Hengst groter dan merrie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vanity

Hengst groter dan merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:25

Even een vraagje: ik ben een geschikte hengst aan het zoeken voor mijn Friese merrie van ongeveer 1.62 nu. (groeit nog).
Ik wil graag een breder/zwaarder veulen. Nu heb ik een prachtige Percheronhengst gevonden, alleen is die 1.77 m. De hengstenhouder heeft een foto van mijn merrie gezien ,en heeft mij ook een foto gegeven van een merrie van 1.62 die een veulen van zijn hengst had.En volgens hem kan het dus best.
Maar ik heb toch nog een beetje twijfels of het niet te veel risico inhoudt,de gezondheid van de merrie is natuurlijk het allerbelangrijkste...

Dus, wat denken jullie, is hij te groot, of kan het?

siskeh

Re: Hengst groter dan merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:29

zo te horen heeft je merrie nog niet eerder een veulen gehad, of wel?
want je kan nooit van te voren voorspellen hoe groot je merrie haar veulens maakt om het zo maar te zeggen.
en hoe makkelijk ze bevalt...

oke, dit wat ik nu ga zeggen gaat dan wel over koeien.
maar als die voor het eerst een kalf moeten krijgen zorgen we ook dat we er een pinkenstier op doen, dat wil zeggen, een stier die erom bekend staat dat hij kleine kalfjes brengt.
puur om te voorkomen dat het eerste jong er niet uit kan.
is het kalf wel mooi van formaat, of zelfs klein.
dan kan er de volgende keer wel een "gewone"/ grote stier op.

maar ik durf niet te zeggen of dat voor paarden net zo is...maar persoonlijk zo ik het niet durven

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:33

Een percheron hengst op een Friese merrie? Waarom zou je dat doen?

Persoon zou het qua stokmaat echt niet veel uit maken. Zoals het bij koeien gaat werkt het niet bij paarden. De meeste koeien kunnen vanwege het doorfokken al amper zonder hulp bevallen. Dit is bij paarden zeker (nog) niet het geval.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:38

@sammie: ahhh vandaar dat alle kalveren bij ons natuurlijk worden geboren....en we echt maar zelden problemen hebben.
ook hulp is 9 vd 10 keer niet nodig(we zijn er zelf niet eens bij)
natuurlijk gaat het ook wel eens mis, maar ik denk dat, dat echt minimaal is....zeker niet meer als bij paarden naar mijn idee.

maar misschien dat het meer met de leeftijd te maken heeft, over het algemeen wordt een paard (denk ik) later gedekt als een koe.

maar hoe kan je bij een paard garanderen dat het makkelijk veulen krijgen dan?

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:40

Sammie schreef:
Een percheron hengst op een Friese merrie? Waarom zou je dat doen?

Ik wil een paard erbij. Uiteraard is er niks hetzelfde als een veulen van je eigen merrie, die bij je geboren wordt. En ik wil graag een 'Fries' zoals ze er in mijn ogen uit hoorden te zien,meer werkpaard dan dressuurpaard zeg maar...
Met een Percheron blijft het zwart, en ik heb net een prachtige hengst bewonderd uit die kruising, en dat is eigenlijk precies het soort paard waar wij van dromen. Ik vind persoonlijk echt weinig moois tussen de Friese hengsten zitten.
Dit is trouwens helemaal niet aanvallen naar wie dan ook toe bedoeld hoor, gewoon maar even hoe ik het zie...

Lonink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:42

ik zou er gwn een echte mooie friese hengst op zetten dan krijg maar dat is mijn mening ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:45

@siskeh Dat garandeer ik niet, (die worden gebruik ik helemaal niet) maar het werkt gewoon niet zo.

En ik heb ook helemaal niet gezegd dat koeien amper natuurlijk geboren worden, maar wat ik er van gezien heb moeten er veel (meer dan bij paarden iig) met hulp geboren worden. Maar misschien heb ik dan weer net de verkeerde koeien gezien :+

Er wordt gezegd dat het eerste veulen van een merrie sowieso wat kleiner is dan diegene die daarna komen.. Kan een bakerpraatje zijn, ik kan het iig niet echt bevestigen.
Maar er zijn experimenten geweest waarbij een shetmerrie gedekt werd door een shire (of dergelijk groot ras). Veulen werd normaal geboren en groeide daarna razendsnel.

Wat misschien een (klein) probleem op (kan) leveren is dat een breed veulen bij een smalle merrie misschien lastiger is. Even overdreven een brede boerenknol uit een small trakhener merrietje bij wijze van.

Verder is het verschil tussen 162 en 177 eigenlijk minimaal. Als het hier nu zou gaan over een B pony en een boerenknol van 177 zou je misschien gegronde reden hebben voor het is te groot/ te klein, maar zoals ik al eerder typte. Ook voor de B pony x boerenknol bewijst onderzoek het tegendeel. Wil hier trouwens niet mee zeggen dat ik voor dergelijke kruizingen ben, want een dergelijke kruizing kan misschien wel geboren worden. De vraag is meer; wat doe er daarna mee :+

Vanity kies dan voor een wat meer ouderwetser Friese hengst. Nog eentje van de 'oude' stempel.. Een Percheronhengst erop zetten is echt zonde van het ras. Je krijgt dan juist eigenschappen die je bij een Fries paard niet wil... Of koop een Percheron veulen :D (als dat type/ras e.d. je meer aanspreekt)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:49

gwn een stevige fries er op gooien, is er niks aan de hand

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:53

@sammie: misschien heb je idd wel de verkeerde koetjes getroffen.
maar dat is ook afhankelijk van stierenkeuze, en goede voeding tijdens de dracht.
naja, als ik kijk hoevaak het hier op bokt mis gaat met veulens, en hoe "makkelijk" alles bij ons altijd gaat....
dan sta ik wel te kijken.
deze maand hebben er 10 gekalft, 2 zijn "geholpen", en een kalf overleden bij de geboorte(maar daar hebben ze niet bij geholpen)
maar die tweedie geholpen zijn, en dat ene kalf wat overleden is.
waren allemaal gedekt door dezelfde vader en die had toch vrij grote kids

het klopt in het geval van koeien trouwens ook dat de meeste koeien de eerste keer een "mini" kalf krijgen.
maar om nog meer problemen te voorkomen nemen we dan alsnog een stier waarvan bekend is dat hij smalle kalveren geeft...
want je kan nog altijd een megakalf krijgen als je pech hebt(is erfelijk of ze een groot of klein kalf geven, net zoals bij mensen en katten voor zover ik ervaren heb)

de hoogte maakt idd niet zo veel uit.
TS heeft het hier ook specefiek over een breeder veulen/paard

maar als het veulen wel smaller/kleiner wordt geboren.
zal dat dan wel de "schade" inhalen dan?
want anders is het plan van TS ook niet geslaagd

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:58

Je bedoeld of zo'n veulen tussen de 162 en 177 uit zal komen? Die kans is vrij groot. Maar 177 of groter dan 177 is eerder uitzondering dan regel..

Volgens mij was er iemand op bokt die een C of D pony x kwpn paard heeft. Volgens mij is dat uiteindelijk een grote D of kleine E geworden. Leek iig veel op een soort van Welsh Cop al vond ik zelf de benen niet echt in verhouding met de rest van het lijf. :) Soort Teckel :o Denk niet dat ts hier bang voor hoeft te zijn, maar ik vind het wel zonde van het Friese en het Percheron ras. (type). :)

Dus de groeispurt is meer gewoon omdat de ene ouder enorm groot was, maar ik denk niet dat je uit een dergelijke (kleine) merrie een veulen zal krijgen dat even groot gaat worden (grote) paps.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:02

@sammie, nou eigenlijk bedoel ik meer de breedte,
want dat wil TS eigenlijk, de grote hoor ik TS verder ook niet over.
qua grote(stokmaat) is er ook geen zinnig woord over te zeggen eigenlijk,
mijn ruin zn moeder is ongeveer even groot als hem.(misschien is ze wel kleiner)
en zijn vader was toch wel een stukje groter!

maar als je "rare" kruizing maakt heb je natuurlijk altijd kans op "rare" paarden.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:05

ja, ik heb ook een kruising en ze is misschien raar maar niet lelijk, heel apart kleurtje!

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 21:35

Over de keuze van kruising heeft ieder zijn mening, daar ben ik al over uit.Maar voor de mensen die hun twijfels hebben over de 'slaagkans': google maar eens op die kruising, kom je ergens een PRACHTIGE hengst tegen fries-percheron, om maar een voorbeeld te geven...

Wat ik vooral wilde weten is of het verschil in grootte bij paarden niet veel uitmaakt. Ik wil gewoon niet te veel risico's op een veulen dat er niet uit kan omdat het te groot is ofzo...Maar als ik Sammie goed begrijp, maakt dat weinig uit dus.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:10

-> KS

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:56

Ik zou toch ook enige zorgen hebben. Het is bekend dat koudbloedpaarden, en dan vooral de echte trekpaarden, moeite hebben met bevallen. Dit heeft wel deels ook met de merrie te maken (en de jouwe is dus niet zo'n merrie dus dat scheelt misschien) maar anderzijds ook met de schouders en heuppartij van het veulen.
Niemand kan je helaas voorspellen of het goed afloopt of niet. Het enige advies dat ik je kan geven is zorg ervoor dat de merrie onder veel toezicht staat zodra dag 320 is gepasseerd.

Step en Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:54

Nu ik ben ook van mening dat de breedte belangrijker is dan de hoogte. Eerste veulentjes zijn meestal kleiner en de meeste paarden maken een veulen kwa grote op maat van hun zelf. En natuurlijk goed laten begeleiden door het hele proces zoals nuage hier al vermeld.