Aanschaf en verzorging veulen (trekpaard), iemand tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Aanschaf en verzorging veulen (trekpaard), iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 15:04

Ik zit er al een tijdje over te denken en het moment van het aanschaffen komt steeds dichterbij. Ik heb voor mezelf een lijstje gemaakt waar het veulen aan moet voldoen en natuurlijk heb ik voorkeuren.

Het lijstje wat ik al heb gemaakt staan een aantal richtlijnen die voor elk veulen gelden. Natuurlijk vind ik goede ouders belangrijk omdat je van een veulen nog weinig kan zeggen.

Ik wil het helemaal juist aanpakken en als jullie nog meer punten hebben om mijn lijste compleet te maken heel graag!

Citaat:
Paspoort en Chip
Veulen moet geregistreerd staan bij de K.V.T. H. of gelijkwaardig trekpaardstamboek, inclusief chip en paspoort.
(Dekbewijs - geboortebericht binnen 2 weken, registratie voor 7 maanden)

Vaccinaties
- Drachtige merrie
Optimaal is om bij een drachtige merrie in de 9de maand van de dracht de vaccinatie tegen influenza en tetanus te herhalen. Tegen de tijd dat het veulen geboren wordt, worden er dan voldoende antistoffen tegen deze ziekten in de biest aan het veulen doorgegeven.
- Veulen
Een veulen dient zijn eerste vaccinatie op de leeftijd van 4 tot 6 maanden te krijgen. Dit geldt echter alleen als de merrie (zie boven) goed gevaccineerd is. Het veulen heeft dan de eerste maanden voldoende antistoffen via de melk gekregen. Is de merrie niet voldoende gevaccineerd, dan dient het veulen al op jongere leeftijd zijn eerste vaccinatie te krijgen in overleg met dierenarts.
Het veulen dient 4 tot 6 weken later zijn tweede (booster) vaccinatie te krijgen. De derde (booster) vaccinatie dient het veulen 6 maanden na de tweede te krijgen. Vervolgens dient de vaccinatie jaarlijks herhaald te worden.

Ontwormen
Het is erg belangrijk om een veulen goed te ontwormen. Doe dit tussen de achtste en tiende dag na de geboorte met ivermectine. In verband met de grotere resistentie van spoelwormen tegen ivermectine is het verstanding veulens en jaarlingen ook op 6 en 10 maanden leeftijd te ontwormen met pyrantel (Strongid-P). Let op: geen moxidectine voor veulens jonger dan 4 maanden!

Veulens:
- op een leeftijd van 2 weken
- op een leeftijd van 6 weken
- daarna om de 2 maanden
Merrie en veulen altijd gelijktijdig behandelen

Jaarlingen:
Het schema voor volwassen paarden aanhouden, en daarbij een aantal keren pyrantel gebruiken ivm spoelwormen

Mijn persoonlijke voorkeuren zijn:

Citaat:
Veulen moet van een goedgekeurde trekpaardhengst zijn. Voorkeur moeder ook enige malen op keuring verschenen zijn met goed resultaat. Veulen ook liefst naar veulenkeuring.

Moeder en vader moeten te bezichtigen zijn.

- Kleur
Voorkeur gaat naar zwart of donkerbruin. Anders zwartschimmel of erg donkere bruinschimmel.

- Aftekeningen
Geen op benen, op hoofd liefst kolletje of niets.

- Bouw
Lange benen, met name voorbeen lang. Hals met lengte, goede rug. Ouders met droog beenwerk en goede bewegingen.

- Leeftijd
Liefst tussen 6 en 18 maanden oud.

Ik zit alleen nog te twijfelen over het stallen van een veulen. Ik ben zelf van mening dat een weide met meerdere veulens en een of meer oudere merries beter is voor het opgroeien. Maar waar vind je zo'n geschikte weide of opfokstal? En hoe pak ik de voeding aan? Ik wil natuurlijk dat het veulen sterke spieren en botten krijgt en dat het goed groeit. Ik wil voorkomen dat het veulen al op jonge leeftijd te zwaar word, hoe voorkom ik dat zonder tekort te doen?

Het gaat uiteraard om een trekpaardveulen met als doel recreatief mee te rijden en evt. dressuurmatig.

Alle tips zijn dus welkom!

Alvast bedankt!

friesiszwart

Re: Aanschaf en verzorging veulen (trekpaard), iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:08

Ik zou vragen bij de fokker of zij de mogelijkheid hebben dat je veulen daar kan blijven staan. Meestal zal zij dan in een gemende groep (geslacht en leeftijd) opgroeien en wordt zij niet uit haar omgeving gehaald. Indien de afstand te doen is zou ik dit zeker overwegen. Daarbij kijk wat je in de toekomst zou willen doen en denk je dat dit veulen (wat je op het oog hebt) hieraan voldoet. Daarbij hoe vind je de ouders? en eventuele andere nakomelingen van de moeder. En niet minder belangrijk spreekt het veulen je echt aan op het moment van kijken.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 21:10

Bij de fokker is inderdaad een goede optie. Bedankt voor de tip. Er worden ook wel eens hele jonge veulens aangeboden die vanaf 4 maanden weg mogen. Maar dat vind ik te vroeg. Dat is ook zeker een punt om naar te kijken denk ik. 6 maanden echt het minimum.

Wilke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:13

ik denk niet dat alle fokkers het veulen zo langer als 6maand willen houden.
Vaak fokken mensen voor de hobby en gaan ze weg door ruimte gebrek. Wij hebben nu ook drie veulens en moeten nog beslissen welke weg gaan.
Ook denk dat jou eisen omtrend vacineren hoog liggen en moeilijk iets vind wat aan de eis voldoet
succes met zoekn

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 18:01

Ik ben er van overtuigd dat ik er een zal vinden ;)

Wilke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:47

Ik zeg ook niet dat ze er niet zijn maar word goed zoeken.
Heel veel succes en vast veel plezier met je toekomstige veulen.
ps is ook wel handig als je veulen uit een lijn komt waar weinig mok in voor komt. Even aan de fokker vragen of de merrie veel last heeft of de benen van de merrie even goed voelen

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 09:47

ja ik wil beide ouders zowiso kunnen bekijken voordat ik mijn beslissing maak. Het maakt me ook niet uit als het iets langer duurt voordat ik het gevonden heb.

Welke veulens heb je allemaal staan?

Wilke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:35

izzy1985 schreef:
ja ik wil beide ouders zowiso kunnen bekijken voordat ik mijn beslissing maak. Het maakt me ook niet uit als het iets langer duurt voordat ik het gevonden heb.

Welke veulens heb je allemaal staan?

Alle drie de veulens hebben de zelfde vader Jacco van Groot Veldhuis.
De moeder zijn Emma de la Gerbe, Saartje van de lovi en Desire Ducalve (weet niet of achter namen helemaal goed zijn geschreven, ben niet goed in spelling ;) )
Saartje heeft een merrie en die blijft eerst wel. De andere twee zijn hengstjes. Emma een bruine genaamt Siemen en Desiree een nu nog grijze en straks zwarte en die heet Claus.
Voor foto's http://stalblyckeheerd.hyves.nl/
Groetjes Wilke

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 16:41

leuk stel heb je daar zeg!

Wilke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:12

Dankje je wel. Zijn echt leuke paarden. Succes met zoeken. Als weet wie er weg gaat laat wel effe weten. Is misschien wel wat voor je. (voldoe alleen niet aan je entings voorwaarden. Worden gewoon 1keer per jaar geent. weet niet hoe belangrijk je dat vind) Maar woon denk ik niet echt dicht in de buurt. Helemaal boven in groningen

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 18:09

Vind het belangrijk dat ouder dieren droog beenwerk hebben. Mijn voorkeur zal waarschijnlijk gaan naar een Florian van t Rietenhof.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:13

Ik denk dat jij echt heel veel eisen hebt, omtrent kleur (en aftekeningen), de tijd dat ze bij de moeder staan, en het enten.

Vind je het niet veel belangrijker dat je diertje een goed karakter heeft en goed gebouwd is?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 18:17

ja ben erg kritisch, mag ook wel als je eens wist wat ik al voor trekpaard ellende heb meegemaakt! Maar ach, dat kan jij ook niet weten...

Wilke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:39

Bedoel je met droog beenwerk geen mok? Je bent een mok lose moeder en vader daar nog niet van gegarandeert wel kun je er zelf vindt ik ontsettend veel aan doen en dat doen veel mensen niet. Gaat niet weg maar is wel bij te houden op een manier dat de dieren er geen last van hebben maar ja blijft gewoon heel vervelnd. Even de ouder sde benen goed voelen als ze mok hebben voel je het direct.

kinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:12

voer ken je toch gewoon bij een groothandel halen?
mijn jaarlinger staat al een half jaar op veulenbrok,
(heb dr gekocht toen ze 5 maanden was)
en ze staat samen met nog een jaarlinger in de grote kudde,
gaat hastikke goed

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:03

Ik weet een boer in Helmond die ieder jaar 2-3 veulens fokt en verkoopt. Geen idee hoe die heet, wel hoe je er moet komen :)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 22:35

Heb wat op het oog inmiddels :D