7 m. drachtig en giga uier,mogelijk tweeling! * Foto pag 3 *

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

7 m. drachtig en giga uier,mogelijk tweeling! * Foto pag 3 *

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 22:35

Beste bokkers,

als eerste, hoe lief bedoelt ook; ik hoef geen raad van : bel de DA etc.
De DA is reeds vandaag geweest en weet het ook niet, second opinion hielp ook niet(andere da zei hetzelfde).

De situatie:

Mijn merrie is momenteel ruim 7 maanden drachtig van een vrij grote hengst(1,59/1,60 en zij zelf is 1,43).
Ze is van zichzelf vrij fors en wat spekkig(ouderwets type haflinger)maar groeide de afgelopen weken gigantisch.
De merrie heeft eerder veulens gehad en ik weet het uitbuiken dan ook hieraan; echter, haar buik staat ook al flink onder spanning en ja, ze is wel héél dik(alleen haar buik trouwens, de rest is iets mollig maar zeker niet dik).
Daarnaast constateerde ik afgelopen maandag enige groei in de uier, niks om je druk om te maken maar het formaat van haar uier was vandaag vedubbeld :oo
De DA is geweest en sprak na het zien van van haar uier duidelijk bezorgdheid uit; de beide melkklieren en het reservoir achter de spenen staat behoorlijk strak en is goed gevuld, de uier zelf is niet noemenswaardig warm en de spenen zijn nog ingetrokken.
Daarnaast vond hij haar buik veel en veel te groot voor een enkele dracht, ze is gescand op 18 dagen en aangezien er toen een mooie vrucht te zien was zijn we niet voor de 35 dagen scan geweest.
Overigens heeft dezelfde DA toen ook de scan gedaan.
De uitgerekende datum staat voor 26 april.
In overleg met de DA heb ik besloten het nog een week aan te kijken, als de uier in die week niet geslonken is moet ik serieus rekening gaan houden met een afdrijving van het veulen.
Banden en staart waren trouwens nog niet slap oid, temperatuur heb ik niet gemeten, moest eerst de thermometer van huis halen.
Mocht de uier slinken dan is de kans op een tweelingdracht dus nog steeds aanwezig, de DA kan niet opvoelen omdat dat teveel risico met zich meebrengt ivm opwekken van weeën.
Het is dus nu afwachten....... ;(

Bijkomend nadeel is dat mijn merrie 24/7 buiten staat en ik geen stal tot mijn beschikking heb, ik zit er sterk over te denken haar te verhuizen naar een pensionstalling met meer toezicht(nu is het toezicht zo'n 3/4 x per dag).
De vraag is of die verhuizing volgende week al nodig is als de uier niet kleiner wordt; een tweeling afdrijven is voor haar namelijk zeer risicovol en daar wil ik deskundige begeleiding bij van mijzelf,DA of iemand die daar ervaring mee heeft.
Mocht de uier wel geslonken zijn dan gaat ze zowiezo de laatste maand/anderhalve maand ''uit logeren''.
Als er een tweeling inzit dan geldt bovenstaand risico natuurlijk ook bij een gewone bevalling.

Is er iemand die dit wel eens heeft meegemaakt, het uier vormen, een ongeplande tweelingdracht, complicaties hierbij voor de merrie etc etc?
Graag jullie hulp want ik maak me behoorlijk zorgen om haar nu!

Groetjes Wildgirl
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 08-01-10 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Paniek, 7 m. drachtig en giga uier,mogelijk tweeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:37

PB bokker Fresco eens. Zij heeft een jaar of 2 geleden ook een tweelingdracht meegemaakt geloof ik.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:37

Is dit ook niet te zien door van buitenaf te scannen?

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:40

wat een verhaal!

Ik heb er geen ervaring in maar hoop voor jou en je merrie het beste!

Zillah_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:42

Ik zou gewoon afwachten of volgende week het uier geslonken is maar al wel bij een pensionstalling gaan kijken en informeren of ze een stal vrij hebben voor het geval dat.... Voor de rest gewoon goed in de gaten houden zoveel je kunt.
Ik denk dat je ook dan moet kijken naar wat je verder wilt/kunt doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:43

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 22:45

Zillah_M schreef:
Ik zou gewoon afwachten of volgende week het uier geslonken is maar al wel bij een pensionstalling gaan kijken en informeren of ze een stal vrij hebben voor het geval dat.... Voor de rest gewoon goed in de gaten houden zoveel je kunt.
Ik denk dat je ook dan moet kijken naar wat je verder wilt/kunt doen.

Dat is juist het vervelende, ik KAN niets doen.
Ik zei tegen de DA ook vandaag, als de uier nog niet geslonken is volgende week dan bel ik je, jahoor zegt hij; maar ik kom niet.
Ik kan toch niets doen, je zult dan moeten afwachten.
Via de buitenkant scannen kan ook niet tot zeer lastig.
Ik ga zowiezo dit weekend achter goede stallen aan, heb al een aantal aanbiedingen gekregen dus dat is erg fijn.
Pfffff wat een stress jongens!

Thanks Cayenne, ik ga haar pb'en!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:49

Hoe wat spannend zeg! ik hop voor je dat dr geen 2ling inzit. Want als het na een week niet geslonken is en je moet dan nog pensionstalling zoeken omdat je veulen word afgedreven is dat een beetje laat denk ik..

Veel sterkte en houd ons op de hoogte.. heb je fotos?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:49

Ik zou haar zeker gaan verhuizen, meer controle, mocht er iets mis gaan dan zijn er snel mensen bij.. Het hoeft niet fout te gaan natuurlijk en met een sisser aflopen, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen..
Ik kan me voorstellen dat je enorm bezorgt bent, maar je zult het toch verder moeten afwachten als er verder niets aan te doen is..
Heel veel sterkte!!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 22:52

Ik kan pas in het weekend foto's maken ivm vroeg donker enzo; ik ga dit weekend een stal proberen te regelen hier in het dorp zodat we er desnoods waggelend heen kunnen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:54

Hou in gedachten dat uierontsteking geen ziektebeeld hoeft te geven, de enige manier waarop je dat kunt zien is bekijken hoe de melk eruit ziet. Als de uier doorgroeit, check dan toch de melk even, want soms valt het gelukkig erg mee.

Wij hebben er hier enkelen die standaard 3-ling-buiken vanaf 3 maanden dracht hebben, dikte zegt niets helaas...

De DA zou kunnen proberen om op het punt waar de veulens kort op de buikwand liggen de hartslagen te beluisteren, soms is het hoorbaar voor een kundig oor.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:58

Oeh, wat spannend zeg!

Even heel banketstaaf gezegd, de zaken regelen die je wilt regelen en meer kun je niet doen volgens mij!

Ben benieuwd en ik houd dit topic in de gaten!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 23:01

ShamalArabs schreef:
Hou in gedachten dat uierontsteking geen ziektebeeld hoeft te geven, de enige manier waarop je dat kunt zien is bekijken hoe de melk eruit ziet. Als de uier doorgroeit, check dan toch de melk even, want soms valt het gelukkig erg mee.

Wij hebben er hier enkelen die standaard 3-ling-buiken vanaf 3 maanden dracht hebben, dikte zegt niets helaas...

De DA zou kunnen proberen om op het punt waar de veulens kort op de buikwand liggen de hartslagen te beluisteren, soms is het hoorbaar voor een kundig oor.

Kun je me iets meer vertellen over de uierontsteking?
Ze geeft geen melk en ook de spenen zijn niet vol nu.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:01

houdt ze vocht vast ???? of hangt de buik nog in verhouding ????? een paard wat bij mij in pension woont werd vorig jaar ook ineens raar dik, hield veel vocht vast. ze bleek een buikwandhernia te hebben ( hernia ventralis ) ook haar uier groeide ineens snel. al was dit bij dit paard drie weken voor de uitgerekende datum. ook bij dit paard heeft de eerte DA het niet herkend. vraag hem hier evt naar ???

succes iedergeval

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:02

Jeetje wat een verhaal, geen ervaring mee
Maar ik wil je heel veel sterkte en succes wensen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 23:03

Ze heeft geen dikke benen of andere tekenen van bijv zucht dus volgens mij houdt ze geen vocht vast, ik ga morgen die uierontsteking even telefonisch overleggen.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:03

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 17-11-22 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:07

Wildgirl schreef:
Ze heeft geen dikke benen of andere tekenen van bijv zucht dus volgens mij houdt ze geen vocht vast, ik ga morgen die uierontsteking even telefonisch overleggen.

dikke benen heeft dit paard ook niet gehad, alleen het plotseling groeien was het eerste wat op viel

een tweeling kan ook, ik heb zelf 1 van de twee baby,s van fresco :D , das een gezonde vent van alweer bijna drie jaar

Zillah_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:08

Bij ons op stal is er ook een paard met uierontsteking, maar zij heeft het maar in 1 uier, dat andere is gewoon normaal. Dit wordt behandeld met antobiotica dat in het uier gespoten moet worden.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:12

lammie hadden wij drachtig gekocht en die heeft exact een maand voor de uitgerekende datum een tweeling gekregen...helaas hebben ze beiden de bevalling niet overleefd...
bij lammie was het met scannen niet te zien geweest en ook met opvoelen door DA was het niet te voelen...
lammie heeft het overigens wel overleefd en heeft er weinig onder geleden...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:15

Bokker Lexa heeft vorig jaar een gezonde 2ling gehad! Dus ook haar zou je kunnen pben!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 23:15

Na research over uierontsteking denk ik hier niet in eerste instantie aan; de uier is niet warm, absoluut niet gevoelig en de spenen zijn klein en er komt niets aan vocht/melk/pus uit.
Ik hoop maar en ga heel hard duimen dat de uier weer gaat slinken en we gewoon de dracht uit kunnen tellen.
Voor de bevalling ga ik uiteraard voldoende voorzorgsmaatregelen nemen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:15

Wildgirl schreef:
ShamalArabs schreef:

Kun je me iets meer vertellen over de uierontsteking?
Ze geeft geen melk en ook de spenen zijn niet vol nu.

Het groeit dan vaak, als het acuut is, bijna net zo snel als bij een verwerping. Echter zijn de meeste DA's heel eigenwijs en is het pas een uierontsteking wanneer A, de merrie ziek is (koorts, warme uier) en B, de melk pussig is...

Onze DA leerde vorig jaar, na een melktest op mijn aandringen wegens te vroeg en snel opuieren en melk beginnen te geven, dat het soms ook heel erg symptoomloos is...

Bovenstaand én een allergische reactie, dat zijn wel de best-case scenario's in deze... Dus ik zal voor je duimen.

Kun je een stalling vinden waar 24/7 toezicht is? dat is nu wel heel belangrijk. Breng haar niet zelf weg, maar laat haar ophalen zodat er iemand bij is die weet wat te doen. Als je niets kunt vinden, wij zitten 75 minuten van je vandaan en stalruimte is binnen een uurtje gemaakt. Je mag me ook bellen als je ergens iets over wilt weten, als je niet weet wat te doen, of als je gewoon even van je af wilt praten.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:23

Anders even een telefoontje plegen naar Emmeloord, vragen hoe zij zouden handelen? Die zijn dacht ik vrij ervaren met het ter wereld brengen van tweelingdrachten en het eventueel monitoren van die merries daar ter plekke...

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:40

Jeetje WG: dat is een domper op je vreugd zeg!
Idd wat SA zegt misschien een uier ontsteking?
Lexa heet idd een gezonde tweeling gekregen, dit wist ze niet.
Ik hoop dat het niet zo is en dat de uier weer af zakt.
Ik zou haar ook naar een stalling brengen, heb je al een plek? Dan hoef je je niet ongerust te maken dat ze geen toezicht zou hebben. Mocht het wel fout gaan (wat we natuurlijk niet hopen!!!!!!!!!!!!!) Dan is er tenminste iemand in de buurt.
Sterkte