welke merries zijn weer drachtig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 19:01

Ik heb beide merries ook weer gedekt, weer door Nantgwinau Samson.
Worden dus volle broers/zussen van de veulens van dit jaar.
De merries zijn in maart en april uitgerekend.


MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:44

Is het niet leuker om de naam van de merrie erbij te zetten? Van de meeste rassen zegt de naam van de hengst mij toch weinig en van de merries kan je vaak in de profielen wel wat vinden.
Nu moet je maar gokken over welke merrie het gaat als iemand meerdere merries heeft gedekt...

Die van mij zijn trouwens 23 maart (Macy) en 25 april (Copper) uitgerekend.

Voor de mensen die de foalcams ook weer willen bijhouden volgend jaar, ik ben al weer druk met een 2005 kalender.
Is eventueel ook wel te maken voor de boktveulens als mensen dat leuk vinden...

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:18

Tot hoever wil je de afstamming weten? Tong uitsteken
Voor mijn veulens wordt het op deze manier:

23 maart - MarijeR - Nantgwinau Samson x Trefaes Brenin Du - Macy

25 april - MarijeR - Nantgwinau Samson x Horeb Tirion - Copper

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 11:37

Moet het zo uitgebreid mogelijk?
Komt ie Tong uitsteken

23 maart: Nantgwinau Samson x Madeni Marged Ddu v. Trefaes Brenin Du x Madeni Seren Ddu, ster v. Furthermoors Solomon x Madeni Joyful v. Taybog Cavalier x Madeni Melody v. Madeni Welsh Comet x Twyford Dusky v.Madeni Welsh Comet x Madeni Duchess v. Garibaldi Welsh Flyer x Penlan Duchess v. Brenin Gwalia x Penlan Blackie v. Cardigan Welsh Comet x Polly 270-FS v. Myrtle Welsh Flyer.


25 april: Nantgwinau Samson x Wnda Copper, voorl. keur v. Horeb Tirion x Wnda Muriel v. Casnewydd Red Comet x Trefaes Mayflower v. Lyfni Hebog x Trefaes Beam v. Rhandir Cadno x Trefaes Bonny v. Twyford Domino x Trefaes Flame v. Pentre Eiddwen Comet x Madeni Flame v. Madeni Welsh Comet x Madeni Flash v. Garibaldi Welsh Flyer x Madeni Chestnut v. Cystanog Trotting Comet x Madeni Cymraes v. Twrgwyn Cardigan Flyer x Madeni Darling v. Briton Comet x Madeni Polly v. Odwyn Comet x Madeni Bell.

De moederlijnen van zowel de hengst als de merries staan ook beschreven in de verschillende boeken van Wynne Davies.
Vandaar dat ik de merrienamen er ook bij zet. Bij de welshjes zijn de merries namelijk ook belangrijk bij het fokken Tong uitsteken

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:08

Loolapelooza schreef:
Maar Marijer, tot 9 generaties terug! Bloos!

(als ik goed geteld heb, je weet hoe slecht ik daar in ben)


Bij Copper tot 13 generaties Haha!
En volgend jaar wordt een dochter van Copper ook gedekt dus dan gaat het nog weer verder...

Bij de welshjes kan je terug zoeken tot het begin van het stamboek omdat alle registraties in studbooks staan die gewoon te koop zijn.
Alle in Engeland geregistreerde welshjes staan daarin.
En van mijn hengst en mijn merries staan in diverse artikelen de moederlijnen beschreven en ook in een aantal boeken. Vandaar dat er redelijk veel info en foto's van te vinden is.

Allbreed is zeker leuk, via Female Family kan je ook alle neefjes en nichtjes terug zoeken en nog veel meer.
Op regenachtige dagen probeer ik ook steeds meer cobs in te voeren uit de studbooks Knipoog

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:13

Odess schreef:
Nou ik heb ook maar eens gekeken en het veulen dat ik ga krijgen (hopenlijk) wordt een:

Solitair x Ahorn x Sit this one out XX x Welington XX x Lucky Boy XX x Romeo x Majesteit Hendrik x Fidelio

Terug tot 1942. Ik ging eerst via Sit this one out terug (verkeerd dus, moest via Wellington) en toen kwam ik tot 1700, 19 generaties! Helaas nu maar 8 generaties! Haha!

Ik denk dat je ook nu een foutje hebt gemaakt, Wellington is namelijk een Nimmerdor x Lucky Boy xx x Romeo x Majesteit Hendrik x Fidelio.

Je pakt steeds de merrie, dan de vader en dan weer de moeder van de merrie.
Staat de merrie op All Breed ingevoerd?

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:31

Sigrid72 schreef:
Ik ga er een webcam opzetten.. maar weet er iemand of er ook infra-rood webcams bestaan ? Kan ik lekker vanaf m'n huis kijken wat er 's nachts op stal gebeurt.

IR cams zijn er zeker.
Ligt een beetje aan de kwaliteit van de cam of je er nog een klein lampje bij moet hebben en wat het bereik van het IR licht is.
Ik heb zelf nieuwe camera's in de stal die 10m zicht hebben als het echt totaal donker is. Uiteraard wel zwart/wit beeld.
Met gewoon licht zijn het kleurencamera's.

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:51

Ik gebruik zelf geen webcams maar bewakingscamera's.
Je hebt redelijk betaalbare (draadloze) sets van Trust met een monitor erbij en nachtzicht waarbij je met een klein nachtlampje redelijk zicht hebt.
Met een inbouwkaartje voor de pc kan je het ook nog online zetten.
www.trust.nl -> produkten -> computer products -> beveiligingscamerasystemen.
20m is draadloos misschien nog wel goed te doen als er niet teveel metaal tussen zit.

Voor komend seizoen heb ik een nieuw camera systeem met AVC camera's en losse switchers.
Maar dat zit in een iets andere prijsklasse.

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:18

Afgelopen seizoen had ik de nachtzichtcamera met monitor (99,95) en de monitor kon ik overal in huis (woonkamer, keuken, slaapkamer enz) neerzetten waar maar een stopcontact in de buurt was.
Een 2e nachtzichtcamera met losse ontvanger had ik ook in de stal. De extra ontvanger was aangesloten op de pc (ik had de cams ook online, zie website Knipoog ) maar kan ook eenvoudig op een bestaande tv worden aangesloten (79,95) en ik had nog een 3e camera voor in een andere veulenbox.

Door de isolatie van mijn huis (veel alluminium) was het ontvangst niet altijd even goed.
Mijn nieuwe systeem is weer met kabels en een ander type camera's.
Schitterend beeld in kleur wat automatisch overschakelt naar zwart/wit met minder licht en goed zicht in totale duisternis.
Maar dan zijn het ook camera's van zo'n 250 euro per stuk Schijnheilig

Met geluid ben ik niet zo weg van, mijn merries snurken nogal Haha!
Maar met een eenvoudige babyfoon kom je ook een eind.
Op de Trust camera's zit trouwens wel geluid.

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:56

MissSol schreef:
Soleda ook niet... de mannen moeten echt oppassen voor haar Haha!

Dat hebben mijn merries dus totaal niet. Ze staan gewoon te kroelen met de hengst, staan samen te grazen en samen van een hoop kuil te eten en Copper loopt zelfs echt met de hengst te spelen.
Er wordt alleen niet gedekt. En dat weet Samson.
De merries onderling zijn chagarijniger naar elkaar dan naar de hengst.
Pas echt vlak voor het veulenen worden ze wat narriger naar Sammie en moet hij wat meer uit de buurt blijven.

Vorig jaar heb ik ook vaak zat getwijfeld of ze nog wel drachtig waren maar eigenlijk heeft een merrie ook geen noodzaak om vervelend naar een hengst te reageren. Hij is er ook om haar te beschermen.
Alleen dekken laten ze niet toe. Macy staat zelfs als een moeder bij de hengst te waken als hij ligt te slapen Ach gut

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:28

Mac, dat heb ik dit voorjaar ook gehad met Macy. Ze was gedekt, was ruim door de 3 weken heen en niet hengstig geworden.
Toen had ik een andere merrie die gedekt moest worden dus de hengst uit de groep en met de andere merrie op de weide ernaast gezet om te dekken.
Mooi dat Macy de volgende dag een partij hengstig stond te wezen bij de omheining!
Piesen, roepen, ze stond helemaal met een bolle rug en haar staart op haar rug en bijna tegen het stroomdraad aan te piesen Bloos!
Maar mooi dat de hengst er niets om gaf! Hij snuffelde wel een keertje maar liep daarna gewoon weer weg.
Hij had wel door dat ze helemaal niet hengstig was, alleen vreselijk jaloers! *LOL*

Mijn hengst heeft ook vanaf jaarling zoveel mogelijk bij drachtige merries gelopen. Hij was verschrikkelijk lastig en dominant toen hij uit Wales kwam. Puur verwend doordat de fokkers al op leeftijd zijn en hem ook niet meer de baas konden.
De merries hebben hem flink aangepakt en opgevoed OK dan!
Maar idd, je ziet het gewoon aan zijn kop als hij weer flink irritant gaat lopen klieren. Macy is wat dat betreft een stuk strenger voor hem en stuurt hem al snel weg.
Copper vindt het wel leuk om te spelen en het is best een grappig gezicht als zo'n dikke drachtige merrie in volle galop achter een hengstje aan rent en hem omver probeert te beuken.
Ze liep hem gewoon plat *LOL*
Inmiddels is Sammie ook wat groter geworden maar nog steeds lopen ze een paar keer per dag te dollen.

Loolapelooza schreef:
Volgend jaar gaan we het wel anders aanpakken, zo een speelse twenter hengst bij een veulen weiden lijkt me niets ...
Hoe heb jij dat laatste eigenlijk aangepakt?

Sammie was 2,5 jaar toen hij in de groep met veulens ging.
Ik heb gewacht tot de merries goed hengstig waren (2e cyclus na het veulenen, veulenhengstigheid wilde ik overslaan) en toen het veulen even apart gehouden en eerst de merrie laten dekken. Daarna ook het veulen erbij gezet. Ze lopen wel even te hollen maar het veulentje kan op die leeftijd al prima meekomen.
Tijdens het dekken de dagen daarna staat een veulentje gewoon voor de merrie. De merries zorgen ook wel dat het veulen op een veilige plek staat, ze kunnen dat prima regelen.

En hier gaat een paar dagen na de geboorte ook al een ruin erbij dus dan leren ze op een rustige manier al hoe ze aan de goede kant van de merrie moeten blijven en ze leren dat ze niet zomaar onder een ander paard kunnen duiken voor een slok melk.

Laat je de merrie dekken door een andere hengst? Dan zou ik eerst wachten tot ze echt drachtig gescand is voordat je de 2 jarige erbij zet. Anders kan je wel eens voor verrassingen komen te staan volgend jaar Knipoog

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:42

Loolapelooza schreef:
Marije, in principe wil ik ze volgend jaar weer laten dekken (ik ben gebeten door het fokvirus Haha! ) afhankelijk van hoe het allemaal gaat heb ik al meerdere oplossingen voor zowel hengst als merrie en ruin. Ik hoop op goed weer in maart en een merrie die opnieuw van de eerste keer hengstig is, maar ook in het slechste geval heb ik genoeg oplossingen om het allemaal smooth te laten verlopen. Haha!

Jouw hengst loopt tussen de merries/veulens en dekt al van vroege leeftijd, hoe is hij in de omgang?

Bij het NWPCS kan je een hengst vanaf het jaar dat hij 2 wordt, aanbieden voor een keuring voor de deklicentie.
Samson is van augustus 2001 dus voorjaar 2003 heb ik hem laten keuren.
Met het dekken was hij ruim 1,5 jaar maar meteen alles drachtig van 1 dekking.
Hij is er veel rustiger van geworden. Klinkt misschien raar maar hij is nu zo makkelijk en braaf in de omgang terwijl hij daarvoor echt last had van zijn hormonen...
Met dekken aan de hand is hij goed te controleren en ook los dekken gaat prima.
En ik haal hem rustig uit de kudde met merries, loop over de weg naar huis en ook weer terug. Gewoon aan een halstertje, hij heeft nog nooit een bit in gehad...
Enige nadeel is dat hij zijn kudde erg goed beschermt.
Je kan dus niet zomaar een merrie met veulen bij hem weghalen. Noem het maar een merrie stelen Scheve mond
Als ik hem aan het halster vast houd en met hem van de kudde weg loop, kan iemand anders wel (snel) een merrie pakken.
En ik kan geen vreemden bij hem in de wei laten. Hij schermt ze dan erg af en je moet daar echt even mee oppassen. Zelf kan ik er wel prima bij in en mijn vader ook wel.
Ook kan ik zonder problemen bij de veulens komen.

Ik heb hier ook wel mensen gehad die de veulens wilden bekijken. Maar als Sammie het in z'n kop had, stuurde hij de merries met veulens helemaal naar de andere kant van de wei en kon ik alleen maar zeggen: daar achterin de wei aan de linkerkant lopen de merries met veulens.
Verrekijker bij? Clown

Maar daarom dek ik dus op zijn vroegst eind april. Ze moeten wel meteen 24/7 de wei op als ze in de kudde gaan want 's avonds alles binnenhalen doe je niet zomaar.

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:17

Ik wil sowieso voor eind april eigenlijk geen merrie bij de hengst. Bij mijn merries moest er natuurlijk ook nog eerst wat uit voordat er gedekt kon worden en de veulenhengstigheid sla ik liever over als dat kan.

Macy ging een weekje overtijd maar had daarna een korte cyclus en kon dus weer eind april bij de hengst volgens de planning.
Ze was meteen drachtig.
Copper deed het wat anders, ze ging ruim 2 weken overtijd en had ook een vreselijk lange cyclus (heeft ze altijd).
Daardoor liep ze dus 3 weken uit op het schema. Ze was wel in 1x drachtig.

In mijn omgeving heb ik wel gehoord van merries die slecht hengstig wilden worden. En dan vooral bij merries waar al een veulen bij liep...

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:43

Loolapelooza schreef:
Kijk er al naar uit ... Clown

Ik ook Haha!
Om af te kicken heb ik vanavond zelfs de veulens van dit jaar op de cam staan Haha!
Nou ja, eigenlijk staan ze binnen omdat de smid morgen al vroeg komt en ze dan droge benen moeten hebben Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers