Onverwachte dracht/geboorte of schijnzwanger?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Onverwachte dracht/geboorte of schijnzwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:21

hallo!

Hier op stal staat een shetlander van de rond de 4 jaar. Ze staat nu ongeveer 11 maanden op deze stal.
Er is een mogelijkheid geweest dat ze op haar oude stal gedekt was, maar daar was niets zeker van.

Eergister lag ze in het land en ben ik tegen haar aan liggen, ik had goed zicht op haar uier en zag dat ze daar oranje/geel achtige dikke druppels aan had hangen, ik het nagevraagt maar ik hoefde mij nergens druk om te maken want sommige merrie's hebben dit wel vaker als ze niet drachtig zijn.

maar gisteravond dachten we dat we toch nog even moesten kijken en voelen en zodra je haar uier aanraakt komt er melk uit! Haar spenen zijn nu best groot en vanmorgen begon ook haar uier dikker te worden. Ook is ze zelf wel wat dikker geworden.

De vee arts zei dat als er melk begint te komen de geboorte meestal binnen 48 uur plaatsvind, dit zei de Da gister om half 9 savonds, nu is er nog niets geboren maar dat kan natuurlijk nog komen.

Maar wat ik me nu afvraag, hoe groot is de kans dat dit schijndracht is? Ik kan er niet veel informatie over vinden namelijk.
Ook handige tips over de geboorte en wat te doen is handig. Ik heb wel spullen verzameld en de belangrijkste punten opgeschreven maar weet iemand verder nog dingen?

Ik ga er vanavond nog een keer heen en als ze onrustig is of begint te zweten en gaat liggen en opstaan dan blijf ik op stal slapen en anders slaap ik er morgenavond.

Ik heb ook een foto van de pony en uier en die ga ik nu proberen op de computer te zetten en daarna te uploaden, de pony staat trouwens ook in mijn profiel

Anoniem

Re: Onverwachte dracht/geboorte of schijnzwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:57

Hier de foto's.

Deze foto is van eergister toen ze lag in het land
Afbeelding

En dit haar uier vanmiddag
Afbeelding

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:58

die is zo te zien wel drachtig, goed in de gaten houden en verder niets aan doen, die pony's redden zichzelf wel meestal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:03

Ok dank je! Dit is de eerste keer dat ik een dracht/ geboorte/veulen mee ga maken en ook van de andere stalgenoten en de boer heeft 30 jaar geleden ooit een veulen gezien maar daar hield het wel mee op. We zijn nu veel aan het lezen en info aan het opzoeken.

Wel hebben we desinfectie voor onszelf en de navelstreng klaarstaan, handdoeken, zaklamp en grote lamp, klemmetje, slobber, emmers, water, schoon stro, camera natuurlijk en heb ik haar staart ingevlochten en haar staart en billen met betadine shampoo gewassen, ook heb ik een lijstje gemaakt met de bevalling stap voor stap en wanneer de vee arts moet komen en natuurlijk het nr van de vee arts en veulen centrale. Moet er nog iets bij? ( ja eerste keer voor mij en lees hier alle horror scenario's en ben best bang!)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:07

Heeft de merrie eerder veulens gehad?
De merrie gewoon lekker in haar vetrouwde omgeving laten, niet te veel mee omtutten zo vlak voor de geboorte.
Verder heb je alles super voorbereid, ik heb al die dingen nooit bijdehand(ben er vaak ook niet bij :D )en ok dat gaat goed.
Waar je op moet letten, als je erbij bent, is dat de voorhoefjes eerst komen met het hoofdje ertussenin, evt het vlies verwijderen/lekprikken zodat het veulentje kan ademen.
Nageboorte moet er binnen een uur of 6 wel af zijn, anders even de da bellen en let erop dat het veulen goed drinkt van de eerste melk en vervolgens poept(schrik niet van de kleur).
Komt helemaal goed joh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:18

Ok dank je! Vind het heel erg spannend! Ze stond nu eigenlijk al een maand 24/7 buiten maar gaf zelf aan heel graag naar stal te willen dus ik heb de stal zo goed als mogelijk ontsmet en extra dik opgestrooid, gecontroleerd dat er nergens scherpe randen of dingen zitten, en bij ons is de onderkant van de staldeur open ( ongeveer 30cm vanaf de grond) en daar staan nu strobalen voor en tjsaa verder weet ik ook niet meer wat ik kan doen

En we hebben geen idee of ze vaker een veulen heeft gehad, het zou mogelijk kunnen zijn want ze stond bij een fokker maar verder weten we het niet.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:23

spannend hoor;-) maar ze ziet er echt wel drachtig uit;-D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:25

Spannend! En zeker als ze aangeeft zelf graag de stal in te willen. Ja lekker beschut en veilig als aanstaande moeder lijkt me. Ben heel benieuwd. En wens je veel succes en sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:27

Blij dat jullie dat zeggen! Ik zie eigenlijk niets bijzonders aan haar. We dachten dat ze gewoon dik was haha! Ben heel benieuwd en vind het ook heel erg spannend! elke keer als mijn telefoon gaat ren ik al bijna de deur uit haha. Als er veulentje is zal ik hier ook foto's plaatsen en ik mag de naam bedenken dus leuke namen zijn ook welkom!

wattenstaafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:01

Spannend inderdaad! Ik zou weinig durven constateren over schijndracht. Succes met het namen bedenken iig!
Maak je ook foto's van de geboorte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:07

Als ik erbij ben ga ik wel foto's van de geboorte maken, maar ja er is natuurlijk ook de kans dat ze precies bevalt als er even niemand is. van het veulentje komen er in elk geval heel veel foto's hier te staan!

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:08

mijn dochter der shetje was ook schijndrachtig , die gaf wel melk alleen der uiers waren totaal niet dik .

denk dat hier wel een klein bolletje wol uit gaat komen

ik hou het topic in de gaten ben wel benieuwd nou

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:10

Oh nu zeg jij weer schijndracht en ga ik weer twijfelen! Nee hoor bedankt voor je bericht. Ik heb echt geen idee hoe ik het verschil kan ontdekken. Ik kan trouwens niet veel informatie over schijndracht vinden, heb jij misschien info voor me of handige links die ik kan gebruiken?

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:11

Ik ben ook wel erg benieuwd of er wat komt! Ze lijkt mij ook wel drachtig.... erg leuk paardje trouwens!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:13

Je weet het over een of twee dagen ;)

Ze kan goed schijndragend zijn, alleen de dierenarts kan uitsluitsel geven.
Soms kun je het veulen voelen bewegen, als mams koud water drinkt bijvoorbeeld. Maar hiervoor moet je heel erg geduldig zijn ...

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:14

nee niet echt

ze was dik en werd dikker , ik wist dat ze bij de hengst gestaan had dus dacht drachtig.

als ze in draf ging spoot de melk eruit , verder geen dikke uiers.
heb de vee arts laten komen en laten scannen

gewoon niks haha, en nu geeft ze nog steeds melk altans waterig vocht.

denk echt wel dat jou shetje een baby'tje gaat krijgen hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:15

2crossmonster: Eergister lag ze in het weiland en ben ik tegen haar aan gaan liggen, met mijn hoofd tegen de onderkant van haar buik en ik voelde wel wat bewegen maar ik dacht: ach misschien moet ze een scheet laten haha.

En heeft iemand info of links die over schijndracht gaan? Ik vind echt geen donder! ( hee donder grappige naam voor een hengstje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:16

gaapje schreef:
nee niet echt

ze was dik en werd dikker , ik wist dat ze bij de hengst gestaan had dus dacht drachtig.

als ze in draf ging spoot de melk eruit , verder geen dikke uiers.
heb de vee arts laten komen en laten scannen

gewoon niks haha, en nu geeft ze nog steeds melk altans waterig vocht.

denk echt wel dat jou shetje een baby'tje gaat krijgen hoor

Ok nou ik ben benieuwd zo spannend! En het is mij shetje niet hoor, maar van die boer maar die doet er nooit iets mee dus eigenlijk is het een soort van de pony van iedereen die op stal staat

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:18

zoek even hier op bokt , volgens mij kan je daar wel wat vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:18

Ik ga hier ook even zoeken maar via google kom ik hier ook niet. Heb nu wel het boek: van veulen tot volwassen paard van janet lorch maar daar staat ook niets in over schijndracht

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:21

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:23

ben echt benieuwd :D succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:27

dank je wel gaapje en iedereen bedankt voor de reacties!

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:28

hou ons wel op de hoogte he hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:38

Ik heb je topic even vlug doorgelezen gaapje maar bij deze shet heeft ze wel slappe banden alhoewel ik weet er niets van maar ik vind ze wel slap, ik vergelijk haar ook elke keer met 2 andere merrie's die hier staan en bij de 2 niet drachtige merrie's zien de uiers eruit als uitgedroogde krentjes en bij de shet zijn ze best vol. Ook de spieren rond haar staart en billen zijn zachter als bij de anderen. Nouja, ik ga even een uurtje slapen ( heb al 3 nachten niet geslapen) en dan ga ik weer even naar stal. Dan lees ik vanavond je topic even goed door, er zullen veel nuttige en bruikbare tips in staan!

Heeft iemand nog een tip waar ik precies op moet letten als ik zo naar stal ga? Ik let nu op: de uiers, of ze voller zijn en of er melk uit komt ( wij "melken"haar niet maar als ze aangeraakt worden komt er al melk), of ze zweet en onrustig is, of haar banden slapper zijn, of ze steeds gaat liggen en opstaan. waar moet ik nog meer naar kijken ( hoor nu net dat ik over een half uur al ga, daar gaat mijn slaap maarja)