Het lijstje wat ik al heb gemaakt staan een aantal richtlijnen die voor elk veulen gelden. Natuurlijk vind ik goede ouders belangrijk omdat je van een veulen nog weinig kan zeggen.
Ik wil het helemaal juist aanpakken en als jullie nog meer punten hebben om mijn lijste compleet te maken heel graag!
Citaat:Paspoort en Chip
Veulen moet geregistreerd staan bij de K.V.T. H. of gelijkwaardig trekpaardstamboek, inclusief chip en paspoort.
(Dekbewijs - geboortebericht binnen 2 weken, registratie voor 7 maanden)
Vaccinaties
- Drachtige merrie
Optimaal is om bij een drachtige merrie in de 9de maand van de dracht de vaccinatie tegen influenza en tetanus te herhalen. Tegen de tijd dat het veulen geboren wordt, worden er dan voldoende antistoffen tegen deze ziekten in de biest aan het veulen doorgegeven.
- Veulen
Een veulen dient zijn eerste vaccinatie op de leeftijd van 4 tot 6 maanden te krijgen. Dit geldt echter alleen als de merrie (zie boven) goed gevaccineerd is. Het veulen heeft dan de eerste maanden voldoende antistoffen via de melk gekregen. Is de merrie niet voldoende gevaccineerd, dan dient het veulen al op jongere leeftijd zijn eerste vaccinatie te krijgen in overleg met dierenarts.
Het veulen dient 4 tot 6 weken later zijn tweede (booster) vaccinatie te krijgen. De derde (booster) vaccinatie dient het veulen 6 maanden na de tweede te krijgen. Vervolgens dient de vaccinatie jaarlijks herhaald te worden.
Ontwormen
Het is erg belangrijk om een veulen goed te ontwormen. Doe dit tussen de achtste en tiende dag na de geboorte met ivermectine. In verband met de grotere resistentie van spoelwormen tegen ivermectine is het verstanding veulens en jaarlingen ook op 6 en 10 maanden leeftijd te ontwormen met pyrantel (Strongid-P). Let op: geen moxidectine voor veulens jonger dan 4 maanden!
Veulens:
- op een leeftijd van 2 weken
- op een leeftijd van 6 weken
- daarna om de 2 maanden
Merrie en veulen altijd gelijktijdig behandelen
Jaarlingen:
Het schema voor volwassen paarden aanhouden, en daarbij een aantal keren pyrantel gebruiken ivm spoelwormen
Mijn persoonlijke voorkeuren zijn:
Citaat:Veulen moet van een goedgekeurde trekpaardhengst zijn. Voorkeur moeder ook enige malen op keuring verschenen zijn met goed resultaat. Veulen ook liefst naar veulenkeuring.
Moeder en vader moeten te bezichtigen zijn.
- Kleur
Voorkeur gaat naar zwart of donkerbruin. Anders zwartschimmel of erg donkere bruinschimmel.
- Aftekeningen
Geen op benen, op hoofd liefst kolletje of niets.
- Bouw
Lange benen, met name voorbeen lang. Hals met lengte, goede rug. Ouders met droog beenwerk en goede bewegingen.
- Leeftijd
Liefst tussen 6 en 18 maanden oud.
Ik zit alleen nog te twijfelen over het stallen van een veulen. Ik ben zelf van mening dat een weide met meerdere veulens en een of meer oudere merries beter is voor het opgroeien. Maar waar vind je zo'n geschikte weide of opfokstal? En hoe pak ik de voeding aan? Ik wil natuurlijk dat het veulen sterke spieren en botten krijgt en dat het goed groeit. Ik wil voorkomen dat het veulen al op jonge leeftijd te zwaar word, hoe voorkom ik dat zonder tekort te doen?
Het gaat uiteraard om een trekpaardveulen met als doel recreatief mee te rijden en evt. dressuurmatig.
Alle tips zijn dus welkom!
Alvast bedankt!