Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Citaat:Twee-eiige (dizygote) tweelingen ontstaan doordat er op hetzelfde moment twee aparte eicellen door 2 aparte zaadcellen worden bevrucht.
In wezen zijn een twee-eiige tweeling een gewoon broertje en zusje maar worden op dezelfde dag geboren. Het kan dus ook dat ze van een verschillend geslacht zijn. In de baarmoeder hebben ze elk hun eigen placenta en hun eigen vliezen.
Om met alle zekerheid te kunnen zeggen of het een één- of twee-eiige tweeling is moeten de vruchtzakken onderzocht worden. Is er een tussenschot tussen beide vruchtzakken dat bestaat uit twee laagjes dan duidt dat op een één-eiige tweeling. Bestaat dit tussen schot uit vier laagjes dan is het een twee-eiige tweeling.
Het vaker voorkomen van tweelingen in een familie is erfelijk. Dit heeft dan betrekking op twee-eiige tweelingen, die zijn ontstaan door een dubbele eisprong. Een dubbele eisprong kan erfelijk zijn.Als aan de vaders kant tweelingen voorkomen kan deze de mogelijkheid van een dubbele eisprong doorgeven aan zijn dochter(s). De leeftijd en het aantal kinderen van de vrouw kan ook een rol spelen bij de kans op twee-eiige tweelingen. Het lijkt erop dat door het ouder worden de voortplantingsorgaan bij de vrouw beter gaan werken gedurende haar vruchtbare periode en als zij al meer kinderen heeft gekregen ook. Na het veertigste jaar wordt de kans op tweelingen kleiner.

Heike schreef:Ja omdat het bij twee merries is voorgekomen ga je toch denken. De merries hebben dus geen bloedband. En er staat geen fabriek of iets dergelijks bij ons.
Bij beide merries is het ook de eerste keer.
Ik heb ook altijd geleerd dat het aan de moeder ligt. Of ja, meestal. Vandaar dat ik de hengst ook absoluut niet in een kwaad daglicht wil stellen. In ons geval ging het om een merrie en een hengstje. Dus twee eicellen.
Ik denk dat ik nu vooral naar een oorzaak aan het zoeken ben. Je verliest zomaar een veulen en dat brengt verdriet met zich mee. De dierenarts kon ook geen oorzaak vinden. Heeft de veulens nagekeken. Ze waren beide perfect. Niets mis mee. Maar gewoon te vroeg en dus geen kans op overleven.

frenia schreef:"wat de vader wél voor invloed kan hebben is dat hij aan zijn dochters doorgeeft dat zij meer kans maken op een tweelingdracht (dus dat de kleinkinderen tweelingen zijn)

Citaat:De dubbelen eisprong kan ook erfelijk bepaald zijn. Het tweelingenregister aan de Universiteit van Amsterdam is aan het onderzoeken welk gen hiervoor verantwoordelijk zou kunnen zijn, maar dat is nog niet bekend. Bekend is wel dat zowel de vader als de moeder het gen door kan geven aan de kinderen. De vader kan natuurlijk niet zorgen voor een tweelingzwangerschap, maar hij kan het gen wel aan zijn dochters doorgeven die dan een verhoogde kans hebben op een tweelingzwangerschap.