.......

Nu is ons gezegd dat hij pas een half jaar oud is en hengst.
geloven doe we het niet..., hij oogt jong maar zijn gebit is netjes afgesleten, een mooie volle volgroeide staart (al eens geknipt zo te zien) en na een rondje bellen hoorden wij dat een veulen van 6 maanden nog gespeend moet/kan worden door de moeder

Nu mijn vraag; hoe kan ik zien of deze man als gecastreert is?
Hij heeft namelijk alleen het schacht waar zijn piemel uitkomt, testikels zijn in geen velden of wegen te zien of te voelen

Hij word bij een merrie geplaatst (ook mini shet) en we willen het zeker weten.... (de veearts is gebeld en komt pas volgende week)

[KS] geslachtsdeel hengstveulen dit heeft hij in elk geval niet!!

Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:38

Ballen kunnen veel later indalen.
Een miniveulen is echt niet gecastreerd want dat kost geld. Castreren doe je meestal pas vanaf +- 1,5 jaar
Op een leeftijd van een half jaar zit er meestal nog 1 bal in de buik.

Als er veulentjes van komen dan had je deze ook niet hoeven 'redden'.

Zeggen dat je een veulen redt vind ik sowiezo altijd misplaatst, je koopt dan iets bij een vermeerderaar en die kan daardoor weer een nieuwe fokken. Dus in plaats van redden vind ik het eerder instandhouden van zulke fokkerij.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 16:45

[***] schreef:
Ballen kunnen veel later indalen.
Een miniveulen is echt niet gecastreerd want dat kost geld. Castreren doe je meestal pas vanaf +- 1,5 jaar
Op een leeftijd van een half jaar zit er meestal nog 1 bal in de buik.

Als er veulentjes van komen dan had je deze ook niet hoeven 'redden'.

Zeggen dat je een veulen redt vind ik sowiezo altijd misplaatst, je koopt dan iets bij een vermeerderaar en die kan daardoor weer een nieuwe fokken. Dus in plaats van redden vind ik het eerder instandhouden van zulke fokkerij.

Als eerste bedankt voor je reactie.....

Ik vind echter wel dat je snel een conclusie trekt.
Ik wil niet dat er veulentjes komen, dus vandaar mijn vraag hier.

Deze pony stond midden in een woonwijk in de stad (niet bij een fokker), in een schuurtje vol rommel bij een stel dat het leuk leek een (mini) pony te houden.
Echter was dat niet het geval en stond hij voor een paar tientjes te koop op marktplaats want ze vonden het toch niet zo'n succes.....
En aangezien ik wil dat deze pony een goed leven krijgt heb ik hem opgehaald....

Cassidy

Re: hengst of ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:53

Je kunt de hormoontiter laten bepalen, daaraan kun je zien of hij hengst is of niet. De kans is namelijk ook aanwezig dat hij klophengst is en beide ballen helemaal niet in gaan dalen. Hem dan laten ruinen is een kostbare zaak, meer dan die paar tientjes waar je hem voor hebt opgehaald.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:54

Ik denk dat deze shet hier op bokt besproken is. Moest een euro of 40 kosten geloof ik en had een scheef voorbeen. Misschien zit ik er compleet naast, maar er gaat een belletje rinkelen.

Zou je een foto neer kunnen zetten van de pony? Dan kunnen we je evt. helpen bij het bepalen van de leeftijd.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 16:57

fjordnina schreef:
Ik denk dat deze shet hier op bokt besproken is. Moest een euro of 40 kosten geloof ik en had een scheef voorbeen. Misschien zit ik er compleet naast, maar er gaat een belletje rinkelen.

Zou je een foto neer kunnen zetten van de pony? Dan kunnen we je evt. helpen bij het bepalen van de leeftijd.

Hij heeft idd scheve beentjes en ze wilde er €50 voor hebben.....
Oké, foto's staan erop
Laatst bijgewerkt door Lotus83 op 02-10-09 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:02

Ik denk dat zijn testikels gewoon nog niet zijn ingedaald, hij zal inderdaad niet gecastreerd zijn. Dan had ie wel wat duurder geweest denk ik. Shetland hengst veulens worden soms zelfs gratis aangeboden, raar......Daar fok je ze toch niet voor?? :$

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:05

Saina schreef:
Ik vind echter wel dat je snel een conclusie trekt.
Ik wil niet dat er veulentjes komen, dus vandaar mijn vraag hier.

Deze pony stond midden in een woonwijk in de stad (niet bij een fokker), in een schuurtje vol rommel bij een stel dat het leuk leek een (mini) pony te houden.
Echter was dat niet het geval en stond hij voor een paar tientjes te koop op marktplaats want ze vonden het toch niet zo'n succes.....
En aangezien ik wil dat deze pony een goed leven krijgt heb ik hem opgehaald....

Dat is allemaal goed, maar in mijn ogen heb je gewoon een shet gekocht bij een slecht adres, en zeker niet 'gered'

Casteren kost rond de 100 euro, en als het in de kliniek moet omdat het een klophengst is dan ben je zeker 3 x zoveel kwijt.
Gezien de aanschafprijs en de leeftijd denk ik niet dat hij gecastreerd is.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 17:18

Afbeelding

Afbeelding

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:23

Heb je ook foto's waar de benen goed zichtbaar zijn?

Op deze kan je de (onder) benen niet goed zien....

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 18:00

Afbeelding

Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:13

Als ik je foto's bekijk in onderstaande link.. tja.. wat zal ik zeggen.. hij is finaal vergroeid bij zijn benen..
http://s930.photobucket.com/albums/ad14 ... 9_1730.jpg

Ik vind het heel erg nobel van je..
ik had het nooit gedaan.. wie weet wat voor ellende je ermee krijgt..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:17

Arm ding, daar zal hij vroeg of laat toch last van krijgen? := Ik zou hem zeker niet bij die merrie zetten zolang nog niet zeker is of hij vruchtbaar is, hier wil je echt geen nakomelingen van. :n :o

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 18:19

Tja, wat is nobel....., we weten ook niet wat er nog komt, maar toe nu toe gaat het goed met hem.

Hij is inmiddels ontwormt (dat was echt nodig!) hoefsmid en veearts komen volgende week....

Ik kan 1 ding zeggen; het is een schatje, hij komt nog net niet op schoot

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 18:20

goeroe schreef:
Arm ding, daar zal hij vroeg of laat toch last van krijgen? := Ik zou hem zeker niet bij die merrie zetten zolang nog niet zeker is of hij vruchtbaar is, hier wil je echt geen nakomelingen van. :n :o

Je moet hem eens zien rennen met die benen..., hij doet (nog) niet onder voor een gezonde pony...
Zolang hij geen pijn krijgt vinden wij een hoop goed!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 18:21

fjordnina schreef:

Enig idee kwa leeftijd?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:40

ik denk dat ie wel rond de 6maanden is zijn staart is niet abnormaal lang en zijn manen zie je de veulenkrulletjes nog in zitten. Mijn veulen van 4.5maand heeft minder manen maar is dan ook geen shet maar heeft ook die krulletjes.

Ik vind het ook heel nobel dat je het kereltje hebt mee genomen ik zou het denk ik niet gedaan hebben gezien de koste die het diertje toch met zich mee zal gaan brengen.
Succes met hem

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 18:47

kappiegirl schreef:
ik denk dat ie wel rond de 6maanden is zijn staart is niet abnormaal lang en zijn manen zie je de veulenkrulletjes nog in zitten. Mijn veulen van 4.5maand heeft minder manen maar is dan ook geen shet maar heeft ook die krulletjes.

Ik vind het ook heel nobel dat je het kereltje hebt mee genomen ik zou het denk ik niet gedaan hebben gezien de koste die het diertje toch met zich mee zal gaan brengen.
Succes met hem

Dank je wel....

Het kereltje.., tja een heel lief kereltje zelfs....
Wat betreft zijn staart, die is geknipt geweest..., dat kunnen we heel duidelijk zien....

Maakt ons trouwens helemaal niet uit hoe oud of dat hij is, 6 maanden of 16...., we willen dat hij het goed heeft...

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 18:49

Afbeelding

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 18:57

Uhm nog een vraagje.... (sorry)

Hoe zit het eigenlijk met hengstengedrag?
Wat is er tot nu toe allemaal over heb gelezen..., hij heeft dat totaal niet..... zoals ik zei, hij wil het liefst op schoot ;-)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:07

tsja hengsten gedrag ik heb een veulen van 4.5maand en die heeft ook helemaal geen hengsten gedrag hij is eigenlijk net een schoothondje als het zou kunnen kroop hij ook op schoot dat gedrag is echt per hengst weer anders de ene bijt in zijn veulen tijd veel en doet op oudere leeftijd helemaal niets meer en de andere is echt een dotje en op latere leeftijd een draak. Maar goed echt hengste gedrag is denk ik wel dat ie probeerd op andere paarden te springen, veel bijten, erg stoer doen als er andere paarden in de buurt zijn ofzo.
Ik zelf heb alleen maar doetjes gehad hengsten die geen hengsten gedrag vertoonde en gewoon braaf en handelbaar waren, terwijl mijn merrie's echt hengstengedrag kunnen vertonen als het ze uit komt en ook overdreven kunnen showen als er ook maar een scheet dwars zit.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 19:11

Oké dat is duidelijk, nog niks van te zeggen dus....
Hij staat nu alleen en we weten vrijwel niets van de voorgeschiedenis, als hij al gecastreerd blijkt te zijn gaat hij volgende week naar zijn nieuwe plek..., en kunnen we zien hoe hij op andere pony's reageert

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:28

Ik kijk nu pas weer in het topic dus zie de foto's ook nu pas. Het is wel de shet die hier besproken is. Hij is sowieso niet ouder dan een jaar. Je mag er wel vanuit gaan dat hij nog niet gecastreerd is. Voor zo'n prijs en zo jong is er echt niks aan gedaan op dat gebied. Wens je veel succes ermee!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 20:36

fjordnina schreef:
Ik kijk nu pas weer in het topic dus zie de foto's ook nu pas. Het is wel de shet die hier besproken is. Hij is sowieso niet ouder dan een jaar. Je mag er wel vanuit gaan dat hij nog niet gecastreerd is. Voor zo'n prijs en zo jong is er echt niks aan gedaan op dat gebied. Wens je veel succes ermee!

Dank je wel...., tja die prijs..., ik weet het niet, ik weet ook niet hoeveel eigenaren hij al gehad heeft.
Ze moesten er gewoon vanaf, dat was duidelijk..

Maar hij is hier besproken, is dat nog ergens terug te vinden?

en hoe zie jij dat hij niet ouder is dan 1 jaar?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:47

hij heeft wel een erg vollen staart als je ham van achter bekijkt durf de leeftijd niet te zeggen
maar ik vraag me af wat je met een pony met zulke beentjes moet hij gaat hier echt last van krijgen rond die leeftijd van 6 maanden zal dit nooit meer goed groeien en is uiteindelijk inslapen het eerlijkst dus hecht je maar niet aan hem