Pleegmerrie gezocht met spoed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vergeldt

Pleegmerrie gezocht met spoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 11:15

Bij mijn vriendin op stal is gisterochtend een hengstveulen geboren.
Moeder en zoon leken gezond, maar de merrie had toch wel wat last van naweeen en kreeg hiervoor een pijnstiller
's middags.
Tegen half 9 in de avond is mijn vriendin vanuit haar werk naar de stal gereden om te kijken naar het veulen.
Ze merkte dat de merrie niet in orde was en verzwakte, ze heeft de eigenaar gebeld en de DA.
Deze kwamen te laat en de merrie is in de armen van mijn vriendin gestorven.
Waarschijnlijk aan een inwendige bloeding.
Gisteravond hebben ze de merrie nog kunnen melken en een sos pakket opgehaald.
Maar wie weet een Pleegmerrie voor dit veulen.
Veulen is al aangemeld bij de moederloze veulencentrale, maar omdat het nog zo vroeg in het seizoen is heb je weinig kans.
En een merrie dat zonder veulen zit zal minder snel worden aangemeld dan een veulen zonder merrie.

Vandaar deze oproep

quipaard

Re: Pleegmerrie gezocht met spoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:53

Joh, wat een drama!
Je paard kwijt, en een hulpeloos veulen..
Mijn merrie heeft 7 jaar geleden een veulen gekregen, dat lekker vroeg was afgespeend. Nog altijd geeft ze melk, maar ik durf niet te zeggen of deze melk van goede kwaliteit is. Het veulen zal dus bijgevoerd moeten worden met de fles.
Mijn paard is lespaard voor kinderen en daardoor komt het me niet heel erg goed uit om een veulen erbij te hebben, maar als jullie héél erg omhoog zitten, wil ik wel mijn merrie aanbieden. Ik weet zeker dat ze een hele goede moeder is, ze heeft zelf twee veulens gekregen in het verleden. Ze is 16 jaar, ik weet ook dat ze haar laatste veulen erg heeft gemist, voor haar is het wel fijn om te kunnen moederen. Ik hoop dat ze dan snapt dat ze zich moet gaan ontfermen over het veulen.
Ze staat in een merriepaddockje met 4 andere merries, ze gaat niet in de stal en vanaf eind maart begin april zal de wei weer in strookjes open gaan.
Denk er maar even over..
Heel veel sterkte toegewenst

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:51

Wat erg! Is het van een groot paard?

fomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:29

Dat is ook mijn vraag. Laat even weten of het om een paarde- of pony veulen gaat, zodat we mee kunnen helpen met zoeken naar een oplossing.

vergeldt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 08:59

Het gaat inderdaad om een paardenveulen,
op dit moment maakt hij het goed.
Maar opvoeding van een merrie is natuurlijk ook erg belangrijk.
2 andere paarden op stal krijgen binnen 3 weken ook een veulen dus als er nog geen oplossing is dan willen ze gaan proberen of het veulen niet door een van de andere merrie's kan worden opgevoed.
Wel gewoon uit de fles of emmer met speen laten drinken maar toch de opvoeding van een merrie.
Wat moet je anders toch!

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:50

Gets, wat erg zeg! Het zit ook niet mee omdat het veulenseizoen nog niet in volle gang is. Ik hou het ook in de gaten voor jullie. Succes overal mee!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:57

lastig, mijn merrie zou opvoedkundig wel wat kunnen doen, maar ze geeft geen melk, lastig daarbij is dat ik eind van de maand van stal verhuis := en niet weet of ze daar met een evt veulen heen zou kunnen

vergeldt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 13:52

trustHim schreef:
lastig, mijn merrie zou opvoedkundig wel wat kunnen doen, maar ze geeft geen melk, lastig daarbij is dat ik eind van de maand van stal verhuis := en niet weet of ze daar met een evt veulen heen zou kunnen

Er staan daar op stal ook 2 merrie's die binnen een paar weken een veulen krijgen en die kunnen dit veulen ook wel het een en ander bijbrengen.
Op dit moment gaat het nog steeds goed met het veulen en drinkt ook goed.
Gelukkig maar

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:34

vergeldt schreef:
Er staan daar op stal ook 2 merrie's die binnen een paar weken een veulen krijgen en die kunnen dit veulen ook wel het een en ander bijbrengen.
Op dit moment gaat het nog steeds goed met het veulen en drinkt ook goed.
Gelukkig maar

Eigenlijk als je het veulen zelf kan bijhouden tot een van de merrie bevallen is en dan het veulen erbij zetten is dit eigenlijk de beste oplossing.
Door de nageboorte over het veulen te wrijven kan het zijn dat de merrie het meteen accepteert. Hou wel in de gaten dat haar eigen veulen eerst zijn portie biest opneemt.

Voordeel van een pleegmoeder uit eigen stal is dat de kiemen en bacterie in de stalcomplex hetzelfde zijn en door zijn moeder heeft het veulen toch al een beetje resistentie opgebouwd. Neem je een merrie van buiten uit dan zit je met een heel nieuwe 'huishouding' en verhoogde kans op infectie.

Andere mogelijke 'bron' zou een merrie uit een paarden melkerij zijn ...
Ook bestaat de mogelijkheid om een merrie die al ooit een veulen heeft gehad te behandelen met een hormonen kuur waarbij zij in het melk komt. Dan moet je wel zien klaar te krijgen dat deze merrie het veulen accepteert.

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:38

Ik heb eventueel wel een merrie waar ik niets mee doe, heeft zelf 6 veulens gehad ( waarvan de laatste 3 maand terug is verloren), is natuurlijk wel de vraag of het zou klikken. En of jullie het veulen zelf kunnen blijven voeden.

vergeldt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 09:43

Jippie

Ze hebben een pleegmoeder gevonden voor het veulen.
Het is een fries van 12 jaar oud, die haar veulen is verloren.
In eerste instantie lijkt het te klikken.
Dus ze hebben goede hoop dat het gaat lukken.
In ieder geval bedankt voor jullie hulp

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:49

Mooi! Veel succes!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:42

Hoe is het nu met pleegmerrie en veulen? Heeft de merrie het veulen geaccepeerd?
Ben altijd wel nieuwschierig naar dat soort dingen zou mooi zijn als het is gelukt dan kan de merrie lekker moederen en het veulen gezond en wel opgroeien.

quipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:47

vergeldt schreef:
Jippie

Ze hebben een pleegmoeder gevonden voor het veulen.
Het is een fries van 12 jaar oud, die haar veulen is verloren.
In eerste instantie lijkt het te klikken.
Dus ze hebben goede hoop dat het gaat lukken.
In ieder geval bedankt voor jullie hulp

O, wat goed zeg!
Hopen dat het goed gaat. Via de veulencentrale?

vergeldt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 12:55

het gaat erg goed met het veulen. de merrie beschouwt het als haar eigen, beschermt het veulen als er iemand in de buurt komt ed.
Dus dat is gelukkig geen zorg meer

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:00

Goh wat fijn joh, weer een zorg minder!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:40

Wat fijn dat ze het helemaal heeft geaccepeerd is ook goed voor het veulen dan krijgt het een echte opvoeding, mensen kunnen veel overnemen maar niet alles natuurlijk.
Succes verder

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 23:03

Wat een goed nieuws! Super +:)+

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 23:10

Super dat het goed gaat met de merrie en het veulen! +:)+

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:37

Geweldig, ik krijg er kippevel van. Wat een geluk.
Zit op dit moment trouwens vol met emoties..

Zelf zitten we op dit moment met een groot probleem. Mijn merrie is afgelopen vrijdag geopereerd. Ze had een gedraaide baarmoeder. Nu gaat het goed met haar buik maar haar door een peesblessure geplaagd voorbeen, heeft zo'n grote opdonder gehad, dat ze daar nu heel veel pijn van heeft.
Ze moet nog tenminste 6 weken voordat haar veulen geboren kan worden en ik heb al een paar keer op het punt gestaan om haar te laten inslapen.
Morgen halen we haar op omdat ze op de kliniek niet wil eten en ze waarschijnlijk heimwee heeft.
We gaan proberen met medicijnen haar pijn dragelijk te maken maar ik weet dus nog niet hoe dit af gaat lopen.

Ik ben dus al bezig om informatie te zoeken over moederloze veulens. Vandaar dat ik op jouw topic kom.
De kans dat mijn merrie haar dracht uit kan dragen is klein maar dat ze haar veulen dan ook nog 100 dagen kan zogen is nihil.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:49

Jeetje, en daar krijg ik op mijn beurt kippevel van!! Wat een moeilijk iets zeg. Je wilt het beste voor je paard, maar het is zo moeilijk in te schatten wat er allemaal staat te gebeuren. Ik duim voor je dat ze de dracht uit kan zingen zonder al te veel pijn en dat het daarna zo lang mogelijk goed zal gaan. Ik leef met je mee en duim voor je! Succes met de beslissingen.

Ontopic: Wat onwijs goed dat dit veulen in elk geval naar omstandigheden heel goed gaat. Heb je geen leuke foto's? Dikke knuffel voor het veulentje...

vergeldt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 15:16

Goh dat is inderdaad eenl lastige, dat je dat nu eigenlijk al een beetje aan ziet komen.
het is natuurlijk ook niet aan te zien als je paard erg veel pijn heeft.
Hopelijk gaat het beter als ze thuis is in haar vertrouwde omgeving en doen de pijnstiller hun werk goed.
Succes met alles!!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:34

Het is bij ons nog niet zo ver en ik hoop dat het ook niet nosig is maar ik heb een paar vragen:

Heb je de merrie via de veulencentrale gevonden?
En wat zijn de voorwaarden e.d. of overleg je dat met de eigenaar van de merrie?
Staan ze bij jouw thuis of bij de eigenaar van de fries.
Hoe heb je het veulen daar naartoe vervoerd?

Zal wel een bijzonder gezicht zijn, een fries met een KWPN veulen.
Een foto zou inderdaad leuk zijn *D

vergeldt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 08:05

Het gebeurde op stal waar mijn vriedin haar paard heeft staan, dus ik weet er niet alles van.
Maar wel dat het via de veulencentrale is gelukt om deze merrie te vinden en dat ze nu het veulen naar de merrie hebben gebracht.
Zodat de merrie in haar eigen omgeving zou blijven.
Ik denk dat ze het veulen met de trailer hebben gebracht, misschien met balen stro erin ofzo.
Ik weet het eigenlijk niet, zal het wel eens vragen.
En over voorwaarden heb ik eigenlijk niks gehoord, zal idd wel in overleg met de eigenaar zijn gegaan denk ik.
Helaas heb ik (nog) geen foto, als ik ereen heb zal ik hem plaatsen.
Ben zelf ook wel benieuwd hoe het uit zal zien.
Wat natuurlijk niet belangrijk is, als het maar klikt!!
En dat gaat nog steeds goed.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 08:08

super dat er een mama in spe is gevonden en sterkte met het verlies van de merrie