veulen/jaarling niet door de modder/plas willen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

D_Travis

veulen/jaarling niet door de modder/plas willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 23:05

Hallo! Ik heb een tinkerhengstje van 8 maand oud
Schat van een dier, loopt netjes mee, luistert erg goed.

Maar de uitloop van de wei is momenteel 1 modderpoel en meneer wil er niet graag doorheen. Maar wanneer iedereen in de wei staat en het heeft hem lang genoeg geduurt (lang is in zijn ogen 5 tot 10 minuten) wil hij wel een enorme sprong nemen. ja een sprong, waar ik voor sta (inmiddels zelf vastgezogen in de modder, dus kan geen kant op) en hij springt meestal wel langs me heen maar het is net kantje boord. soms raakt hij me per ongeluk, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Hoe krijg ik hem rustig en netjes door de plas heen, en wanneer snapt hij het zelf dat als hij springt hij veel harder in de modder terechtkomt dan dat hij gewoon loopt. (hij haalt het namelijk niet eens om er overheen te springen maar springt er eigenlijk midden in)

Ik heb al best vaak met hem geoefend om een paar keer heen en weer te gaan. je bent wel lang bezig en hij blijft maar springen. Ik wil dat hij gewoon loopt.

Ook omdat we hier natuurlijk vaker mee te maken krijgen, ook wanneer ik erop zit later in het bos bijvoorbeeld.

iemand tips voor mij?

Puchje

Re: veulen/jaarling niet door de modder/plas willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:22

Google eens op de Squeeze Game van Parelli :D
Dat is exact waar dit om gaat :D

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:33

heb dit ook wel eens meegemaakt ik denk dat parelli daar zeker mee kan helpen maar daar heb je morgen niets aan. ik heb een stukje appel in mijn hand gedaan en hem daar aan laten kanbbelen en toen rustig door de blub gelopen de appel won het van het er niet door willen. ik hoop dat het hier mee lukt en dan kun je verder met parelli.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 10:55

bedankt voor de tips! Gaan we daar maar eens mee aan de slag!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:07

Ga niet spastisch proberen om zelf die plas te ontlopen, ga er zelf middenin staan. Eis van je paard dat hij er ook in gaat, desnoods eerst met een voetje. Zet hem daarna achteruit, benader het weer, weer een voetje, weer in zijn achteruit. Tot hij er met twee voetjes instaat, dan even rust nemen en paard laten nadenken.
Op het moment dat hij er doorheen is, al is het met een megasprong, dan draai je om en laat je hem er weer doorheen gaan, tot hij wat rustiger is. Als moet, moet je het 100 keer doen voordat je de rust er in hebt. Het probleem is dat de meeste mensen het bij een keer laten, paard is daar waar ze hem hebben willen (al is het met een megajump) dus hek dicht en tot vanavond weer, dus paard heeft er niets van geleerd (of ervan geleerd dat hij er met een megajump overheen kan).

Als je ergens op je terrein een plekje hebt waar een plas lig die niet zo diep is, waar jij in kunt staan zonder dat je meteen vastgezogen wordt, kun je ook daar gaan oefenen. Desnoods maak je een plas. Laat het paard aan een longe eerst rondjes om de plas heen lopen, draai hem binnendoor richting plas vaker de andere kant uit, en reageer niet op eventueel schrikgedrag als hij wel per ongeluk met een hoef dat water raakt, gewoon doorgaan.

Parelli is hier al eerder genoemd, ik zou behalve de squeezing game ook eerst de circling game gaan doen. Maar het is wel een jaarling, dus hou rekening met een korte concentratietijd. Meerdere korte sessies is beter dan een lange, maar sluit altijd wel positief af.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 12:53

super cassidy bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik wil idd graag dat hij het straks snapt. daarom zijn we aan het oefenen dat hij er idd gewoon rustig door heen gaat en idd meerdere keren per keer. Bedankt voor de tips. Ik kan zo nog beter met hem gaan oefenen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:36

Wat apart, mijn jaarling springt, speelt, rolt én slaapt zelfs in de modder :D.

Ik zou inderdaad doen wat Cassidy zegt. Klein beginnen, rustig laten wennen. Begin met kleinere plassen en beloon hem voor zijn natte voeten. Is hij bang voor water in het algemeen? Misschien kun je dan ook oefenen met een tuinslang om zijn hoeven en een stukje van zijn benen nat af te spuiten.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 10:22

nee verder niet echt bang eigenlijk. Kleine ondiepe plassen zijn op zich ook niet echt een probleem..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:13

Is hij bang voor deuren of openingen? Wil hij daar altijd snel doorheen?
Als het echt alleen die plek is bij de ingang van de wei, dan zou je ook eens wat aan die bodem daar kunnen doen. Een vrachtwagenlading zand doet vaak wonderen :x

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 12:53

klopt cassidy! Daar zaten we zelf ook aan te denken, maar ik wil eigenlijk het probleem oplossen. Beter nu leren dan er over een aantal jaar weer tegen aan lopen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:55

Het kan allebei! En als hij geen moeite heeft met een ondiepe plas ergens anders op het terrein, kon de zuigende ondergrond in de modder bij de ingang van de wei weleens het probleem zijn dat hij er niet doorheen wil. Ik denk zomaar dat, als je de bodem daar aanpakt, je probleem ook heel snel over is.
Je kunt het je jaarling ook onnodig moeilijk maken. En dacht je nu echt dat, als je dit probleem nu aanpakt, het voor de rest van zijn leven bekeken is? Een paard opvoeden is herhalen, herhalen, herhalen. Op het moment dat het droger wordt en de modder opdroogt is er geen plas meer om het te herhalen.

Nogmaals, zorg voor een goede ondergrond bij de ingang van de wei, blijf oefenen op plassen op je terrein, met een stevige ondergrond zonder dat hij wegzakt of dreigt uit te glijden.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 13:31

ja dat is natuurlijk waar als het droog is heb je er geen last van.. Ga het toch geven overleggen hier..

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 13:34

ow ja nee denk niet dat het probleem dan helemaal over is maar ben er wel van overtuigd dat het makkelijker word als het vaker gedaan is. Zelfde als bijvoorbeeld hoefjes krabben oid

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:45

Als jij een paard hebt dat je wilt leren springen, leg je dan een balkje neer waar hij overheen moet stappen, of begin je meteen met een hindernis van 2 meter hoog?

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:05

dat vind ik iets anders eigenlijk. Ik zeg ook niet dat ik niet in kleine plassen wil oefenen of iets.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:11

Je confronteerd je jaarling anders wel meteen met het moeilijkste wat er is. Namelijk die diepe plas, in zuigende bodem, dat glibbert, vriendjes die lang en breed in het weiland staan en waar hij naar toe wil en naartoe moet, en dan sta jij er nog tussen en eist van hem dat hij het beheersd en rustig aan doet.

Ik zou die moeilijke situatie zo makkelijk mogelijk maken. Pas de bodem aan, als er dan nog een plas ligt kun je gaan oefenen (en neem het ook eens mee als zijn vriendjes NIET op het land staan).

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 16:26

bedankt!