verloop uier na afspenen..??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

verloop uier na afspenen..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 15:14

zaterdag heb ik mijn veulen afgespeend samen met een ander veulen. veulens staan nu samen bij mij thuis in de weide,en de merries wat verder.ik verzorg momenteel alle 4.
de merries hebben een arme weide ter beschikking,en kregen geen krachtvoer de eerste 3 dagen,alleen hooi en een schep wortels.
de uier van mijn eigen merrie is heel vlug geslonken,de dag erna was het al bijna leeg,vandaag nog enkel"uitgelubberd"
de uier van die andere merrie echter is andere koek,die staat nu nog redelijk bol vind ik,lichtjes warm,en ze heeft liever dat ik ervan blijf(ik voelde es met de palm van mn hand)
zij heeft nu nog steeds geen krachtvoer gekregen,omdat de vorderingen maar matig zijn.
kvraag me af of het normaal is tegen de 4e dag dat de uier nog redelijk dik is.??zaterdag spoot het er algauw uit,dat was de dag erna wel gestopt.
haar veulen dronk wel nog meer dan het mijne.
is er iemand die duidelijke omschrijvingen heeft van de evolutie van hun merries'uier na het afspenen?tips,of wat ik kan doen?
het is wel mijn merrie niet maar ik zou het graag ook goed doen,en de dierenarts laten komen moest er gevaar komen op uierontsteking..
wie kan me helpen?

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:26

ja hoor dit kan heel goed mijn merrie had dit na 1 1/2 week nog dat het er ineens uitspoot.
Bij de ene merrie droogt het uier gewoon sneller in dan bij de andere.
Je kan als het lukt het uier afspuiten.

kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:36

Verhaal klopt ook met het verloop van mijn merrie, tot op de vierde dag nog een gezwollen en warme uier, de tepels waren wel kleiner. Na vijfde dag pas slinken van de uier. Je kunt de uier inderdaad een beetje koelen als ze dit op prijs stelt, maar verder behalve de merrie in de gaten houden en goed minderen met voer kun je niet. Als de merrie lusteloos wordt en/of de uier verkleurd moet je snel de dierenarts waarschuwen.

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 15:47

dank voor de antwoorden Lachen
we zijn nu de 4e dag,de uier is ook al geslonken hoor met hoe het was,en de tepels zijn idd wat langer precies,dus misschien zit het dan wel goed.
Afspoelen zal niet meteen geapprecieerd worden denk ik,maar omdat ze dag en nacht buiten loopt krijgt ze sowiezo wa verlichting en afkoeling.voor de rest ziet ze er fit uit!
het is gewoon zo een verschil vergeleken met mijn eigen merrie! haar uier slinkte vrijwel de dag erna zienderogen(gelukkig maar)

dus je kan uierontsteking herkennen aan:
*verandering van kleur van de uier
*lusteloosheid
*hardheid?

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 10:47

niemand meer?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:05

Bij mijn merries werd het uier al snel kleiner.
Na 2 weken gingen ze op een deel van de winterweide waar nog flink wat gras stond en daar liep het uier wel weer wat van op.
Maar dat is ook alweer bijna weg.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 14:56

De uier van mijn merrie was met een week helemaal opgedroogd, maar ze stond dit weekend(veulen er al vier weken vanaf) toch zomaar ineens met een dikke en warme uier en een temp. van bijna 40 graden...

Uier heeft sinds het spenen niet op spanning gestaan en toch liep ze het nu ineens nog op Scheve mond

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:52

nadezda schreef:
ja hoor dit kan heel goed mijn merrie had dit na 1 1/2 week nog dat het er ineens uitspoot.
Bij de ene merrie droogt het uier gewoon sneller in dan bij de andere.
Je kan als het lukt het uier afspuiten.

Is toch niet gezond, waarschijnlijk niet op dieet gezet. Oh ja, dat vonden enkelen op bokt dierenmishandeling, wel 4 tot 10 dagen met een uier lopen die op springen staat, noem ik dierenmishandeling!

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 15:53

de uier was wel heel snel veranderd hoor,maar het duurde gewoon langer dan van mijn merrie.ze hebben 1/2 e dag geen water gehad,en gedurende 3 dagen alleen hooi en wortelen,en dan langzaam terug 1/2 rantsoen.
intussen is alle leed al gepasseerd Knipoog

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:09

Ik heb mijn merrie de dag van het afspenen enkel wat hooi gegeven (en wat wortelen) en niet teveel water de dagen erna ben ik terug meer beginnen geven omdat ik zag dat het de goede richting uit ging. Na een dag was de uier al minder en na 3 dagen was hij bijna helemaal weg.