geslachtsdeel hengstveulen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Margarita_

geslachtsdeel hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 18:48

Onze merrie heeft vannacht om 12 uur een hengst veulentje ter wereld gebracht.
Alleen ik vindt zijn geslachtsdeel er zo bijzonder uitzien.
Naast zijn piempeltje heeft hij daar achter een langwerpig iets... hoort dat zo? Is dat zijn balzak?

Afbeelding
Vind het zo langwerpig? het loopt horizontaal tussen zijn benen.

Abeltje77

Re: geslachtsdeel hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:49

Dat is toch gewoon de uhm balplooi ofzo?

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 18:53

hoort dat zo langwerpig te zijn? Is niet heel goed te zien op de foto. Maar het is ongeveer 5 cm lang en 2 cm breed denk ik

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:55

Zou je een betere foto kunnen maken....?
Het zou in een uitzonderlijk geval misschien ook een breukje kunnen zijn......

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:27

Dat zijn gewoon zijn balletjes (of 1 in dit geval, heel in het begin wisselen ze af). Die zijn altijd de eerste dag(en) te zien. Je kunt op dit moment ook al voelen of beide ballen er zijn (in de zak of lies). Als het lukt kun je voelen en kijken: ontdek en leer ;) Je kunt nu ook nog zijn spenen zien trouwens!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:28

Volgensmij is er niks aan de hand hoor...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:30

ShamalArabs schreef:
Dat zijn gewoon zijn balletjes (of 1 in dit geval, heel in het begin wisselen ze af). Die zijn altijd de eerste dag(en) te zien. Je kunt op dit moment ook al voelen of beide ballen er zijn (in de zak of lies). Als het lukt kun je voelen en kijken: ontdek en leer ;) Je kunt nu ook nog zijn spenen zien trouwens!

Spenen???

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:40

Het kan ook zijn dat zijn balletjes voor elkaar liggen zeg maar en daardoor langwerpig lijken. Dit kan gebeuren door de beperkte ruimte. Komt vanzelf goed ;)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:00

spenen bij een hengst??

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:19

Het kan ook een liesbreuk zijn, dus zou toch ff DA bellen.
Hengste veulen van mijn verzorgpaard heeft hetzelfde, en die heeft een flinke liesbreuk.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:40

Ook een hengst heeft hele kleine speentjes. Net zoals jongens ook tepels hebben.

232425

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:51

Weet niet wat het is, maar mijn hengstveulen heeft dit niet. Als je het echt zeker wilt weten kun je inderdaad beter even de DA bellen.

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:16

Ik zou ook een dierenarts laten kijken als je het niet vertrouwt. Een check-up kan geen kwaad :)

Een hengst heeft trouwens geen tepels in een normaal geval. Daar zijn ze uitzonderlijk in.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:26

Een hengst heeft wel tepels, alleen die zijn zo klein, dat je ze bijna niet kan zien.
Elk mannelijk zoogdier heeft tepels. Reuen, stieren, bokken, rammen....... mannen! Katers ook, en ook hengsten.
Ik heb mijn ruinen even gecontroleerd. Het is even zoeken, maar de mannen hebben ze ook.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 09:06

een liesbreuk zit dat niet aan de andere kant van zijn piemelje?
Dus zegmaar aan de kant van de voorbenen?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:09

Ik zou het even laten checken want als het tóch een breukje is het een flinke....en dat kan voor problemen zorgen.

Wij kunnen vanaf hier niets met zekerheid zeggen....

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:25

ozzyhorse schreef:
Een hengst heeft wel tepels, alleen die zijn zo klein, dat je ze bijna niet kan zien.
Elk mannelijk zoogdier heeft tepels. Reuen, stieren, bokken, rammen....... mannen! Katers ook, en ook hengsten.
Ik heb mijn ruinen even gecontroleerd. Het is even zoeken, maar de mannen hebben ze ook.

Hengsten en ruinen hebben echt geen tepels, de aanleg van de tepels wordt al tijdens de embryonale ontwikkeling vernietigd door de testosteron. En niet elk mannelijk zoogdier heeft tepels, bevers en ratten ook niet. Mijn ruin heeft geen tepels en heb die bij geen 1 ruin of hengst eerder gezien (ook niet na heel goed kijken). Maar dit is waarschijnlijk heel off-topic..

Ik zou idd gewoon een dierenarts er naar laten kijken dan weet je zeker wat het is en of het normaal is.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:18

de tepels worden niet "vernietigd" door testosteron, ze worden alleen geremd in ontwikkeling van zodra het embryo zeg maar "geslacht" gaat bekennen, ze zijn dus wel aanwezig, maar zeker bij volgroeide paarden haast niet meer te vinden, bij veulens lukt dat nog wat makkelijker ;)

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:55

@ Frenia: Waar haal jij die info vandaan als ik vragen mag? Mijne komt van mijn professor orgaanfysiologie die voornamelijk onderzoek doet naar de melkklier. Ik zei overigens ook niet dat de tepels vernietigd werden maar de aanleg hier van, de tepels komen niet eens tot ontwikkeling.

Weet je al wat meer _Margarita_?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 19:48

ASsi_ schreef:
@ Frenia: Waar haal jij die info vandaan als ik vragen mag? Mijne komt van mijn professor orgaanfysiologie die voornamelijk onderzoek doet naar de melkklier. Ik zei overigens ook niet dat de tepels vernietigd werden maar de aanleg hier van, de tepels komen niet eens tot ontwikkeling.

Weet je al wat meer _Margarita_?

Daar kan ik wel op antwoorden: Ervaring!!
90% van hobbyfokkers vergissen zich de eerste keer als ze een hengstje krijgen wanneer ze, terwijl het veulen ligt, 1 been optillen om te zien of het een merrie of hengst is.. Zo zijn de spenen bij een hengstje namelijk goed te zien.
Kalfjes, ook de stiertjes, hebben ook een mini-uiertje dat je kunt zien wanneer ze liggen en je een been optilt.

Gut, ik zou zeggen, kom morgen even langs hier, ik zal het je laten zien! We hebben veel kalfjes en hengstjes op het moment!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:00

Lijkt mij ook gewoon een balletje te zijn dat al ingedaald is. Bij jonge hengsteveulens kunnen de ballen al indalen en dan weer naar binnen gaan.
Nu is het allemaal geen probleem of er nu 1, 2 of geen ballen zitten, als ze definitief indalen (kan beginnen vanaf een maand of 6) moet je wel even nakijken of ze alletwee indalen.
Bij paarden liggen de ballen trouwens zowieso horizontaal, als je even simpel stelt dat ze eivormig zijn dan zijn het dus eieren die op hun kant liggen :P .
Liesbreukje zit idd meer naar voor en meer 'tegen het been' volgens mij.

Over die spenen: ik heb ook al ruinen en hengsten (volwassen) gezien met 'tepeltjes'. Tepels worden tijdens de embryonale fase ontwikkelt voordat het geslacht zich ontwikkelt, bij mannelijke dieren kan je dus nog restanten vinden.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:15

Nee, liesbreuk kan overal tussen de benen zitten, en zit NIET voor de penis. Dan is het namelijk geen LIESbreuk meer.
Zoals ik al zei, ons veulen heeft een liesbreuk en dat ziet er precies zo uit.

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:24

Zouden jullie een foto kunnen maken van die spenen bij de hengsten en ruinen? dan kan ik die aan mijn prof laten zien..

_margarita_ ben je er nou over uit wat het is?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:44

kido123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 08:49

oehh wat een vieze foto's... maar je hebt gelijk...