hoe spenen jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25954
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

hoe spenen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 13:27

Hoe spenen jullie je veulens?
Mijn veulen is nu 10 maanden oud en heeft afgelopen nacht voor het eerst in een eigen stal doorgebracht. Merrie en veulen tegenover elkaar, elk een eigen stal, maar ze konden elkaar wel zien. Vanmorgen zijn ze weer samen in het land gegaan. Het veulen dronk natuurlijk weer, maar de uier van de merrie zat niet vol, er kwam nog wel iets uit als je in de speen kneep, dit heb ik pas gedaan nadat ik merkte dat het veulen toch nog wat dronk. Samen in 1 stal wil nu gewoon niet meer, daarom hebben ze elk een eigen stal.
Hoe lang duurt het voordat de uier van een merrie droog is en je de melkproduktie ook werkelijk niet meer op gang krijgt? Ik weet dat je eigenlijk merrie en veulen echt moet scheiden, maar dat is nu praktisch niet haalbaar, dan staan ze of 1 van beiden dag en nacht binnen en dat wil ik ook niet.

amazone77

Berichten: 4883
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Brabant

Re: hoe spenen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:33

ik speen de veulens met 6 maanden.
en dan gelijk in 1 keer er van af,en het veulen gaat een paar weken van de dam af.
ik denk dat jij in jou situatie het beste er aan doet om ze nu appart te houden voor een week of 2 a 3,ook niet samen meer in de wei,misschien kan je de wei in tweeen verdelen,want als je het veulen er overdags bij laat lopen dan blijft de merrie melk aan maken en als ze nou een week of 2 niet kan drinken dan droogt de merrie op,en ook zal ze het daarna niet meer toe laten om het veulen nog te laten drinken aan haar uier.
toch zou ik en oplossing gaan zoeken om het veulen ergens in de opfok te zetten,is echt beter voor het veulen.
succes.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: hoe spenen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:07

Ik denk dat je heel erg goed bezig bent.
Zo kun je langzaam maar zeker steeds iets verder opbouwen (het spenen). Dit is het makkelijkst door de wei te verdelen, of de 1 in de wei en de andere in de bak bijvoorbeeld.

Ik heb nu mijn veulen 's ochtends 4 uren in de bak met zijn grote broer, 's middags met zijn allen bij elkaar, en 's avonds van 18.00 uur tot 22.00 uur staat het veulen in zijn eigen box en mams in de hare.
's nachts staan ze weer samen in de grote box.
Dat ga ik uitbouwen tot 's nachts apart en zo steeds een stapje verder.
Verder hou ik goed de uier van de merrie in de gaten.

Ik ben persoonlijk tegenstander van 1 keer spenen. Voor het veulen is het sneu, maar voor de merrie vind ik het ronduit zielig, die blijft met zoveel spanning op de uier achter.

edit: mijn merrie laat na ca. 1 maand scheiding het veulen niet meer drinken en kan ik ze dus weer bij elkaar zetten. Ze hebben dan wel al de tijd gewoon over de bakrand contact kunnen hebben.
Een merrie is ca. met een week al een heel eind opgedroogd. Hoelang je ze uit elkaar moet houden is per merrie verschillend.

SJANNE_DARK
Berichten: 940
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Enschede

Re: hoe spenen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:23

Ik heb gekozen om het spenen in een keer te doen. Het moest noodzakelijk om blesure van veulen en moest dag en nacht op stal. Dus bij een andere boer gezet omdat ik geen stal heb. Ook voor het eerst in de trailer. Het is gelukkig maar 5 min. En ben ik er bij in gegaan aan de andere kant van het schot voor de zekerheid. Maar alles ging goed. Naar paar uur was veulen al rustig en hinnekte niet meer ook was het het zelfde bij de merrie. Om 6 uur gingen ze uit elkaar en rond 12 waren ze allebij stil en was er niets aan de hand. Ook als het veulen geen blesure had gekregen had ik dat ook gedaan alleen een paar maand later ( heb hem hellaas met 3.5 maand bij zijn moeder weg moeten doen) Merrie ben ik gaan afmelken en dit gaan afbouwen oko veel gekoeld omdat ze er wel een beetje last van had.

MarjonTampon

Berichten: 842
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Lottum

Re: hoe spenen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:09

Ik heb ook wel vaker een veulen gehad. Spenen deed ik na 5 maanden. Dan zetten we de merrie en het veulen in een aparte stal. De merrie de dag daarna op wei. (Waar ze het veulen niet kan zien of horen, dan blijft ze ook rustig staan. Die van mij iig) En het veulen blijft een paar dagen tot een week op stal. En ging dan ook naar de wei. Merrie en veulen moeten elkaar dan niet kunnen zien en horen natuurlijk. Maar op die manier heb ik het altijd gedaan en is het altijd goed geweest. Ik raad je aan te proberen om je veulen ergens anders onder te brengen.

Elieske

Berichten: 37
Geregistreerd: 01-04-07
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Re: hoe spenen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:18

10 maanden oud en dan pas afspenen? Jeetje dat is lang!!
Bij ons worden de veulens tussen de 4 en 6 maanden afgespeend, afhankelijk van de conditie van de moeder en van het veulen.
Wij zetten de veulens in een andere stal, niet naast de moeder. De veulens komen vanaf dat moment niet meer bij de moeder. Het is ook niet goed voor de uier om steeds dan wel en dan niet het veulen melk te laten drinken. Dan liever een van beide een maand op stal of even wegbrengen naar een andere stal en op deze manier afspenen.

flyer

Berichten: 908
Geregistreerd: 15-08-01

Re: hoe spenen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:30

Wij spenen altijd in een keer,en brengen dan de merrie ergens anders heen en het veulen blijft
op de vertrouwde stek,bij voorkeur met een ander veulen,maar zoiezo altijd met een vertrouwd maatje.
Mijn ervaring is dat het meestal uit het oog,uit het hart is,vooral bij de merries.
De veulens van dit jaar hebben een middagje gehinnikt om daarna over te gaan tot de orde van de dag,grazen dus..

Zerena

Berichten: 3889
Geregistreerd: 29-12-04

Re: hoe spenen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:34

Ik heb ze eerst 's avonds een paar uurtjes uit elkaar gehaald, na dat een week gedaan te hebben gingen ze de hele nacht bij elkaar weg en alleen nog overdag in het land zodat ieder zijn eigen brokken op kan eten.
Nou en na 2 weken alleen overdag nog een paar uurtjes bij elkaar te staan is het veulen opgehaald door zijn nieuwe eigenaar, en het veulen ging prima maar de merrie niet die ging door het lint.
Terwijl ik haar tijdens het afspenen nooit gehoord heb, maar ze trapte haar ijzers af tegen de muur.
Mocht ze weer een veulen krijgen ga ik het anders aanpakken, hoe weet ik nog niet...