Merrie laten dekken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Merrie laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 21:08

Hoi mede bokkers,
Ik ben [heel misschien] van plan mijn merrie van 18 te laten dekken. Maar er zijn een aantal butjes, namelijk ze is overbouwd/weke rug, heeft zomerexceem en is een luchtzuiger/kribbebijter. Heul wat minpuntjes maar er zijn ook erg veel pluspuntjes :D . Ze heeft nog nooit een veulen gehad voor zover ik weet, dus ze zal eerst gecontroleerd moeten worden door een Da [Wat zal dat ongeveer kosten?]. Twister is een haflinger x New-forest en ik wil haar dan laten dekken door een Haflinger hengst die een goede rug heeft en dus totaal niet overbouwd is, het liefst lekker ouderwets. Ik heb liever geen antwoorden van niet laten dekken want er zijn er al genoeg etc. daar reageer ik gewoon niet op. Ik vraag hier echt naar goede argumenten waarom wel waarom niet!
Alvast heel erg bedankt!
Groetjes

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:29

ZusJacobs schreef:
Hoi mede bokkers,
Ik ben [heel misschien] van plan mijn merrie van 18 te laten dekken. Maar er zijn een aantal butjes, namelijk ze is overbouwd/weke rug, heeft zomereczeem en is een luchtzuiger/kribbebijter. ... Ik heb liever geen antwoorden van niet laten dekken want er zijn er al genoeg etc. daar reageer ik gewoon niet op.

"Er zijn er al genoeg" is wel één van de hoofdargumenten tegen het fokken met een paard met zomereczeem... Er is hier pas een heel topic over geweest. Haar zomereczeem zou voor mij reden nummer 1 zijn om het niet te doen. Op twee staat haar leeftijd, maar daarover kan je DA uitsluitsel geven.

In principe dien je luchtzuigen/kribbebijten niet mee te nemen in je beslissing, vermits daarbij geen erfelijkheid aangetoond is. Maar aangezien dat samenhangt met het karakter van het paard, zou ik een hengst kiezen die bekend staat om het vererven van coole karakters.

izzy1985

Re: Merrie laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:31

Denkt daar maar helemaal niet over na! Doe het gewoon niet en koop een leuk veulen!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:32

met zomereczeem zou ik niet fokken, het is best heel zielig voor een paard en waarom dan nog een paard met zomereczeem fokken. Kans is zo groot namelijk! Is het veulen voor je zelf?

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:32

SuSEQ schreef:
ZusJacobs schreef:
Hoi mede bokkers,
Ik ben [heel misschien] van plan mijn merrie van 18 te laten dekken. Maar er zijn een aantal butjes, namelijk ze is overbouwd/weke rug, heeft zomereczeem en is een luchtzuiger/kribbebijter. ... Ik heb liever geen antwoorden van niet laten dekken want er zijn er al genoeg etc. daar reageer ik gewoon niet op.

"Er zijn er al genoeg" is wel één van de hoofdargumenten tegen het fokken met een paard met zomereczeem... Er is hier pas een heel topic over geweest. Haar zomereczeem zou voor mij reden nummer 1 zijn om het niet te doen. Op twee staat haar leeftijd, maar daarover kan je DA uitsluitsel geven.

In principe dien je luchtzuigen/kribbebijten niet mee te nemen in je beslissing, vermits daarbij geen erfelijkheid aangetoond is. Maar aangezien dat samenhangt met het karakter van het paard, zou ik een hengst kiezen die bekend staat om het vererven van coole karakters.

Helemaal mee eens!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:41

-> KS

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 09:22

Ja veulen blijft bij mij!
Haar vader/moeder had geen zomerexceem, ze heeft het ook pas gekregen op haar 14de, toen is ze verhuist naar een te vet weiland en waar veel water in de buurt was. Daarvoor had ze er nooit last van.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:24

Je moet je afvragen waarom je zou fokken (en dus niet vermeerderen) met je merrie. Is het genetische materiaal zo interessant dat je hiermee verder wilt of is het emotie? Met dat laatste hoeft niks mis te zijn, er zijn immers zoveel mensen die aan kinderen beginnen die genetisch gezien ook niks toevoegen :P .

Maar gezien je beschrijving adviseer ik je; schaf een merrie aan met een goed papier (predicaten, sport, enz) en dito bloedlijn.