Ervaringen met merrie spuiten/inleiden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:42

Ik ken geen enkele DA die dat roept. :n
En ik zal het morgen dan ook eens vragen op de gyneacologische kliniek Bessemeind, ben daar dan toch, zitten 2 DA-en die alleen maar voor gyneacologie voor paarden zitten. De DA-en die ik ooit gesproken heb daarover zeggen allemaal dat inleiden in principe niet gebeurd, tenzij er medische noodzaak is.

fokfanaat

Re: Ervaringen met merrie spuiten/inleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:44

als reden omdat ze overdraagt en wat ouder is?
vind ik geen dringende medische oorzaak.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:48

Hoezo alleen overdragen en op leeftijd zijn? Er zijn wel degelijk meer klachten, en vanaf de pc kun jij niet oordelen hoe erg die diarree is en hoe het met haar benen en hoeven gesteld is.

NkPrecious schreef:
Over haar gezondheid: ze kampt al bijna 3 weken met een onverklaarbare diarree, we kunnen er geen verklaring voor vinden en verder is ze ook niet ziek. Andere paarden die hetzelfde voer krijgen hebben nergens last van. Ook heeft ze last van haar benen/hoeven.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:49

in de openingspost heeft ze het alleen over leeftijd en overdragen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:53

Klopt misschien wel, maar de rest van de informatie lezen voordat je iets post is ook wel handig. ;)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 19:00

Dankje Neonlight, Inderdaad, ik was in mijn eerste post vergeten te melden hoe het met de rest van haar gezondheid is.

De diarree is echt spuitwater. Als ze in de buurt van de omheining wil poepen, dan vind ik het buiten de omheining terug. Haar hoeven zijn gevoelig alsof ze bevangen is, alleen is ze dat waarschijnlijk niet. Ze staat ook niet in die typische houding van een bevangen paard, maar ze staat dan ook in een mulle bak.

Voor alle duidelijkheid, morgen gaan we eerst haar hele lichamelijk gezondheid nalopen voordat we het definitieve besluit nemen. mijn dierenarts is zelf al zo'n 25 jaar fokker dus ik vertrouw zijn oordeel ook wel. Desalniettemin is het natuurlijk nooit weg om hier extra informatie in te winnen en ervaringen aan te horen. Ik dnek dat mensen met goede ervaringen liever niet in het topic reageren, misschien bang om afgebrand te worden, want via PB heb ik ook positeve verhalen mogen horen van merrie's en veulens waarbij het goed verliep en de merrie ook nog jaren in de fokkerij heeft meegedraait.

Over het uier, ik ben zelf van mening dat het uier niets zegt over of de merrie er klaar voor is of niet. het komt vaak zat voor dat de uier pas vult tijdens of net na de geboorte. Haar lichaam heeft namelijk de rest wel ' in orde' in die zin dat haar vulva al langere tijd slap is, de banden zijn zo'n 80% week, en ook haar flanken zijn indrukbaar als het ware.

@ neonlight, ik ben benieuwd wat ze op die kliniek zeggen, kan ik je eventueel email/telefoonnummer pb-en zodat je mij op de hoogte kunt houden van hun oordeel? Bedankt in ieder geval dat je het wilt vragen!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:56

Ik laat het je morgen wel weten, kan dat ook via bokt doen. :j Weet alleen niet hoe laat ik online ben, ligt eraan of ik rechtstreeks van daar naar mijn stal ga of eerst nog naar huis. Je mag me ook altijd je telefoonnummer geven, dan bel ik morgen wel als ik daar weg ga.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:31

Neonlight: De melkproductie zal inderdaad op gang komen na de bevalling, maar biest wordt niet gemaakt op een paar uur tijd, dus die zal ze niet hebben als die er niet. Verder wordt een merrie zeer uitzonderlijk soms ingeleid, MAAR de criteria daarvoor zijn dat het niet wordt gedaan als er geen uier is of als de banden nog niet los genoeg zijn, maw als de merrie er nog niet klaar voor is. Dat wil dan ook zeggen dat het veulen er niet klaar voor is. Maar inderdaad zie je niet alles vanachter de computer en wordt het het best overgelaten aan een kundige DA. Hopelijk weet de DA van de topicstarter wat hij doet.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 12:42

De DA kan hier elk moment zijn, ik heb wel vertrouwen in zijn oordeel, mede door zijn eigen fokkerij ervaring.

Er bestaat nog de mogelijkheid dat ze haar melkproductie niet op gang krijgt omdat ze chronische diarree heeft, ze drinkt letterlijk bijna 90 liter per 24 uur, en dat komt er ook als water weer uit.

Als de DA is geweest zal ik hier weer posten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:44

JaBa, de biestproductie komt altijd pas op gang tijdens de bevalling en nooit voor de bevalling, ook niet als de merrie uit haarzelf bevalt. Dit komt door bepaalde stoffen die vrijkomen tijdens de bevalling, daardoor komt de biestproductie pas op gang. Een merrie die kegelt verliest ook geen biest.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:49

NkPrecious ; ik zou toch echt achter die diarree aangaan. Zit er niet een bacterie, is er bloedonderzoek gedaan?
Dit komt me namelijk heel bekend voor. Spuiwater wat er weer uitkwam. en paard bleef maar drinken en drinken.
Maar teveel water voor een paard is niet goed.. ze gaan zichzelf overgooien met alles wat in het water zit.
De normale waarden stijgen, en overstijgen zichzelf. waardoor je paard nog erger aan de diarree gaat.

Neon, Hoe kan het dat ze op die handelstal, de veearts altijd het kegelen opving bij een merrie waar het gewoon uitspoot? Hij zei dat het echt biest was.....

Wat is het anders?

Edit :

TS-er succes met de dierenarts! Ik blijf dit topic even volgen.
En hopelijk lezen we over een tijdje dat er een gezond veulen uitgekomen is ! :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:14

NkPrecious schreef:
De DA kan hier elk moment zijn, ik heb wel vertrouwen in zijn oordeel, mede door zijn eigen fokkerij ervaring.

Er bestaat nog de mogelijkheid dat ze haar melkproductie niet op gang krijgt omdat ze chronische diarree heeft, ze drinkt letterlijk bijna 90 liter per 24 uur, en dat komt er ook als water weer uit.

Als de DA is geweest zal ik hier weer posten.

Wat is er al allemaal tegen de diaree geprobeerd?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 13:58

De dierenarts is net geweest. Na grondig onderzoek hebben we besloten haar in te leiden. Ik zit nu dus met mijn laptop naast de bak want ik wil haar geen moment uit het oog verliezen.

DA schat de kansen goed. We denken dat ze zelf de bevalling tegenhoud omdat het veulen al behoorlijk groot is wat de DA kon voelen. Ook lag het al in de goede positie en waren de banden 80% slap. Veulen lag ook vrij vooraan. Hij heeft de baarmoedermond iets losgemaakt en toen haar de injectie gegeven. HIj heeft zelf de ervaring, met deze omstandigheden (veulen dat al goed ligt, vooraan ligt, banden relatief los) dat het goed gaat, en dat juist de merrie risico loopt om het nu te laten zitten, omdat het veulen al vrij fors is. We hebben wel wat extra biest ingeslagen, zodat we in ieder geval genoeg hebben voor de eerste 48 uur. Ik heb 2 andere merrie's die melk te over hebben dus mocht de melkproductie niet op gang komen dan kunnen wij die merrie's na de eerste 48 uur melken.

Al met al schatte mijn DA de kansen vrij goed in, en het risico om het te laten zitten (met negatieve gevolgen) vrij hoog.

De DA is nu even naar huis, maar hij komt met een uurtje weer terug en blijft dan tot het veulen er is. Hij woont maar 5 minuutjes hier vandaan, en hij blijft ook thuis voor het geval dat ik bel. Andere noodgevallen worden doorverwezen, mijn merrie heeft nu eerste prioriteit. (en daar ben ik best wel blij mee :) liever op deze manier thuis dan nog naar een kliniek moeten reizen.)

Ik hou jullie op de hoogte, en hoop vanavond een gezonde merrie en veulen aan jullie te kunnen laten zien.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:04

ik heb stil mee gelezen met je verhaal.

Heel heel veel sterkte. Ik ga duimen voor een goede afloop.

Fijn dat de dierenarts lekker in de buurt blijft. Dat moet een fijner gevoel geven.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:36

Oh wat moet je zenuwachtig zijn nu!
Ik hoop dat alles goed gaat.
Veel succes! Ik duim mee!

Edit: Puur uit interesse: weet je met wat je dierenarts heeft ingespoten? Enkel oxytocine of ook prostaglandines?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:50

Nou, de duimen op elkaar dan maar. Spannend, maar als het negatief voor de merrie zou zijn om niet in te leiden is dit de juiste beslissing.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 14:52

Dat is mijn idee ook inderdaad. de DA vond het veulen al overmatig groot in vergelijking tot de grootte van de ouders. dus dat is dan het risico van laten zitten (te groot --> meer kans op keizersnede, of overleden veulen in de baarmoeder)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:01

spannend ben benieuwd

ik volg dit even

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:22

NkPrecious schreef:
Dat is mijn idee ook inderdaad. de DA vond het veulen al overmatig groot in vergelijking tot de grootte van de ouders. dus dat is dan het risico van laten zitten (te groot --> meer kans op keizersnede, of overleden veulen in de baarmoeder)

aan de buik te zien?

nou heel veel succes, echt heel spannend dit hoor!

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 15:22

Nee ze is opgevoeld :)

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:24

Succes! :) ben benieuwd!

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:37

Spannend zeg! :D Ik ga dit even volgen, ben erg benieuwd hoe dit afloopt..
Succes!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:40

en geeft ze al signalen om te bevallen?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 15:51

Nope, we zitten op het terras naast de bak, samen met de DA, te wachten :)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 15:54

Katharinaa schreef:
Oh wat moet je zenuwachtig zijn nu!
Ik hoop dat alles goed gaat.
Veel succes! Ik duim mee!

Edit: Puur uit interesse: weet je met wat je dierenarts heeft ingespoten? Enkel oxytocine of ook prostaglandines?

Hij heeft prostagladines gespoten volgens mij