Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

AniekR

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:36

Afbeelding
Zal ik deze foto dan vast van Roosje plaatsen...
Dikke buik is er al... alleen gaat ze morgen pas naar de hengst

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:27

Hahaha heel herkenbaar Tha_Niekje. Jonneke hier is ook een hangbuik zwijntje. Gelukkig is de keuring voorbij dus staat ze weer op werk-dieet

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:39

Zitten jullie ookal met vreselijk veel namen in je hoofd? Ik heb al 1,5 a4tje vol, en DE naam staat er gewoon nog niet tussen. Zucht... Problemen problemen. God dank heb ik nog 9 maanden

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 22:49

Nee dat namen-probleem schuif ik altijd voor me uit
Ik heb zelden voor de geboorte echt een naam klaarliggen. Wel een (heel) kort lijstje met mogelijke namen maar uiteindelijk wordt het zelden een naam die daar op staat
Als het veulen er eenmaal is, heb ik vaak wel de 1e dag een naam.

Volgend jaar moet ik er 4 hebben, 2 met een C en 2 met een M...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 22:57

Mijn meiden zijn trouwens drachtig van de volgende hengsten:

Macy:
Mabnesscliffe Advisor, een 18 jarige hengst die kort na het dekken van Macy definitief naar Wales terug is gegaan.
Afbeelding
Afbeelding

Advisor is tevens de vader van Kyra en Fleur!

Copper, Kyra en Fleur zijn drachtig van Nantgwinau Samson, onze eigen dekhengst.
Afbeelding
Afbeelding

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 05:56

Namen heb ik al, zowel voor een meisje als voor een jongetje! Nu moet er alleen nog maar "even" een ei bevrucht worden...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:01

Namen..... wij hebben al 4 lijstjes met ieder een stuk of 5-6 namen
Een lijstje voor een bont hengstje, voor een bont merrietje, voor een effen hengstje en voor een effen merrietje
Pappa Gulliver fokt namelijk nogal veel effenkleurig door. En dat is overigens ook gelijk zijn enige minpuntje maar een goed paard met superkarakter (wat pappa Gulliver wel weer heeft) heeft geen kleur

Dit is trouwens pappa Gulliver, 6 jaar oud, 200% bomproof en een enorme knuffelbeer :
Afbeelding

Afbeelding

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:06

Meldt zich!
Onze merrie Bayliss (freestyle x Belisar) is gedekt door VDL Discovery!
Hopen datter een knap veulen uitkomt! (graag een donkerbruine, met wat wits op het hoofd, bayliss)
Namen heeft mijn moeder al verzonnen. Maar dat had ze al voordat de merrie uberhaupt nog gedekt moest worden.

Maargoed, begin April wordt het kleine wormpje verwacht! Een buik is nog niet te zien, dus foto's komen pas later!

Iedereen succes met de toekomstige mama's!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:09

Ik vind Samson zo onwijs stoer koppiej hebben. Hij kan hele jaar in de kudde staan toch?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:45

Ja, Guinness doet dit jaar ook mee. De 18 dagen en 35 dagen scan heeft ze met glans doorstaan. Ze is nu bijna 7 weken drachtig en rond 8 mei 2006 staat er hopelijk een bont veulentje naast. De papa is tinker hengst Mr Yenkins, zwart/bont, de mama is tinkerkruizing Guinness, bruin/bont. Ben erg benieuwd wat er uit gaat komen.

Het lijkt trouwens wel alsof Guinness nu ze drachtig is, meteen wat liever is, vooral naar mijn andere merrie toe, ze kan nogal een bitch zijn en wil altijd graag haar dominantie even laten zien aan mijn andere merrie, maar het lijkt wel alsof het haar nu allemaal niet zoveel kan schelen. Merken jullie dat ook bij jullie merries ?

Oja, worden jullie merries ook nog een keer opgevoelt op 3 maanden dracht, of geloven jullie het wel na de eerste scan ?

Foto's plaats ik later wel eens, picserver weigert dienst vanochtend

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:46

Afbeelding

Stils uit een filmpje.

Summie dus weer:)

Maar ze is zo gek in het land, vind het dood eng

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:47

nou, dan meld ik me ook maar weer aan...

regina is nu hopelijk drachtig... is 3x gedekt, en nu hopelijk wel drachtig, want als ik weer een paar weken moet wachten, dan wordt het wel een beetje laat in het jaar...

we hebben haar donderdag weer opgehaald bij de hengst, dus weet nog niet zeker of ze drachtig is....

als ze drachtig is, is het van deze hengst:

Afbeelding

is dus nog afwachten!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:01

Siggy schreef:
Ja, Guinness doet dit jaar ook mee. De 18 dagen en 35 dagen scan heeft ze met glans doorstaan. Ze is nu bijna 7 weken drachtig en rond 8 mei 2006 staat er hopelijk een bont veulentje naast. De papa is tinker hengst Mr Yenkins, zwart/bont, de mama is tinkerkruizing Guinness, bruin/bont. Ben erg benieuwd wat er uit gaat komen.

Het lijkt trouwens wel alsof Guinness nu ze drachtig is, meteen wat liever is, vooral naar mijn andere merrie toe, ze kan nogal een bitch zijn en wil altijd graag haar dominantie even laten zien aan mijn andere merrie, maar het lijkt wel alsof het haar nu allemaal niet zoveel kan schelen. Merken jullie dat ook bij jullie merries ?

Oja, worden jullie merries ook nog een keer opgevoelt op 3 maanden dracht, of geloven jullie het wel na de eerste scan ?

Foto's plaats ik later wel eens, picserver weigert dienst vanochtend

Fayette is wel veel knuffeliger t.o.v. mij en mijn vriend maar de eerste 2 weken nadat ze terug was van de hengst was ze echt een bitch tegenover mijn 1 jarige Shethengst. En dat terwijl hij juist zo blij was dat zijn grote vriendin eindelijk weer terug was

Fayette wordt nog wel een keer gescand met 3 maand Ik neem toch het zekere voor het onzekere

Mr. Yenkins is trouwens ook Ik vond hem alleen iets te ver weg staan. Gulliver pastte ook goed bij Fayette en stond een uurtje rijden bij ons vandaan. Mr. Yenkins net weer een heel stuk verder.
Voor de nieuwsgierigen onder ons:
Mr. Yenkins, 1995, 1.55 m., zwartbont
Afbeelding

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:14

Dan meld ik me ook maar eens. Leuk om alles te volgen

Wij hebben Lareina drachtig. Ze is uitgerekend op 27 maart 2006.

Lareina is een Zeoliet x Tolbert x Le Val Blanc xx merrie en ze is drachtig van Gribaldi.

Afbeelding

Verder is als het goed een merrie op stal drachtig van Vittorio, de merrie is een Zeus x Voltaire, maar zij moet nog gescand worden.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 12:46

Faas schreef:
Maar zien jullie al zo snel een dikke buik dan . Dat wist ik heel niet. Nou zal geregeld foto's maken .

Mijn merries hebben altijd een dikke buik
Hier verschilt het een beetje per merrie. Bij de een zie ik al vroeg in de dracht dat ze buik gaat krijgen en bij de ander kan dat zelfs pas in de laatste maand zijn.
Bij Macy zie ik het altijd al erg vroeg, vaak zo rond de 22-24 weken gaat ze buikiger worden en rond de 6,5 maand zie ik dan wel voor het eerst wat beweging.
Maar bij bv. Copper zie je pas ruim na 7 maanden een dikkere buik (of zelfs in de 10e maand pas) en beweging zie je bij haar pas echt in de laatste weken.

Bij de jonge merries ben ik erg benieuwd wanneer ik wat ga zien. De oude merries zakken naar mijn idee ieder jaar wat sneller uit dus waarschijnlijk duurt het bij de jonge merries wel wat langer.

Maar ik probeer ieder jaar op ongeveer dezelfde tijden in de dracht wat foto's te maken om zo steeds te kunnen vergelijken.
Ik heb van mijn merries heel wat dikke buiken en uierfoto's op de pc staan
Meestal maak ik in het begin van de dracht 1x per maand een foto en vanaf de 6 maanden 1x per week.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:24

Ik heb een vraagje, of eigelijk meerdere.

Mijn shet is net weer terug naar tweenhalve maand naar de hengst. Ik gaf voorheen elke zondag lesjes op haar. Maar nu ze net weer terug is leek het me verstandiger om eerst te kijken hoe haar conditie is. En gaan jullie gewoon na de dekking en begin van de dracht rijden of alleen pas na de bv 100 ste dag (ik noem maar wat) Springen doe ik zowieso niet.

en ik las hier eerder ook ergens de vraag hoe en wat scannen. Mijn pony is gescand op 39 dagen dracht. Daarmee had ik al mazzel dat het wat groter is, maar scannen jullie nog een keer op bv 100ste dag voor de zekerheid. Ook hoor ik verhalen over dat scannen gevaarlijk is. Zijn er dan geen andere manieren om te controleren of alles goed is.

En hoe doen jullie dat met enten> Enten jullie ook tegen rhino en wanneer en hoe met influenza en tetanus.

Qwa wormenspuit heb ik al 1 speciaal voor drachtige merries.

Toch meer vraagjes geworden dan ik wilde maar het is voor mij de eerste keer. Hoop dat iemand weet hoe en wat.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:15

ik meld mij ook

Pauk is nu 82 dagen drachtig van haar 2e veulen

Dit is Nassau:
Afbeelding
hij dekt voor het eerst dit jaar
Dit is Paulien:
Afbeelding

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:13

Ullwinn schreef:
Yoline schreef:
Mjum Hermansen Blijft een gaaf dier he

Inderdaad Yoline, hij is errug stoer Beetje ver weg helaas voor ons hè

Ach Stedjeblakken is ook gaaf

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:13

Oe jullie hebben allemaal al foto's...
Zal ik ook eens opzoek gaan naar foto's van Viefke en nieuwe maken.
Zelf zie ik nog niet echt verschil aan haar buik. Ze staat dag en nacht in de wei en wordt al wel wat voller in buik en bips, maar dat kan natuurlijk ook van het gras komen. Voorheen stond ze met 2 merries waarvan 1 haar vriendin was en die beschermde ze continu tegen de ander en kostte dus veel energie. Nu staat ze met een oudere ruin en krijgt ze dus ook meer rust... maar ik blijf opletten

Ze is dus drachtig van Polansky:
Afbeelding
(bron: website Lauw van Vliet)
Afbeelding
(bron: website Hein Peeters)
Afbeelding
(bron: Imadia.nl)

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:55

Ik mag me hier ook melden hoorde ik net

Treasure, een 5-jarige schimmelmerrie Jazz x Hill Hawk xx x Goldlack is 21, 23 en 25 juni geïnsemineerd met het zaad van Rubiquil.

20 juli is ze drachtig gescand door de dierenarts, dus eind mei verwacht ik een kleine Rubiquil.

Dit is de moeder, Treasure:
Afbeelding

En dit de vader zoals zij hem heeft gezien:
Afbeelding

Knappe vent he... logisch dat ze daar een veulen van wil

Nee, ff serieus...
Dit is Rubiquil:
Afbeelding

Waarom heb ik gekozen voor Rubiquil.
Ik wil graag een wat mooier en langer nekje met een natuurlijk knikje erin. Ik wil een betere galop en het paard mag in de omgang ook wat koeler en rustiger zijn.
De maat wilde ik aanhouden en wat minder bloed erin.
Dus zodoende kwam ik op Rubiquil.

Andere foto's van het insemineren:
viewtopic.php?f=53&t=435173&hilit=
viewtopic.php?f=53&t=436024&hilit=&start=0

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 09:36

MaiNat schreef:
Ik heb een vraagje, of eigelijk meerdere.

Mijn shet is net weer terug naar tweenhalve maand naar de hengst. Ik gaf voorheen elke zondag lesjes op haar. Maar nu ze net weer terug is leek het me verstandiger om eerst te kijken hoe haar conditie is. En gaan jullie gewoon na de dekking en begin van de dracht rijden of alleen pas na de bv 100 ste dag (ik noem maar wat) Springen doe ik zowieso niet.

Rijden kan prima hoor. Ze is drachtig, niet ziek
De enige periode dat er iets meer risico is en waarbij je stress en echt flinke inspanning het beste kan vermijden is tussen de 12-20 dagen (ongeveer) omdat het vruchtje in die periode gaat innestelen.
Daarna is het risico op verwerpen door oorzaken van buitenaf klein. Als het vruchtje eraf zou komen door het rijden, zou het er toch wel af gekomen zijn want dan is er iets anders fout gegaan.

Citaat:
en ik las hier eerder ook ergens de vraag hoe en wat scannen. Mijn pony is gescand op 39 dagen dracht. Daarmee had ik al mazzel dat het wat groter is, maar scannen jullie nog een keer op bv 100ste dag voor de zekerheid. Ook hoor ik verhalen over dat scannen gevaarlijk is. Zijn er dan geen andere manieren om te controleren of alles goed is.

De eerste 40 dagen is er de meeste kans dat er wat mis gaat als er bv. iets met het vruchtje niet goed is. Ik scan ook meestal rond die tijd eenmalig op tweelingdracht (ik schouw om te kijken of ze drachtig zijn) en daarna niet meer.
Veel voordelen om nu nog te scannen zijn er eigenlijk niet.
Het is al laat in het seizoen dus zou je nog een keer willen dekken?
Wat wel een goede reden zou kunnen zijn, is de drachtigheidsconstructie van de hengstenhouder. Het is nog wel eens zo dat je tot 1 oktober een gustverklaring in kan leveren zodat je (een deel) van het dekgeld terug krijgt. Dan kan je rond die tijd nog eens een keer scannen.

Citaat:
En hoe doen jullie dat met enten> Enten jullie ook tegen rhino en wanneer en hoe met influenza en tetanus.

Rhino heeft alleen zin als alle dieren op stal worden geent. Dus ook alle ruinen, veulens, enz.
Influenza/tetanus ent ik altijd in het najaar en dan in het voorjaar 4-6 weken voor de uitgerekende datum nog een keer. Zo zijn ze atijd 2x per jaar geent.

Citaat:
Qwa wormenspuit heb ik al 1 speciaal voor drachtige merries.

Toch meer vraagjes geworden dan ik wilde maar het is voor mij de eerste keer. Hoop dat iemand weet hoe en wat.

Ontwormen is (juist!) bij drachtige merries erg belangrijk en er zijn gelukkig veel veilige middelen. Ik houd ook bij de drachtige en zogende merries het gewone ontworm schema aan.

Vragen zijn voor iedereen leerzaam
Ik heb nu geantwoord zoals ik het hier altijd doe met de merries, ben benieuwd hoe anderen het doen. Dat is ook altijd weer leerzaam!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:44

Ik heb met mijn merrie doorgereden tot 9.5 maanden, toen gaf ze zelf aan dat ze het gewoon niet meer wilde. En de laatste 2 weken ging ik erop zonder zadel, want dat lag ook niet helemaal lekker meer .
Ontwormen heb ik ook gedaan zoals ik het altijd heb gedaan .

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:48

MarijeR, ben blij dat jij hier als vraagbaak bent.

Ik had er nooit van gehoord dat je voorzichtiger moest zijn rond de 12e tot 20e dag. Maar gelukkig, ze was drachtig gescand. Kan me ook niet voor de geest halen of we gekke dingen hebben gedaan

Ik ontworm gewoon zoals altijd, netjes om de 6/8 weken, afhankelijk van het gebruikte product. Dus iedere 6/8 weken stress want ze vind dat echt verschrikkelijk. Een spuit met appelmoes krijg je er zo in, medicijnen ook... maar een wormenkuur.

Treas krijgt gewoon in oktober haar inenting, verder doe ik het nog zo'n week of 3 voordat het veulen geboren moet worden. Dan krijgt het veulen vast de eerste anti-stoffen mee naar binnen met de biest.

De DA moet dan toch komen om alles bij de geboorte te controleren, ik wil gewoon zeker zijn dat de nageboorte etc. goed zijn, wil zelf niets over het hoofd zien, dus dan laat ik hem gelijk een veulenenting geven, ook al heeft ze wat anti-stoffen van de moeder, kwaad kan het niet.

Hoe zit het met het ontwormen van het veulentje? Want dat krijgen ze niet via de biest binnen. Vanaf welke dag mag dat? En welke wormenkuur is daar geschikt voor?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:54

Sum moet deze week ongeveer ontwormt worden, maar dit kan gewoon? ondanks dat ze misschien net 6 dagen drachtig zou zijn?

Verder ent in 1 keer in het jaar, dus in oktober zijn ze weer aan de beurt.

Wat voor wormenkuren geven jullie aan de drachtige damens?

Toen de Da er was vorige week vrijdag, zij ik zo van, als het in de nacht komt wil ik dat je direct komt en heeel snel hij zij ja oke deal

Vanaf een week dacht ik laatst gelezen te hebben?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 10:20

MarijeR, ik jat even wat plaatjes van jouw website voor mijn weblog als je het niet erg vind. Wil je dat ik de bron erbij plaats???