Nu nog wel een veulen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Nu nog wel een veulen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 23:25

Op onze stal staat een merrie die als het goed is nog een veulen moet krijgen.
Ja klinkt misschien een beetje stom maar deze merrie was uitgerekend 29 juli en het is nu 10 augustus, wat op zich natuurlijk nog niet zo raar is.
Maar de merrie heeft nog helemaal geen uier, echt helemaal niks.
Ze is wel redelijk dik maar om nu te zeggen overdreven dik??? nee.
Als ik haar zo zie vind ik haar eerder gewoon vet.
Ook is ze gedurende de drachtigheid regelmatig hengstig geweest wat natuurlijk ook kan.
Ze is met 18 dagen wel drachtig gescand en met 3 maanden nog een keer opgevoeld maar toen kon de dierenarts het veulen niet voelen omdat het waarschijnlijk te diep lag en adviseerde om na een maand nog een keer te scannen voor de zekerheid maar dit hebben ze niet gedaan.
Ik zelf heb al de hele tijd het gevoel gehad dat deze merrie niet drachtig was, waarom weet ik niet, maar ik geloof echt niet dat er nog een veulen gaat komen.
De eigenaresse vind dat de buik is gaan hangen maar ik zie het niet hoor.

Nou ondertussen staan er al aardig wat weddenschappen want 1 dame van stal eet haar schoen op als er een veulen geboren wordt en ik heb gewed om een eigengebakken appeltaart met de stal eigenaar.
Dus we zullen moeten afwachten of er wat gaat komen?

Ik heb ze al aangeraden de dierenarts te laten opvoelen want nu zitten ze in onzekerheid, persoonlijk had ik dit zelf wel gedaan.
Ik hou jullie op de hoogte of er toch nog een veulen komt , wat ik overigens wel hoop voor de eigenaresse omdat ze er toch 11 maanden op gewacht heeft.

Gr. Nadezda

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:52

Nou ik had het paardje dan idd al lang na laten kijken door een DA... Ik ben benieuwd of er idd nog een veulen komt, maar mij lijkt het ook niet nee... Clown

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:50

Poe dat is een moeilijke! Heb je het veulen wel voelen bewegen. Mijn merrie was 20 april uitgerekend en het veulen kwam 21 mei!

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:42

heb je geen foto van de merrie??

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:50

Ik zou het toch wel willen weten Scheve mond
Ook met het oog op het voeren. Een hoogdrachtige merrie voer, ent en ontworm je toch anders dan een lege merrie.

Zelf heb ik ook wel eens getwijfeld bij een merrie. Op 10,5 maand was er gewoon niets aan te zien en als ze leeg zou zijn, had ik haar vroeg in het seizoen willen dekken door een hengst die maar tot april in NL was.
Dus even de DA erbij en opgevoeld.
De merrie was gewoon drachtig en na 3 weken kwam er een heel groot veulen uit. Waar die had gezeten tijdens de dracht weten we nu nog niet. De merrie was echt niet overdreven dik.

Hoe ervaren was de DA die de merrie op 3 maanden had opgevoeld?
Vorig jaar had ik het nog bij een merrie, op 3 maanden een laatste check en ze was weer leeg volgens de DA.
Volgende dag kwam een collega om te scannen hoe de merrie er voor stond en dan eventueel te spuiten (was al juli).
Op de scan was een druk bewegend vruchtje te zien.
Nu beter bekend als Caru Haha!

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 12:10

Ja ze willen er geen veearts bij halen waarom weet ik niet , misschien toch beng voor een teleurstelling.
Het schijnt een pismerie te zijn en was ook erg moeilijk op te voelen zelfs met praam.
De merrie is best groot en de dierenarts klein dus bij het opvoelen kon hij er niet bijkomen. (dit heeft hij gratis gedaan).
Zijn advies was de merrie een maand later te laten scannen.

Het zou best kunnen hoor dat er toch nog een veulen komt maar aan haar uier is echt niks te zien.
De melkklieren zijn ook niet opgezet en een echt mooie drachtige buik heeft ze ook niet.
Ik ben zelf dus ook erg benieuwd maar ik geloof echt niet dat daar nog wat uit gaat komen.
Nee niemand heeft nog wat zien bewegen ???

Helaas heb ik geen foto nee, kan wel even proberen die te maken, kan hem alleen niet hierop zetten want ik kan mijn eigen site niet meer op, misschien kan iemand anders de foto er dan opzetten als ik hem mail?
Zal vandaag even proberen er 1 te maken.

Gr. Nadezda

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:46

Als het mijn merrie zou zijn, dan had ik die ook allang laten scannen. Zou veel te nieuwsgierig zijn en de teleurstelling komt toch wel als er uiteindelijk geen veulen uit komt...
Maar het maakt het natuurllijk wel erg vervelend dat de merrie zo moeilijk is met opvoelen.

Ik ben benieuwd of er wat in zit!!

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:23

sjah, waarom opvoelen omdat je zelf zo nieuwsgierig bent?
die van mijn kwam ook bijna 4weken te laat en aan de merrie was ook weinig te zien.
Maar om haar nu op te voelen is echt geen pretje voor de merrie als blijkt dat ze wel drachtig is (zowiezo niet trouwens).
Ik deed het mijn merrie niet aan en wachte geduldig af.
en wat het enten,ontwormen en voeren betreft... dat valt ook allemaal wel mee, ik heb mijn merrie altijd normaal ontwormd,
en enten ook.
alleen had ze meer voer nodig maar dat kun je een merrie die niet drachtig is ook wel geven, gaat ze echt niet aan onderuit.

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:45

Wat een verhaal over die ' kleine 'veearts Verward . Armpje te kort? Inspector Gadget bellen Haha! ,met telescoop arm. Nee toch niet echt handig aangepakt allemaal. Klinkt allemaal niet echt drachtig! Pers. zou ik het wel willen weten. Je voert je merrie er wel naar (veel en dure merriebrok) en dit kan ook nog problemen geven zoals hoefbevangenheid. Daarnaast rijdt ik mijn merrie de laatste maanden ook niet. Toch wel dikke tegenvaller als ze dan niet drachtig is. Hoe eerder je het weet hoe sneller je draad weer kan oppakken en eventueel weer kan laten dekken. Maar daar zal zij het nu toch ook wel te laat voor vinden. Nou ja misschien denken we allemaal te pessimistich en dartelt er binnenkort een veulen in de wei en Nadezda dan kun je flink aan de bakkerij Tong uitsteken Ben benieuwd.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 22:30

Nou inderdaad de merrie staat al 3 maanden op de merriebrok en als ze niet drachtig is dan is ze echt modder moddervet.
Tja ik weet dat opvoelen misschien geen pretje is maar hoelang wil je wachten? Je moet toch blijven waken en zo'n merrie in de gaten houden.
Tja de merrie is niet van mij maar ik zou toch het zekere voor het onzekere willen nemen.
Maar goed ze wachten rustig af en we zien wel of er wat gaat komen.
Tis wel komisch want de ene helft van de stal is ervan overtuigd dat er een veulen gaat komen en de andere helft dus van niet, het is het gesprek van de dag.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:22

nadezda schreef:
Tis wel komisch want de ene helft van de stal is ervan overtuigd dat er een veulen gaat komen en de andere helft dus van niet, het is het gesprek van de dag.



Ach dat waren ze bij mij op stal ook!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 07:46

poe!! ik had haar alang weer gescand!! mijn Tinker staat nu onder zeer streng toezicht van de dierenarts, al 2X gescand, 2X opgevoeld (per ongeluk ivm koliek, maar toch) en over 2 weken word ze weer gescand. Dit is misschien iets minder voor m'n Tinker, maar ik ga geen risico's nemen met een zeer doordacht en welkom veulen. stel ze zou niet meer drachtig zijn ineens, en je weet het niet, dat gaat pas geld en tijd kosten, niet te vergeten minder fijn voor de merrie vanwege extra latere onderzoeken. (voordat er commentaar komt over m'n arme paardje die veel dierenartsen ziet, na 2 weken scannen/opvoelen we haar niet meer tot ongeveer februari als blijkt dat er niets te zien is vanbuiten)

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 10:37

Je hebt gelijk hoor, tot op heden gebeurd er dus nog steeds niets, daarbij ik denk dat opvoelen niks vergeleken is bij de bevalling die de merrie moet ondergaan maar goed dat even erbuiten gelaten.
Ik denk dat goede controle altijd goed is en als ik ook maar enigzinds zou twijfelen zou ik zelf er een dierenarts bij halen maar goed dat is mijn eigen mening.
De merrie ziet er gezond uit en verder geen rare complicaties alleen dat ze naar mijn inziens dus niet drachtig oogt maar gewoon dik is van de merriebrok.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:50

Tja, de tijd zal het leren dan? We hebben op stal ook een merrie gehad, die nog met 4 maanden drachtig was gescand, maar leeg bleek op het moment dat ze moest bevallen. Foetus is nooit teruggevonden, die ligt waarschijnlijk ergens in het weiland...vossen erbij, rondstruinende honden, kraaien...je vind niets meer terug.
Merrie was goed gevoerd, was nooit erg dik van zichzelf, en kwam zowaar flink aan. Merrie was eerder drachtig geweest, maar had de foetus altijd verloren. De eigenaresse probeert het nu ook maar niet meer.

Als je het mij vraagt is de merrie leeg.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 17:47

Nou ik ga jullie het verlossende woord geven want de dierenarts moest vandaag bij 1 van mijn veulens komen en ze wilde de merrie dus toch maar wel op laten voelen en ze is dus leeg.
Erg triest voor de eigenaresse als je ervan overtuigt bent dat er een veulen gaat komen.
Tja ik weet niet wat ik ervan moet zeggen maar het blijft toch sneu.
Maarja geen onzekerheid meer en dus merrie op ratsoen want ze is echt veel veel te dik.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:50

Heel verstandig dat ze hebben laten opvoelen. Ik hoop dat de merrie snel weer op gewicht is.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 18:15

nou inderdaad was ook erg blij dat ze het uit eindelijk toch gedaan hebben.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 18:17

Sneu idd voor de eigenaren, maar nu weten ze iig waar ze aan toe zijn...

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 18:03

nadezda schreef:
daarbij ik denk dat opvoelen niks vergeleken is bij de bevalling die de merrie moet ondergaan maar goed dat even erbuiten gelaten.


mooi dat ze nu zekerheid hebben,
dat word dus flink trainen...

maar om even op de quote terug te komen...
je kunt opvoelen niet met de bevalling vergelijken aangezien ze daarbij weeen en ontsluiting hebben...
daarbij gaat er natuurlijk gezien nooit iets van buiten naar binnen, alleen van binnen naar buiten... Verward
dus het is niet 'niks' te noemen.
(ik zie de dokter liever ook niet met een eendenbek aankomen )

Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 10:49

nadezda schreef:
Nou ik ga jullie het verlossende woord geven want de dierenarts moest vandaag bij 1 van mijn veulens komen en ze wilde de merrie dus toch maar wel op laten voelen en ze is dus leeg.
Erg triest voor de eigenaresse als je ervan overtuigt bent dat er een veulen gaat komen.
Tja ik weet niet wat ik ervan moet zeggen maar het blijft toch sneu.
Maarja geen onzekerheid meer en dus merrie op ratsoen want ze is echt veel veel te dik.



Tjonge zeg, die Pearl. Bewaren jullie ook een stukkie taart voor mij!!??

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 19:21

Ja hoor nathalie bewaar een stukje taart voor jou Lachen

Oja ladyval ook een eendenbek doet geen pijn hoor !!!! het is onplezierig maar niet pijnlijk.
We laten onze paarden ook insemineren en ook scannen dus 1 keer meer zal wel niet zo erg zijn al is zoiets natuurlijk nooit prettig Lachen

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:45

gelukkig doet ieder het op z'n eigen manier,
ik ga er verder niet meer op in, daar is het topic niet voor geopend.
alleen fok ik op de natuurlijke manier en daar komen altijd mooie gezonde veulentjes van,
en stress-vrije moeders.
(alleen bij noodgevallen komt er bij mijn merrie dus een dierenarts kijken of alles nog goed is, zoals 3 jaar geleden bij een koliekaanval, ik heb hierbij gezien hoe erg mijn merrie dit vond en wil haar dit niet aandoen voor mijn eigen nieuwsgierigheid)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:51

Ladyval, opvoelen gebeurt via de anus, niet via de vagina....
Is niet anders dan opvoelen met een koliekgeval. Niet iedere merrie raakt daar compleet van over de zeik. En jij kunt het onzin vinden i.v.m. je eigen nieuwsgierigheid, maar als je het weet kun je wel degelijk rekeningen houden met dingen als voeding, eventuele medicijnen enz.