mijn afgespeende veulen wordt bagger vet!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

mijn afgespeende veulen wordt bagger vet!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 19:55

Maddoxx mijn 5 maande oude veulen is nu 1 maand gespeend.
Ze heeft toen op een schrale wei gestaan en staat nu op stal.
Ze krijgt maar een handje bix op een dag en een klein plukje kuil.
Omdat het weiland hier erg drassig is staat ze over dag in het paddock zonder gras o.i.d. maar houtsnip er in waar ze aan staat te knagen..

Nu is heeft ze zo'n mega dikke buik.. echt niet normaal meer.. ze poept gewoon normaal. je voelt geen ribben.. en ze wordt elke 6 weken ontwormd. eergister nog gehad en zat niks in haar poep.
Ze glanst en is gezond..

Is dit normaal dat veulens zo dik worden na hun moeder? lijkt me logisch van niet.

Ze is een shet X welsh.
hihihih het is een kleine olietank. het zit alleen maar op haar buikie.. en steekt erg grappig uit als je haar van voren ziet.. ik ga morgen wel een foto maken.

weet iemand hoe dit kan>??

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:46

Ontwormen met Quest. Misschien toch een worminfectie, ondanks het ontwormen met je reguliere middel. Dat er een worminfectie optreedt, kan komen door resistentie van de wormen voor je wormmiddel.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 21:24

FlyingHigh schreef:
Ontwormen met Quest. Misschien toch een worminfectie, ondanks het ontwormen met je reguliere middel. Dat er een worminfectie optreedt, kan komen door resistentie van de wormen voor je wormmiddel.

Wij doen de wormekuren met overleg vee arts geven. elke keer een ander. Maar idd ik ga denk ik toch maar een melk halen ( worme melk van de DA)

Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:28

Mijn tinkerveulen van 4 mnd heeft dat nu ook. Zijn buik steekt echt uit als je van voren kijkt. En hij is net afgespeend notabene Verward Blijf dit topic dus volgen. Maar kan volgens mij geen kwaad. Goed gezond zou ik zeggen.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 21:33

Djana schreef:
Mijn tinkerveulen van 4 mnd heeft dat nu ook. Zijn buik steekt echt uit als je van voren kijkt. En hij is net afgespeend notabene Verward Blijf dit topic dus volgen. Maar kan volgens mij geen kwaad. Goed gezond zou ik zeggen.

je zal toch eigelijk denken dat ze de moeder melk missen een kleine terug val krijgen.
Ze is echt vatsig dik. en sloom. maar net gooide ik har in de bak met een groot rijpaard en rennen wat ze doet/ typisch.. ik geef haar over 2 weken nog een wormekuur en ik ga het dan om de 4 weken geven dat ik DAt iig uit kan sluiten

Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:38

Daar had ik het vandaag over met de staleigenaar, ik dacht namelijk ook dat hij bij het afspenen zou afvallen maar niet dus Verward . Zijn veulen is gelukkig net zo dik en evenals Royall met 4 mnd afgespeend. En ze worden ook allebei op tijd ontwormd en met verschillende wormkuren. Ik snap er ook niks van. Maar beter een dik veulen dan een te mager veulen .

Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:41

Oja we zijn vandaag langs de straat gaan wandelen en lief dat hij was, ik dacht ook meteen wat is hij sloom. Maarrrr in de bak daarintegen is hij super speels en idd ook als een gek rennen.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 08:02

Dikke buik kan ook komen door te weinig (kracht)voer, dus misschien heeft ze juist meer nodig.
Denk maar eens aan de kindertjes in 3de wereldlanden die zijn mager maar hebben een hele dikke buiken.
Als het alleen haar buik is en verder niks, geef haar dan eens wat meer granen.
Ik weet niet hoe groot je veulen is maar Quest is erg gevaarlijk voor kleine paardjes, veulens en pony´s onder de 200 kg mogen het niet hebben let daar dus aub wel op.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 10:35

wat jijover die kindjese zeg snapik wel. maar die zwellen op als ze extreeem lang niks heb gehad. Maar mijn veulen kreeg al bij de moeder bix en nu ietsjes meer. en meestal worden ze mager als ze niet genoeg krijgen. Opgezwollen buik van te weinig eten is wel heel erg extreem lijkt mij.. en denk zeker niet dat het in mijn geval zo is Haha!

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:57

Hmm Dolly's veulen had het precies andersom, wat mij idd ook logischer lijkt. Die kreeg goed te eten maar had toch een redelijke terugval in gewicht en groeide even iets minder, wat trouwens allemaal snel bijtrok Lachen

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:05

Cayusejuhh schreef:
Opgezwollen buik van te weinig eten is wel heel erg extreem lijkt mij.. en denk zeker niet dat het in mijn geval zo is Haha!


Het komt best vaak voor bij shetlandertjes, als je denk dat ze vet zijn kijk dan niet alleen naar de buik, een echt dikkerd is ook op kont/hals en nek vet, en omdat shetjes vaak een dikke vacht hebben lijken ze soms best dik. Knipoog
Helaas kom ik het vaak tegen vandaar dat ik het opnoemde.
Ontworm idd nog eens met een ander werkzaam bestanddeel dan je de laatste keer hebt gebruikt.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 20:01

Ik heb de euh........ jee equvalan gehad.. en aan komende keer doe ik het met die dure waar ook lint wormen mee kunne gedood worden ( ikwet niet hoe hij meer heet) zilver met blauwe verpakking)

hihi ze heeft idd een dikke vacht dat zeker.. maar die buik als je er voor staat lijkt wel of ze een skipibal heeft ingeslikt

Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 00:05

Cayusejuhh wanneer plaats je de foto?. Royall heeft ook een dikke buik en ik heb ook al een keer ontwormd met equimax. Maar toch heeft hij een dikke buik. Hij wordt wel goed gevoerd. En rent de hele dag buiten op een kale wei.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 10:11

Djana schreef:
Cayusejuhh wanneer plaats je de foto?. Royall heeft ook een dikke buik en ik heb ook al een keer ontwormd met equimax. Maar toch heeft hij een dikke buik. Hij wordt wel goed gevoerd. En rent de hele dag buiten op een kale wei.

Bloos moet hem nog maken. doe ik vanmiddag beloofd!!!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:15

mijn veulen is ook zo enorm dik en 6 maanden oud. hij is ook heel erg sloom morgen komt de dierenarts bij ij

Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:02

Ben benieuwd dan morgen. Laat je wat weten als de da is geweest?.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:29

ja is goed Lachen

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 20:42

bij mij is de dierenarts geweest, en zijn super dikke buik komt van alle gas ! hij is dus niet dik je kan zijn ruggewervel duidelijk voelen en zijn ribben een beetje hij is te mager. ik moet hem nu bveel meer voeren omdat zijn hele buik gas is.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 21:06

maandag komt bij mij de DA. enten en chippen. ik laat het meteen na kijken
Bij maddox voel je dus geen ruggegraat die heeft een geultje in haar rug ( ojee)

Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:21

Tjee horsewisper, maar als je hem bijvoert wordt hij dan niet nog dikker?. Snap wel dat het de bedoeling is, maar hoe krijg je dan het gas eruit? Wat zei de da erover?
Royall heeft geen geultje in de rug maar je ziet ook de ruggenwervel en de ribben niet Verward

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 21:49

dat gas is dat geen gas koliek?? is dat niet gevaarlijk>?

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 08:34

horsewisper schreef:
bij mij is de dierenarts geweest, en zijn super dikke buik komt van alle gas ! hij is dus niet dik je kan zijn ruggewervel duidelijk voelen en zijn ribben een beetje hij is te mager. ik moet hem nu bveel meer voeren omdat zijn hele buik gas is.


Dat is dus exact hetgene wat ik hierboven vertel.
Je kon ook zien aan teun dat hij niet dik was, idd juist mager, met opgezwollen buik.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 10:08

Ja idd.
ik moet hem nu veel meer gaan voeren, halve kilo biks, en het kuil wat wij hebben is bijna hooi en daar moet hij de hele dag van kunnen eten en hij moet veel kras kunnen hebben. als hij meer eten krijgt , gaat dat gas eruit en word dat buikje gevuldmet lekker eten. met dat gas moet ik heel erg opassen. daarom ga ik hem zo zijn eten al brengen en vanavond nog even.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 10:09

mijn beulen is ook zo ontzettend sloom. hij iwl niet meer rennen. en dat kan ook door dat gas komen. hij heeft nu een beetje een achterstand zegmaar. en dat komt daardoor zegt de dierenarts. dus na dan gaan we maar braaf meer voeren Lachen

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 12:15

Cayusejuhh schreef:
Ze krijgt maar een handje bix op een dag en een klein plukje kuil.
Omdat het weiland hier erg drassig is staat ze over dag in het paddock zonder gras o.i.d. maar houtsnip er in waar ze aan staat te knagen..


Waarom maar een klein plukje kuil? Dat is juist zo belangrijk voor de darmen, dat ruwvoer.
Mijn jnge dieren (veulen en jaarling toen) stonden vorig jaar noodgedwongen op stal maar kregen flink hooi bij, misschien een paar baaltjes hooi halen en dat gaan bijvoeren, die darmen moeten echt aan het werk blijven hoor.
Sharif is vorig jaar ook heel ziek geweest en mocht toen na de behandeling een paar dagen niet eten, toen kreeg hij ook zo'n opgezwollen buik.
Ik zou lekker hooi bijvoeren en indien mogelijk het land op, ik weet dat het niet altijd mogelijk is, was het bij mij ook niet helaas vorig jaar.