Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Marilu schreef:Het gaat er ook om wat je zelf eigenlijk wil. Gaat het om het enige veulen dat je ooit zult hebben, dan vind ik het toch wel een ongelofelijke ervaring om het vanaf dag 1 mee te maken.
Gaat het om veulen nummer zoveel, dan begrijp ik dat je er minder bij betrokken bent en het 'gemakkelijkheidshalve' naar de opfok brengt. Ik vind het vooral een gevoelskwestie. Ik zou ze gewoon niet uit handen willen geven, maar ik zou bv ook nooit een veulen kweken om het te verkopen.
Vele mensen schrijven hier dat een veulen absoluut met leeftijdgenoten moet opgroeien. Ik zie dat niet zo. Wél met soortgenoten, natuurlijk. Uiteindelijk is het toch zo in onze maatschappij dat de paardjes die geboren worden er in de eerste plaats gekomen zijn om met ons door het leven te gaan, dus kunnen ze er evengoed van jongs af aan aan wennen, dat de mensen er dagelijks mee bezig zijn. Met ze stap voor stap op te leren bedoel ik niet dat je ze al van jongs af aan moet drillen, maar er gewoon veel mee bezig zijn, spelenderwijs.
Het is maar net wat je zelf wilt. Ik denk dat het voor het paard zelf niet zo veel uitmaakt. Als die maar soortgenoten, eten en beweging genoeg hebben.