Ik weet niet of dit in het goede topic staat maar er moet mij iets van het hart.
Gisteren belde de veulenchipper of hij kon komen om te chippen. Dit was vrij onverwachts maar het lag op de route. Het kwam eigenlijk nog wel goed uit want ik was toch bij de paarden en heb ingestemd.
De merrie met veulen op stal gezet en even later kwam de chipper. Het veulen is niet erg schuw maar kan niet erg veel verdragen. Vorig jaar was het chippen een fluitje van een cent. Het veulen schudde even met het hoofd toen de chip erin zat en dat was alles. Daaraan terug denkend verwachtte ik eigenlijk ook niet zoveel problemen. Het veulen van vorig jaar was toen wel wat ouder, bijna 3 maanden.
Dit veulen is nu 7 weken. Het begon al met het haren trekken. Dit vond ze niet zo leuk. Ze liet het even wel toe, maar daarna flipte ze even helemaal. Maar goed haar daarna weer gekalmeerd. De chipper zei nog, dit wordt een lastige. Maar ze stond even later weer heel braaf tussen ons in met haar kont in de hoek van de stal. Het scheren en ontsmetten ging ook heel goed, ik hoefde haar maar amper tegen te houden. De chipper zei dat hij wel een poging wilde wagen. Ik hoefde haar niet helemaal in de houdgreep te houden. Immers ze kon alleen naar voren springen en daar hield hij rekening mee. Maar toen de chip erin ging, ging het bliksem snel. In plaats dat ze naar voren sprong klapte ze dubbel en stond gelijk omgedraaid tegen de muur.
Goed ik dacht nog als de chip er maar in zit. En dat zat hij wel. Alleen bij het deppen van het wondje ondekte we tot onze grote schrik dat er een snee in zat van zo'n 4 cm. Het bloedde wel maar leek goed tegen elkaar te zitten. Echter toen ze haar hoofdje bewoog keek ik in een gapend gat. Daarop het ik meteen de dierenarts gebeld. Helaas moesten we nog even wachten, ze was nog met een patient bezig. De chipper moest verder, bood wel zijn excuses aan. Hij zou mij de volgende dag terug bellen.
De dierenarts arriveerde na een uur. Ze schrok wel, ze zei dat ze dacht dat het wel mee zou vallen toen ik belde en vroeg om te hechten na het chippen.
Er waren 2 verdovingen en 5 hechtingen nodig. Ook onderhuids weefsel is gehecht. Na behandeling van de wond met antibiotica en een spuit in haar bil, kon ze eindelijk bijkomen.
Ik baal hier stevig van.

Hebben er meer bokkers slechte ervaringen met het chippen van veulens?