Mijn veulen vecht voor haar leven...Update: overleden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Mijn veulen vecht voor haar leven...Update: overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 07:21

Gisteren ging ik mijn veulen van 2 dagen ontwormen. Ik weet het, erg vroeg, maar de eigenaar doet dat vaker, en bij de andere veulens had het geen problemen gegeven.

Ik weet niet hoe het kan, of ik hem misschien niet vast heb gezet, of dat hij los is gegaan tijdens het inbrengen van de 'spuit', maar het komt erop neer dat mijn veulenkind, mijn appaloosa van (gisteren) 2 dagen oud, een hoeveelheid equarell heeft binnengekregen dat goed was voor een paard van 300 - 400 kilo. De ring schoot door. Gelukkig, of het veel had uitgemaakt weet ik niet, kwam ik er achter voordat de volle wormspuit erin zat. Dat heeft toch weer 100 kilo gescheeld.

Ik ben direct naar de eigenaar gerend, maar die dacht dat het mee zou vallen. Die had dat vaker meegemaakt denk ik, en die dacht oprecht dat ze alleen wat diarreee zou krijgen. Ik moest naar huis, maar ze hielden haar extra in de gaten. Dit was zo rond half 2 kwart voor 2 gebeurt.

'Savonds heb ik om 10 uur nog gebeld, en alles leek er goed uit te zien. Om 11 uur had ik een mailtje in mijn inbox, het veulen was binnen gehaald, want het stond niet goed op zijn benen. De dierenarts was al ingeschakeld. Ik kreeg een uur later weer een mailtje, dat de dierenarts er was, en dat het veulen een cortisoneninfuus had gekregen. Ze was blind, had zenuwtrekjes, en was bewusteloos. De dierenarts had dit nog nooit meegemaakt, en dacht dat ze het wel kon redden. Ook zei de dierenarts dat het niet uitgemaakt had of ze eerder gebeld hadden. Zo ben ik gedurende een paar uur op de hoogte gehouden, om kwart voor 1 vannacht kreeg ik het laatste mailtje met het laatste nieuws. Het veulen was in diepe slaap, en de eigenaar had een wal gemaakt van strobalen, zodat moeders het veulen niet wakker kon tikken.

Ik schrijf dit omdat ik het kwijt wil, en omdat ik weet dat het risico er echt wel inzit. Dat het dus echt goed fout kan gaan bij overdosering, ondanks dat ze zeggen dat het tot 10 keer toe veilig is. Ik weet niet hoe het zit met jonge veulens, maar ik weet wel dat ik geen jonge veulens meer ontwormd, iig niet tot een leeftijd van een maand, of misschien 2. Ook komt er bij mij geen wormenspuit meer in de buurt van mijn paarden. Ik doe het in het vervolg wel op mijn vinger en geef het ze dan, maar dit nooit meer.

Ik hoop niet dat dit een topic wordt met alleem maar: je mag zo'n jong veulen nog niet ontwormen, want er werd oprecht gedacht dat dit wel kon. Alleen niet in zo'n grote hoeveelheid...

Ik houd jullie op de hoogte, als het een beetje een redelijke tijd is hang ik als eerste aan de telefoon bij de eigenaars.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Mijn veulen vecht voor haar leven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:26

:\ Jeetje, wat een verhaal!
Hopelijk gaat ze het redden!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:28

:(:) Jij hebt alleen gedaan wat je dacht dat goed was!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:31

jee hopelijk komt het in orde zeg ! Als de DA dit nog nooit heeft meegemaakt, is je veulen mss gewoonweg allergisch aan de ingrediënten ? En heeft het nog niet eens zozeer met de hoeveelheid te maken ?

Sterkte alvast en we duimen dat je straks goed nieuws te horen krijgt !

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 07:34

Ik weet niet of ze er allergies is. Zou misschien nog kunnen, maar ik las ergens anders dat bij een veulen van jonger dan 14 dagen de verbinging tussen de bloedsomloop en de hersens ofzoiets nog niet goed afgescheiden was. Dus hersenletsel zou kunnen voorkomen..
Het blind zijn hoop ik (als ze het overleefd) dat het overgaat. Ook hoop ik, dat als ze langer plat ligt, dat de moeder haar wel nog terug wil. Ze staat er iig wel bij, en wordt in de gaten gehouden..

Eefje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:35

Hopen dat het goed komt!! :(:)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 07:41

Toevallig net een mailtje gekregen. Het veulen leeft nog, en toen de eigenaresse haar aaide probeerde ze te staan, dus ze is niet meer in coma. Ik ga er denk ik vanmiddag even langs, als de eigenaars dat goed vinden. Even met eigen ogen zien dat het goed gaat, het hele idee is vrij surrealistisch, een veulen gezond zien als je weggaat, en dan dat het later zo doodziek is.. I'll let you know.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:47

Ben je zelf verder nog niet bij het zieke veulen geweest?
(omdat je in je beginpost schrijft dat het je eigen veulen is?)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 08-05-09 07:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:48

:oo :(:) Heel erg veel sterkte, wat zul je ongelooflijk geschrokken zijn! Duim dat het goed gaat komen :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 07:49

Gisteravond had ik langs willen gaan, om zowel de eigenaars als de pony's steun te bieden. Maar de eigenaars zeiden dat alles onder controle was, en ik denk dat het anders ook vrij druk was geworden. Maar ik ga vanmiddag rond een uur of 12. Ik was met alle liefde gisteravond gegaan, begrijp me niet verkeerd. Maar op dat moment dachten we dat het beter was als ik thuis mee zou duimen.

Het is trouwens niet mijn eigen veulen. Het is een veulen van mijn verzorgpony's, maar die zijn zo ongeveer van mij. Gewoonte laat het dit worden.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:59

nooit geweten dat een "overdosis" van een wormenkuur zoveel gevolgen kan hebben. Ik vraag me af of het de hoeveelheid is die het veulen hier opbreekt, of dat er een stof in zit waarvoor ze allergisch is. Raar hoor, sterkte, heel veel sterkte. En ik blijf dit even volgen, want nu wil ik ook wel graag weten wat de werkelijke oorzaak is.

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:05

Wij ontwormen de veulen met wormkuren zonder Ivermectine. Dit is onnodig want er zijn nog geen horsellarven in het lichaam van zo'n jong dier zeker in deze tijd van het jaar.
In Nederland wordt veel te veel Ivermectine gebruikt zodat ressistentie een rieel gevaar wordt.
Veel succes met het veulen ik hoop dat hij goed hersteld.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 08:09

Ik lees op internet dat een overdosis ivermectine bij jonge veulens neurologische problemen op kan leveren. Lijkt wel heel erg op wat mijn meissie nu heeft gehad. Ik ga dus vanmiddag kijken, ook de eigenaren aanraden om bloed te laten prikken ofzo, om te kijken of ze niet allergisch is voor het wormspul. Ook wil ik op den duur weten of ze nu blind blijft of niet, maar dat is allemaal zorg voor later. Eerst even haar erdoorheen halen.
Ik ben zo blij met deze mensen. Direct de dierenarts gebeld zodra het fout ging, me op de hoogte hebben gehouden, en bovendien nooit een hint mijn kant op geschreven dat het mijn schuld was. Ze hadden, en hebben zoiets van: dat had ons ook kunnen gebeuren. Dus lof voor deze mensen ook.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:13

Wat vreselijk allemaal. Ik hoop dat het weer helemaal goed komt. Sterkte!!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 08:14

Ik wil jullie trouwens allemaal bedanken voor de lieve berichtjes, het feit dat je weet dat mensen het lezen en eraan denken voelt goed.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:35

Heel veel sterkte ermee.
Ik hoop dat je straks betere berichten krijgt.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:45

duimen dat het kleine ding het redt en er geen blijvende schade aan overhoud!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:49

Wat zal jij je dubbel voelen... Iets met goede bedoeling, een ongelukje passeert, en dan deze gevolgen... sterkte :(:)

Hopelijk komt het goed met het kleine ding...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:50

Och wat sneu, en ja dit kan iedereen gebeuren.

Veel sterkte en ik hoop dat ze erdoorheen geraakt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:04

poehe wat een ellende, hopelijk komt het allemaal goed! heel veel sterkte!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:10

Jee wat een verhaal. Ik hoop dat dat kleine hoopje er zonder al te veel kleerscheuren weer oven op komt!
Wat fijn voor jou dat je niet met de vinger wordt na gewezen. Het had hun idd ook kunnen gebeuren!
Heel veel sterkte de komende dagen!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:13

jeetje, wat erg! En dit allemaal door de wormenspuit? Ik wist niet dat dat zoveel effect kon hebben :(:)
Veel sterkte de komende dagen!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:18

Jeetje wat een verhaal....ik hoop echt dat het goedkomt... :(:)
Ik duim voor jullie!!

Hoe het ook afloopt, ik zou wel even Equarell op de hoogte stellen.....want zo'n ring hoort natuurlijk niet door te schieten....
Want je ziet nu hoe gevaarlijk dat is!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 11:20

Ik wist dit ook niet. Had ik dit geweten had ik allang niet meer met de spuit toegedient. Enige lichtpuntje is dat ik hier dus wel van geleerd heb.
Ik voel me heel schuldig, maar ik weet dat dit iedereen kan gebeuren. Maar een gevoel van verdriet en schuld heerst toch behoorlijk.

Punt van die ring is dat ik niet meer zeker weet of ik hem dicht gedraaid heb, of dat hij losgedraaid is terwijl ik met het veulen aan het hannesen was. Maar ik lees veel op internet dat de ring wel vaak doorschiet, of dat hij zelfs breekt. Dus mijn moeder en mijn vader gaan een oplossing bedenken voor de ring dat dat niet meer kan gebeuren, en de fabrikanten een berichtje sturen. Want dit gun je niemand natuurlijk.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:22

Hoe is het met haar nu?
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 08-05-09 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt