Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Titomesquita schreef:daarom wou ik weten of er een gezond alternatief is dat ik kan geven aan het veulen voor extra vit mineralen, omdat hij heel groot is en wellicht wat mist door minder melk te kunnen drinken.
rina schreef:Titomesquita schreef:daarom wou ik weten of er een gezond alternatief is dat ik kan geven aan het veulen voor extra vit mineralen, omdat hij heel groot is en wellicht wat mist door minder melk te kunnen drinken.
Haemolytan en Mega Base Junior van Equistro daarmee krijgt het veulen dan alle vitamines en mineralen die het nodig is voor de groei. De Haemolytan kan je nu al geven, Mega Base vanaf 3 maand. Met die beide heeft mijn DA en ex baas echt hele goede ervaringen gedaan, en mijn veulen van vorig jaar kreeg dit ook.
senna21 schreef:Als de merrie weinig melk heeft, snap ik wel dat ze trapt
Heb je gecontroleerd op uierontsteking?
Ik zou de merrie flink gaan bijvoeren en de dierenarts vragen om advies.
Duhelo schreef:Als je wil bijvoeren zou ik iets nemen dat hoog in eiwit is. Bv de flaxseed van equifyt oid.
Dat zal de melkgift stimuleren. Samen opsluiten is het proberen waard. Indien niet, en het veulen eet al goed gras, hooi en brokjes, zou ik het aankijken. Eventueel bijvoeren met melkpoeder, maar zolang die goed op gewicht is zou ik me niet teveel zorgen maken.
Duhelo schreef:Dat ziet er goed uit!
Hoe ziet het veulen er nu uit? Is zijn buikje genoeg gevuld, actief en levendig? Indien wel zou ik gewoon dat supplement bijgeven, mss als hij het al eet inderdaad aanvullen met je bietenpulp prutje en goed voedzaam hooi, en het zo laten.
Veulens worden vaak aan 100 dagen al afgespeend (keur ik niet goed!), maar dat wil wel zeggen dat ze vanaf 80-100 dagen de melk an sich niet zo heel erg meer nodig hebben.
tiwi1969 schreef:Bietenpulp is veel te laag in eiwit. Ik zou echt gaan voor een product voor zogende merries. Gewoon een degelijke merriebrok zou mijn eerste keuze zijn. Daar zit een stofje in om de melkgift te stimuleren. Als je geen Pavo wilt geven is Subli een goede keuze.
Of anders bijvoorbeeld een muesli voor zogende merries, Mijten is daarbij aan te bevelen.
Het zogen aan een bijna leeg uier kan pijnlijk zijn voor de merrie, dan is het geen wonder dat ze haar veulen wegjaagt.
Titomesquita schreef:Dankuwel Rina voor de tip!
Cemlys schreef:Is het veulen helemaal ok en nagekeken. Ik heb een keer gehad dat een merrie niet meer omkeek naar het veulen en dat was toen die niet goed was.
Goede ervaring met de soft cavalor veulenbrokjes, die kunnen ze makkelijk eten. Is een pleegmerrie nog een optie
Caily schreef:Vitalbox breed & grow is ook geschikt.
Persoonlijk vind ik dat merrie en veulen weinig samen staan niet echt schokkend, dat is bij lang niet alle merries zo. Het niet mogen drinken, weet je het zeker? Mijn veulens mogen ook echt niet altijd drinken. En als ze te ruw zijn op de uier loopt de merrie gerust weg of bijt eens flink in de billen. Dat is opvoeding. Het mooiste zou zijn een camera erop als je er geen zicht op hebt vanuit huis, dan kan je precies zien wat er gebeurt. Dat ze per keer maar kort drinken is ook niet zo gek.
Sizzle schreef:Als ze merrie nu echt concreet aan het opdrogen is zou ik haar voorlopig ook gewoon regelmatig even vasthouden om hem te laten drinken eerlijk gezegd.
Titomesquita schreef:Sizzle schreef:Als ze merrie nu echt concreet aan het opdrogen is zou ik haar voorlopig ook gewoon regelmatig even vasthouden om hem te laten drinken eerlijk gezegd.
Ik heb het geprobeerd, maar rare is dat ze dan nog opstandiger wordt. Toen ik haar losliet, mocht hij toch drinken.
Schijnt af en toe zelf melken dat dat ook de productie verhoogd.
Citaat:Als ik de merrie vast hou, mag veulen wel drinken, maar van zodra ze weer alleen is met veulen, mag hij weer niet meer drinken.
Titomesquita schreef:Cemlys schreef:Is het veulen helemaal ok en nagekeken. Ik heb een keer gehad dat een merrie niet meer omkeek naar het veulen en dat was toen die niet goed was.
Goede ervaring met de soft cavalor veulenbrokjes, die kunnen ze makkelijk eten. Is een pleegmerrie nog een optie
Ja hoor, hij is in orde, is een kleine bandiet.
Was net hetzelfde probleem met haar vorige veulen, dus niet meer fokken met deze merrie.
Haar dochter is trouwens helemaal OK uitgegroeid. Die hebben nu alle 2 een veulen.
Neen, in geen geval mag hij daar gaan drinken bij de dochter van zijn moeder. Ze jaagt hem weg. Ik ben er vandaag al ganse dag bij, hij mag af en toe toch kort drinken. Kunstmelk gaat niet, dat nemen ze niet meer als ze al bijna 2 maand gezogen hebben. Dat bevestigde de veearts.
Ik ben vandaag weer naar de veearts geweest, hij heeft me een vloeibare vit /mineralen meegegeven, tot ik het andere product heb, vergelijkbaar met de equistro.
Zal eens kijken naar die soft cavalor. Goeie tip.
Hij eet wel heel goed, dus dat is ook een plus.
Caily schreef:Vitalbox breed & grow is ook geschikt.
Persoonlijk vind ik dat merrie en veulen weinig samen staan niet echt schokkend, dat is bij lang niet alle merries zo. Het niet mogen drinken, weet je het zeker? Mijn veulens mogen ook echt niet altijd drinken. En als ze te ruw zijn op de uier loopt de merrie gerust weg of bijt eens flink in de billen. Dat is opvoeding. Het mooiste zou zijn een camera erop als je er geen zicht op hebt vanuit huis, dan kan je precies zien wat er gebeurt. Dat ze per keer maar kort drinken is ook niet zo gek.