Update manen en staart vreten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Update manen en staart vreten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 15:29

Ik haalde vandaag Katinka uit de wei, had ze wondjes gekregen van de singel waar de staartzak aan hangt. Dus die kon niet meer om. En zonder staartzak is het een kwestie van uren voordat Dipsy het gemilimeterd heeft. Dus maar de knoop doorgehakt, en ze uit elkaar gehaald.

Voel me nu wel een ontaarde moeder hoor.. Merrie aan het roepen en zoeken in de wei en veulen op stal aan het roepen en angstig kijken.. En natuurlijk worden ze vanzelf wat rustiger, maar toch. Vind het zo ongeveer het gemeenste wat je een merrie en veulen aan kan doen.. Lastig hoor Huilen Huilen

Dipsy gaat als ze rustig is morgen naar een andere wei, buiten zicht en gehoor van haar moeder. Het weitje waar ze inkomt zit naast een andere wei met paarden, maar ze komt wel alleen te staan. Anders vreet ze misschien de andere veulens en merries kaal. En over een maand komt ze dan samen met Sam (belgveulen) op de wei te staan. Hopen dat ze tegen die tijd geen haren meer eet.

Nou ga maar weer even bij ze kijken.. voel me zo schuldig.. Huilen Huilen Huilen Huilen

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:43

Ik zou me ook schuldig voelen ja!

En niet omdat het veulen gespeend is maar omdat je haar alleen wilt gaan zetten.
Dat vind ik dus echt not done! Boos!
JUIST een veulen wat net afgespeend is, heeft andere paarden/veulens om zich heen nodig en niet pas over een maand of in een ander wei.
Direct contact, spelen met andere veulens, gezelschap, kroelen, dat heeft een veulen nodig als ie net van de moeder af is.
En dat ontneem je het veulen nu... om een staart???


Zorg dan iig voor een of een paar andere veulens die tegelijk worden afgespeend of een andere sociale pony die je erbij kan zetten.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:45

Veulens moeten echt met soortgenoten opgroeien! Dan zijn ze veel makkelijker als drie jarige en veel socialer.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 15:54

Ik ben het helemaal met jullie eens... maar.. Ik ken niemand die zijn veulen erbij wil zetten op dit moment. Zou jij je paard bij een notaire staarteter zetten? Zit al half te overwegen om een shetje te kopen, zodat ze daar verder aan kan dooreten, maarja is ook zoiets he?!

Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:01

Dat zou idd een optie zijn. Best wel zielig zo helemaal in haar uppie. Mijn veullie moet er volgende maand ook aan geloven, maar gelukkig staat hij niet alleen. Ik zou Dipsy niet alleen laten staan .

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:18

Mariska_28 schreef:
Ik ben het helemaal met jullie eens... maar.. Ik ken niemand die zijn veulen erbij wil zetten op dit moment. Zou jij je paard bij een notaire staarteter zetten? Zit al half te overwegen om een shetje te kopen, zodat ze daar verder aan kan dooreten, maarja is ook zoiets he?!

Beter een goedkope shet ergens kopen dan een veulen alleen laten staan.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:11

Hey

Heb je al anti-bijt geprobeert???? Dan kun je haar wel bij een shet zetten, maar heeft deze ook geen last van d'r. Het is toch vaak zo dat bijten op alles anders dan eten verveling of een tekort van iets betekend?

Alleen neerzetten is gewoon niet handig! Zet anders een advertentie hier op bokt of op marktplaats dat je een gezelschappaardje of een veulen zoekt!

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 18:00

elady schreef:
Hey

Heb je al anti-bijt geprobeert???? Dan kun je haar wel bij een shet zetten, maar heeft deze ook geen last van d'r. Het is toch vaak zo dat bijten op alles anders dan eten verveling of een tekort van iets betekend?

Alleen neerzetten is gewoon niet handig! Zet anders een advertentie hier op bokt of op marktplaats dat je een gezelschappaardje of een veulen zoekt!
Je wilt niet weten wat ik allemaal geprobeerd heb.. tot onverdunde hertshoornolie aan toe.. En ze staat straks naast een wei met 2 merries met veulen, dus ze ziet wel paarden. Ben het echt met jullie eens dat het verre van ideaal is, maar je moet toch wat he? Ik laat echt niet mijn merrie kaaleten, heb gezien hoe lang het duurt voordat een staart weer aangroeid. Maar heb wel medelijde met mijn pukkie.. Huilen

En om nu dan een shet te kopen voor een maand, en dan straks met een kale shet te zitten die niet verkoopbaar is en ook niet gewild hier..

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:21

Maar denk je dan echt dat als een veulen een maand alleen staat, dat ie daarna niet meer aan een staart gaat eten?
Of ga je het veulen dan nog langer alleen zetten?

En ja, ik weet hoe een aangevreten merriestaart eruit ziet en hoelang het duurt voordat die weer aangegroeid is. Ik fok al langer en weet dat dat risico erbij hoort.
Ik heb ze hier ook wel gehad hoor, en dan waren vaak de hengstveulens nog het ergst...
Gelukkig heb ik er de laatste 2 jaar weinig last van gehad en de staart van mijn vosmerrie begint weer op een staart te lijken...

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 18:29

MarijeR schreef:
Maar denk je dan echt dat als een veulen een maand alleen staat, dat ie daarna niet meer aan een staart gaat eten?
Of ga je het veulen dan nog langer alleen zetten?

En ja, ik weet hoe een aangevreten merriestaart eruit ziet en hoelang het duurt voordat die weer aangegroeid is. Ik fok al langer en weet dat dat risico erbij hoort.
Ik heb ze hier ook wel gehad hoor, en dan waren vaak de hengstveulens nog het ergst...
Gelukkig heb ik er de laatste 2 jaar weinig last van gehad en de staart van mijn vosmerrie begint weer op een staart te lijken...

Dan komt ze bij een belgveulen te staan, en hopelijk blijft ze daar van af... zo niet dan wordt het waarschijnlijk weer anti-bijt spuiten. Maar zo`n veulen heeft gelukkig minder haar en van mindere lengte.

Heb jij de paarden dan alleen voor de fok? Dan zou ik er vast ook minder moeite mee hebben dat de merrie niets over houdt. Ik heb op dit moment meer medelijde met merrie en veulen omdat ze elkaar missen als dat ze straks een maand niemand heeft om aan te plukken.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:55

Mariska_28 schreef:
Dan komt ze bij een belgveulen te staan, en hopelijk blijft ze daar van af... zo niet dan wordt het waarschijnlijk weer anti-bijt spuiten. Maar zo`n veulen heeft gelukkig minder haar en van mindere lengte.

Waarom kan ze daar nu dan niet bij?
Of bij een ander veulen?
Met een maand alleen staan, loop je alleen maar meer risico op nog andere ondeugenden hoor.

Citaat:
Heb jij de paarden dan alleen voor de fok? Dan zou ik er vast ook minder moeite mee hebben dat de merrie niets over houdt. Ik heb op dit moment meer medelijde met merrie en veulen omdat ze elkaar missen als dat ze straks een maand niemand heeft om aan te plukken.

Nu alleen voor de fokkerij en shows in binnen en buitenland.
Daarvoor werd er ook mee onder het zadel gereden en aangespannen.
Is het dan minder erg dat de staart aangevreten is Verward

En het afspenen gaat veel rustiger als je het veulen in een groep met anderen zet. Kijk maar eens hoe snel ze mama dan zijn vergeten. Ze hebben het dan veel te druk met de nieuwe rangorde en spelen.
Nu heeft het veulen niets meer. Geen moeder, geen melk, geen vriendjes...

En fokken is niet altijd leuk. Soms heb je idd de pech dat een veulen erbij wat minder leuk is dan verwacht.
Maar dan nog vind ik dat je een diervriendelijke oplossing moet bedenken voor het veulen. Jij kiest ervoor...

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11571
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:59

Echt lastig dat ze zo erg van die manen en staart eet, godzijdank hebben de veulens hier daar niet zo extreem last van en hoeven we er ook niets tegen te doen

Tis jammer dat ze nu nog niet bij andere paarden kan staan, dat maakt het spenen vaak toch wat makkelijker, dan heeft ze iig steun aan anderen
hier gaan Kane en Toto binnenkort ook van hun moeders af, dat gaat bewust tegelijk, dan hebben ze iig elkaar nog

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 19:07

MarijeR schreef:
Nu alleen voor de fokkerij en shows in binnen en buitenland.
Daarvoor werd er ook mee onder het zadel gereden en aangespannen.
Is het dan minder erg dat de staart aangevreten is Verward

En het afspenen gaat veel rustiger als je het veulen in een groep met anderen zet. Kijk maar eens hoe snel ze mama dan zijn vergeten. Ze hebben het dan veel te druk met de nieuwe rangorde en spelen.
Nu heeft het veulen niets meer. Geen moeder, geen melk, geen vriendjes...

En fokken is niet altijd leuk. Soms heb je idd de pech dat een veulen erbij wat minder leuk is dan verwacht.
Maar dan nog vind ik dat je een diervriendelijke oplossing moet bedenken voor het veulen. Jij kiest ervoor...

Ze stond nu al alleen met de merrie, zonder verdere leeftijdsgenootjes. Daar heeft ze eerst wel bij gestaan, maar die vrat ze ook aan.. en aangezien die voor de verkoop zijn wil de eigenaar terecht Dipsy daar niet bij hebben staan. Maar ik ben met je eens dat het verre van ideaal is zo..

Ik hoor net dat de merrie door het draad gegaan is en naar huis gerend is. Dipsy staat op stal, en daar wou ze natuurlijk heen.. Moet ik haar er dan toch maar weer bijzetten en gewoon helemaal niet spenen?? Pff vind het moeilijk hoor.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38707
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:18

Je merrie bij het veulen zetten, ik sluit me helemaal bij MarijeR aan, ze heeft het perfect verwoord en daardoor hoef ik het je niet allemaal opnieuw te zeggen.

Als je fokt heb je zo je verantwoordelijkheden en er zitten ook wel eens nadelen aan, voor jou de staart van je merrie. Jammer voor de staart, ik denk dat je merrie je goed verteld wat het beste is, ze bij elkaar laten tot de tijd rijp is....voordat er ergere ongelukken gebeuren.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 20:06

Je wilt je veulen alleen zetten omdat je een staart belangrijker vindt dan het sociale contact van je veulen???!

Als ik geluk heb heb ik volgen jaar ook een veulen bij mijn merrie lopen. De merrie heeft een onwijs mooie staart, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om daarom een veulen appart te zetten. Jij wilt een veulen, daar zul je ook de minder leuke consequenties voor moeten dragen!

Ik vindt dit echt not-done.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:55

Ik vind sowieso dat je bij het afspenen de dieren gelijk buiten gehoorsafstand moet zetten.
Dit vind ik echt gemeen, ze kunnen elkaar wel horen maar niet bij elkaar komen. Dat is vragen om paniek en gillen.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 23:15

Nou ze staan weer bij elkaar hoor. En ze stonden buiten gehoorsafstand.. maar Katinka wist waar ze wezen moest.. Het feit dat Katinka zo veel moeite doet om toch weer bij Dipsy te komen gaf voor mij eigenlijk de doorslag. En reken maar dat ik met beide beslisingen (dus die van vanmorgen en dan nu deze weer) het absuluut erg moeilijk gehad heb. Maar nu dan? Veulen maar gewoon niet spenen, want ik vind dit zo sneu voor de merrie.. Maar veulen wordt al bijna 5 maanden, er zijn toch wel meer mensen die dan de merrie en veulen scheiden? Nou ik voorlopig maar niet meer, tranen zijn op.. Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 08:01

Met 5 maanden kan je inderdaad afspenen,
alleen moet je dan wel zorgen dat je je zaken voor elkaar hebt.
O.a. gezelschap voor het veulen en gezelschap voor de merrie.
Ik heb het vorig jaar zo gedaan:
[VvdD] Een stal vol met getraumatiseerde paarden

SaraJoyce

Berichten: 863
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 08:46

Ik vind het goed dat ze weer bij elkaar staan! Lachen Probeer het later wel nog een keer en laat ze niet altijd bij elkaar staan! Ik heb dat wel eens meegemaakt en die twee konden echt niet meer zonder ekaar en je kan niet meer normaal rijden en iets doen met je merrie zonder je veulen erbij! Owjah ff over die staart... Je kan ook als je staart is kaalgevreten proberen om er wat haren bij te vlechten! (misschien dat het dan mooier wordt???) OK dan!

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 09:56

Sjuimpje schreef:
Met 5 maanden kan je inderdaad afspenen,
alleen moet je dan wel zorgen dat je je zaken voor elkaar hebt.
O.a. gezelschap voor het veulen en gezelschap voor de merrie.
Ik heb het vorig jaar zo gedaan:
[VvdD] Een stal vol met getraumatiseerde paarden

Maar in dit geval heb jij dus het veulen 10 dagen op stal gehouden? Dan kan ie toch ook niet spelen met degene in de stal naast hem? Of stonden ze samen in 1 box? Waar Dipsy zou komen te staan is direct aangrenzend aan een andere wei waar 2 merries met veulens staan. Dan heb je toch dezelfde situatie toch? Oja en de merrie staat na het spenen weer in haar eigen groepje van 5 paarden, dus die staat niet alleen.

Ik zal zo eens kijken hoe het met de dames gaat. Maar heeft niemand hier dan net als ik moeite met het weghalen van het veulen en de stress die dit bij beide opleverd? Ik moet zeggen dat ik het daar toch veel moeilijker mee heb dan met het feit dat dipsy even zonder vreetmaatje staat (en zonder speelmaatje stond ze al want ze stond alleen met de merrie)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:42


Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 16:06

Pfft, wat een drama's allemaal zeg!
Ik hoop maar dat het spenen straks minder stressvol verloopt dan dit verhaal.
Zowel voor jou als voor de dames!
Dipsy de Draak!
(maar ze blijft mooiiiiiiii!)

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 17:55

bijna bij elke koppel jonge veulens of jaarlingen zit er altijd een staarten vreter bij. De boosdoener haal je er zo uit want die heeft een lange staart Schijnheilig . dit is dus geen reden dat je je veulen niet kwijt kan.. er is heus wel een opfokstal waar ie terecht kan

Ydel

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 12:36

ik heb nu een merrie van een jaar en die is pas gespeend toen ze 9 maanden was, toen ik haar kocht.
heeft wel voordeel: is lekker stevig!
maar haar moeder de staart was helemaal weg, zag ik.
toen ik haar bij mijn haflinger en shet in het weiland zette, vreesde ik het ergste, allebei lange manen en dikke staart.
ze bleef gewoon van ze af.
nu staat ze samen met een 2 jarige fjord en haar manen groeien als kool en de staart van de fjord ziet er lekker dik en goed uit.
maar ze heeft als veulen dus wel gegeten aan staarten.
toen ze afgespeend moest worden stond ze met een shetlander.
is heel belangrijk geweest, want ze kan nu bij ieder paard in de wei.
heel sociaal.
zou ik dus ook zeker aanraden en ik hoop dat jouw veulen net zoals die van mij eroverheen groeit.
succes ermee! Knipoog

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 03:03

Je bent helemaal niet te vroeg om af te spenen hoor Haha!
Maar een groep is echt een must!
Ik vraag me af of Dipsy uberhaupt wel bij vreemde paarden zou gaan manen bijten. Mama is natuurlijk een makkelijke prooi, maar leeftijdsgenootjes is een heel ander verhaal.
Misschien deed ze het wel uit verveling, een groep met andere veulens neemt dit wel weg. Ik denk niet dat een ander veulen het zou toelaten.

Ik heb Maddox vorig jaar helemaal weg gehaald, dus trailer in en weg. Toen kwam ze in een groepje met 2 volwassen paarden en 1 veulen van haar leeftijd. Na 4 maanden weer terug bij mamma en toen mocht ze helemaal niet meer drinken of waar dan ook aan mamma komen. Ze moest gewoon meedraaien in de "kudde"

Is het niet mogelijk het een paar dagen te proberen bij de handelsveulens? Als je het goed in de gaten houd heb je het snel genoeg door. Wilt Henk het ook niet eventjes proberen?

Maar misschien is een heel andere plek beter, gezien Katinka's reactie die nogal heftig is. Kost geld, maar voor 3 maandjes is dat wel te overbruggen Haha!

Sterkte ermee!