als eerste, hoe lief bedoelt ook; ik hoef geen raad van : bel de DA etc.
De DA is reeds vandaag geweest en weet het ook niet, second opinion hielp ook niet(andere da zei hetzelfde).
De situatie:
Mijn merrie is momenteel ruim 7 maanden drachtig van een vrij grote hengst(1,59/1,60 en zij zelf is 1,43).
Ze is van zichzelf vrij fors en wat spekkig(ouderwets type haflinger)maar groeide de afgelopen weken gigantisch.
De merrie heeft eerder veulens gehad en ik weet het uitbuiken dan ook hieraan; echter, haar buik staat ook al flink onder spanning en ja, ze is wel héél dik(alleen haar buik trouwens, de rest is iets mollig maar zeker niet dik).
Daarnaast constateerde ik afgelopen maandag enige groei in de uier, niks om je druk om te maken maar het formaat van haar uier was vandaag vedubbeld

De DA is geweest en sprak na het zien van van haar uier duidelijk bezorgdheid uit; de beide melkklieren en het reservoir achter de spenen staat behoorlijk strak en is goed gevuld, de uier zelf is niet noemenswaardig warm en de spenen zijn nog ingetrokken.
Daarnaast vond hij haar buik veel en veel te groot voor een enkele dracht, ze is gescand op 18 dagen en aangezien er toen een mooie vrucht te zien was zijn we niet voor de 35 dagen scan geweest.
Overigens heeft dezelfde DA toen ook de scan gedaan.
De uitgerekende datum staat voor 26 april.
In overleg met de DA heb ik besloten het nog een week aan te kijken, als de uier in die week niet geslonken is moet ik serieus rekening gaan houden met een afdrijving van het veulen.
Banden en staart waren trouwens nog niet slap oid, temperatuur heb ik niet gemeten, moest eerst de thermometer van huis halen.
Mocht de uier slinken dan is de kans op een tweelingdracht dus nog steeds aanwezig, de DA kan niet opvoelen omdat dat teveel risico met zich meebrengt ivm opwekken van weeën.
Het is dus nu afwachten.......

Bijkomend nadeel is dat mijn merrie 24/7 buiten staat en ik geen stal tot mijn beschikking heb, ik zit er sterk over te denken haar te verhuizen naar een pensionstalling met meer toezicht(nu is het toezicht zo'n 3/4 x per dag).
De vraag is of die verhuizing volgende week al nodig is als de uier niet kleiner wordt; een tweeling afdrijven is voor haar namelijk zeer risicovol en daar wil ik deskundige begeleiding bij van mijzelf,DA of iemand die daar ervaring mee heeft.
Mocht de uier wel geslonken zijn dan gaat ze zowiezo de laatste maand/anderhalve maand ''uit logeren''.
Als er een tweeling inzit dan geldt bovenstaand risico natuurlijk ook bij een gewone bevalling.
Is er iemand die dit wel eens heeft meegemaakt, het uier vormen, een ongeplande tweelingdracht, complicaties hierbij voor de merrie etc etc?
Graag jullie hulp want ik maak me behoorlijk zorgen om haar nu!
Groetjes Wildgirl