Rustig aan doen met een net drachtige merrie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:47

Mijn merrie is nu bijna 8 weken drachtig. Ik rijd puur recreatief met haar en blijf dat gewoon doen tot ik merk dat ze het zwaarder gaat krijgen.

Ik vergelijk de dracht van mijn merrie maar met mijn eigen zwangerschap. In het begin, zeker de eerste 4/5 maanden kon ik gewoon nog alles doen. De kans op een miskraam is bij een vrouw ook de eerste 12 weken het grootst, al ga je de hele dag op een stoel zitten het kan evengoed misgaan net als bij een merrie dus.

Als je gewoon werkt met je merrie en geen extreme dingen doet kan ze de eerste maanden gewoon alles blijven doen.

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:47

Luca69 schreef:
Ik vraag me af wat voor fokkerij dit dan mag zijn ? Merrie's die weinig beweging krijgen, geen goede conditie hebben, alleen basisbrok krijgen en te dik zijn ?

In jouw ogen en met jouw fokervaring (ahum) ziet een te dik paard er om die reden dus zeer goed uit ? Laat me niet lachen !

Pak je Penny's toch uit de kast en ga lekker lezen ofzo... Clown



Nou moet je niet gelijk stomme opmerkingen gaan maken over penny's of zo want dat is helemaal onzin.. en over die fok ervaring moet je helemaal je mond houden want kent me niet eens...
De naam van die fokkerij ga ik niet noemen. maar ik weet wel dat deze fokker vorig jaar 2 paarden in de ian troffee mee had lopen en 1 daarvan is 1e geworden en een andere 2e. dus deze man doet toch blijkbaar iets goed..
ik ga mezelf hier niet lopen verdedigen over mijn ervaringen en al zeker niet tegenover jou luca 69 ga zelf maar je penny's lezen.....

Luca69

Berichten: 18
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:48

@ Cassidy

als je het verhaal goed leest, lees je duidelijk "weinig beweging en conditie"...

Te dik zijn heeft niets met reserve te maken. Vet is geen reserve ! Een goede voeding en een goede conditie helpen merrie en veulen prima door de dracht heen !

Een te dikke merrie omschrijf je toch niet serieus als "er heel goed uit zien" ??

Als je ze gewoon een goede merriebrok geeft hoef je ze echt niet vet te mesten. Dat is meer iets voor de slachterij dan de fokkerij.

p.s. Ophrah...waren het niet toevallig 30 koeien ?

Luca69

Berichten: 18
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:51

ophrah schreef:
Nou moet je niet gelijk stomme opmerkingen gaan maken over penny's of zo want dat is helemaal onzin.. en over die fok ervaring moet je helemaal je mond houden want kent me niet eens...
De naam van die fokkerij ga ik niet noemen. maar ik weet wel dat deze fokker vorig jaar 2 paarden in de ian troffee mee had lopen en 1 daarvan is 1e geworden en een andere 2e. dus deze man doet toch blijkbaar iets goed..
ik ga mezelf hier niet lopen verdedigen over mijn ervaringen en al zeker niet tegenover jou luca 69 ga zelf maar je penny's lezen.....


Je mag rustig vertellen welke fokker het is hoor ! Je maakt er absoluut goede reclame voor toch ? OK dan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:54

Bij ons op stal staan er ook een aantal merries die voor de fok worden gebruikt maar niet bereden kunnen worden vanwege blessures.
Er is de mogelijkheid om deze merries in de winter een uurtje of misschien twee per dag in een paddock te zetten, maar er zijn ook andere paarden die de paddock in moeten. Ze kunnen geen beweging krijgen middels longeren (vanwege de blessure). Deze merries zien er even eufemistisch uitgedrukt "zeer goed uit" wat bij mij onder de noemer valt van "licht overgewicht". Je kunt ze moeilijk op dieet zetten als ze te zwaar worden, nietwaar?

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:54

Luca 69 jij bent echt een penny meisje he!!!!
Je durft zelfs niks over jezelf te vertellen in je profiel.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:55

Kun je het even gezellig houden Luca69 Scheve mond
In je laatste 2 berichten plaats je 2 beledigende opmerkingen, die volgens mij helemaal niet nodig zijn.

Een beetje extra vet als reserve kan zeker geen kwaad bij een merrie, vrouwen maken ook extra vet aan tijdens de zwangerschap omdat borstvoeding heel veel energie kost. Die reserves verdwijnen geleidelijk na de geboorte.

Luca69

Berichten: 18
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:56

Cassidy schreef:
Bij ons op stal staan er ook een aantal merries die voor de fok worden gebruikt maar niet bereden kunnen worden vanwege blessures.
Er is de mogelijkheid om deze merries in de winter een uurtje of misschien twee per dag in een paddock te zetten, maar er zijn ook andere paarden die de paddock in moeten. Ze kunnen geen beweging krijgen middels longeren (vanwege de blessure). Deze merries zien er even eufemistisch uitgedrukt "zeer goed uit" wat bij mij onder de noemer valt van "licht overgewicht". Je kunt ze moeilijk op dieet zetten als ze te zwaar worden, nietwaar?


Als ze geen beweging kunnen krijgen door de blessures, is de dracht dan niet heel zwaar voor die merries ?

Op dieet zetten is natuurlijk uitgesloten ! Gewoon doormesten.

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:57

cassidy daar ben ik het helemaal mee eens..
de fok merrie's waar ik het over heb zijn echt niet super vet of zo maar ze hebben lekker vlees op hun lichaam ze glimmen als een gek en zien er gewoon onwijs goed uit..

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:57

ik ruik hier een schaduw account bij die luca..
Ze heeft echt commentaar op iedereen maar verder heeft ze niets te vertellen..

Luca69

Berichten: 18
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:58

ophrah schreef:
Luca 69 jij bent echt een penny meisje he!!!!
Je durft zelfs niks over jezelf te vertellen in je profiel.



Sorry, heb mijn profiel aangepast !

Luca69

Berichten: 18
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:00

ophrah schreef:
ik ruik hier een schaduw account bij die luca..
Ze heeft echt commentaar op iedereen maar verder heeft ze niets te vertellen..


En jij hebt VEEL te vertellen maar is het helaas NIETS.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:09

Ik weet niet hoeveel ervaring Luca69 heeft met fokkerij maar dan mag je mij eens vertellen hoe je een merrie slank en getraind op het eind van de dracht en vooral de eerste 3 maanden van het zogen in conditie houdt.

Merriebrok (in combinatie met goede kwaliteit voordroogkuil) is zelfs bij mijn pony's niet voldoende hoor.
Hier gaan ze met iets overconditie de winter in zodat ze op het eind iets kunnen hebben.
Dan helpt namelijk zelfs 5 kilo merriebrok per dag niet meer om ze op gewicht te houden.
Een leegezogen merrie is ook niet bevordelijk voor de nieuwe dracht.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:10

Luca69 schreef:
Als ze geen beweging kunnen krijgen door de blessures, is de dracht dan niet heel zwaar voor die merries ?


Nee, de dracht is niet te zwaar. De merrie is doorgelicht en er is op de foto's niets te zien. Wel zijn de hoeven vroeger erg verwaarloosd geweest (nog voordat deze eigenaar haar in haar bezit had). Merrie loopt bij vlagen kreupel, maar ze kunnen niets vinden. Met een kreupel paard ga niet aan het werk. Maar de DA zag geen problemen in een dracht. En als de merrie haar eigen tempo kan bepalen tijdens de weidetijd en de periodes in de paddock is er niet aan de hand.

Om het gewicht binnen de perken te houden kun je met de hoeveelheden voer gaan spelen. Beetje meer van dit of een beetje minder van dat. Maar dat noem ik geen dieet.

En dat vetmesten slaat nu echt helemaal nergens op....

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:12

sorry hoor ik heb hier echt geen zin meer in.
Ik hoop dat roosje niet te veel luisterd naar figuren zoals luca69. Ze heeft niet echt veel aan dit topic gehad want de laatste berichten hebben weinig met haar vraag te maken. Naar mijn mening (volgens luca telt die niet mee maar geeft hem lekker toch Lips are sealed ) kan ze nu weer gewoon gaan rijden want zoals ze zelf al zei is ze door de eerste kritieke periode heen... je kan nu makkelijk tot 7 maanden elke dag blijven rijden en daarna zou ik het iets rustiger aan gaan doen. je kan nog wel elke dag rijden maar iets minder intensief en wat korter.
Succes en ik hoop voor je dat er een mooi en gezond veulentje uit komt, nu komt het lange wachten...!

Luca69

Berichten: 18
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:21

MarijeR schreef:
Ik weet niet hoeveel ervaring Luca69 heeft met fokkerij maar dan mag je mij eens vertellen hoe je een merrie slank en getraind op het eind van de dracht en vooral de eerste 3 maanden van het zogen in conditie houdt.

Merriebrok (in combinatie met goede kwaliteit voordroogkuil) is zelfs bij mijn pony's niet voldoende hoor.
Hier gaan ze met iets overconditie de winter in zodat ze op het eind iets kunnen hebben.
Dan helpt namelijk zelfs 5 kilo merriebrok per dag niet meer om ze op gewicht te houden.
Een leegezogen merrie is ook niet bevordelijk voor de nieuwe dracht.


Ik vind het jammer dat telkens woorden worden verdraaid. Ik heb het over te dik zijn en niet over slank houden en getraind ! Daar heb ik het over conditie !

5 kilo merriebrok lijkt mij trouwens een enorme hoeveelheid voor een pony (voor een paard trouwens al!!)...(begin er eens een topic over zou ik zeggen onder "humor")

Maar goed, ik heb gezegd wat ik erover wilde zeggen. Doe wat een ieder goed lijkt ! Ik doe niet meer mee !

p.s. wil er nog iemand pony plaatjes ruilen ? *LOL*

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:30

Luca69 schreef:

5 kilo merriebrok lijkt mij trouwens een enorme hoeveelheid voor een pony (voor een paard trouwens al!!)...(begin er eens een topic over zou ik zeggen onder "humor")


Dan heb je blijkbaar niet veel ervaring met drachtige merries...
Ik zou zeggen, laat ook eens diverse voedingsadviseurs langskomen en aan de hand van je eigen merries een voerschema berekenen.
Enig idee wat het van een merrie vraagt om een veulen te zogen?
En dan wil je ook nog dat ze makkelijk weer drachtig worden en voor het keuringsseizoen mogen ze er van mij ook nog een beetje goed uit zien.

Citaat:
p.s. wil er nog iemand pony plaatjes ruilen ? *LOL*

Nee, er zit copyright op mijn foto's. Dus dat feestje gaat niet door.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:58

Ik heb mijn plaatjesverzameling al jaaaaren geleden de deur uit gedaan, dus heb niets meer om te ruilen.

En bij ons krijgen de drachtige merries (Quarters, dus vergelijkbaar met pony's) op het eind ook 5 kilo, als het niet meer is.

Luca69

Berichten: 18
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:54

MarijeR schreef:
Dan heb je blijkbaar niet veel ervaring met drachtige merries...


laten we het daar maar op houden Knipoog

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:13

Cassidy schreef:
Er is niets mis met graan.
Valt in mijn ogen onder dezelfde noemer als de DA laten kijken of je niets hebt stukgereden...Lips are sealed


Haha, ok I get it Lachen

Ben oooooverbezorgd Haha!

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:20

Luca69 schreef:
Ik vind het jammer dat telkens woorden worden verdraaid. Ik heb het over te dik zijn en niet over slank houden en getraind ! Daar heb ik het over conditie !

5 kilo merriebrok lijkt mij trouwens een enorme hoeveelheid voor een pony (voor een paard trouwens al!!)...(begin er eens een topic over zou ik zeggen onder "humor")


Mijn merrie kreeg vorig jaar winter 7 kilo merriebrok/ muesli/ zwarte haver mix, en ze was nog te schraal. Dus die uitspraak slaat niet echt ergens op, dat verschilt per paard. Mijn paard wordt snel te mager, dus zeker met een veulen in de buik heeft ze heel veel nodig!

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:01

Sorry, ik wil me nergens mee bemoeien maar ik vind 5 kilo voor een Welsch cop en 7 kilo merriebrok voor een "middelmaat" paard wel errrrugg veel!! Ik snap best dat elk paard verschilt in de hoeveelheid die ze nodig hebben maar dit is in mijn ogen gewoon echt teveel. Ik denk dat ik het grootste paard van jullie heb ( en ik zal wel commentaar krijgen dat ik dat niet mag vergelijken) maar toch wil ik het even kwijt. Mijn merrie is 1.73 m en niet alleen dat, behoorlijk grof en stevig gebouwd en ze heeft best wat nodig maar ik kom never nooit niet aan 5 of 7 kilo merriebrok per dag!! Verward
Niet alleen dat, kijk maar op de zak voer of anders op de website van de Pavo...via de statistieken zou 7 kilo brok zobiezo al teveel zijn. Ik neem toch aan dat de paarden wel op de wei staan en kuilvoer bijgevoerd krijgen? Ik zou me in ieder geval grote zorgen maken als ik 7 kilo brok per dag bij zou moeten voeren omdat mijn merrie anders te mager zou worden.

Verder vind ik dat het best wat gezelliger mag over en weer, wat dat betreft is dit zeker geen gezellig topic geworden.

Wat ik zelf bedoelde met "schraal" was zeker niet dat het paard te mager moest zijn. En met "te dik" heb ik overgewicht bedoeld. En ik blijf erbij dat een merrie beter en laat ik het dan netjes zeggen om commentaar te vookomen "een normaal" gewicht kan hebben dan overgewicht! Want overgewicht is gewoon niet goed. Afgezien van het feit dat een merrie "reserve`s " zou moet hebben geloof ik niet dat elke wel denkende fokker ervan uit gaat dat overgewicht bij een drachtige merrie betekent dat ze er goed uit ziet.

P.S. alles is vriendelijk bedoeld, ik geef alleen mijn mening. *LOL*

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:21

In maart/april staat hier echt niet veel gras op de wei. En zeker niet met voldoende voedingswaarde.
Dus in die periode gaat er veel brok in ja.
Vanaf ongeveer mei staan ze hier volop in het jonge gras en dan bouw ik dat af tot helemaal geen brok meer. Tenzij het gras minder wordt, dan krijgen ze kuil/merriebrok naar behoefte erbij.

Ik heb hier ook wel eens een merrie gehad die met 1 kilo merriebrok moddervet werd. Die hield alles voor zichzelf en gaf amper melk aan het veulen. Meer voeren hielp niet, merrie werd alleen maar vetter.
Nou dan ben je ook niet blij hoor
Dan heb ik liever een merrie die wat teveel aan haar veulen geeft en dat er dan veel brok in moet. Je kan ook minder voeren maar dan houd je ook steeds minder merrie over? Maar daar houd ik niet zo van...

Overigens is een kilo of 5 in de eerste paar maanden van het zogen niet eens overdreven veel voor een merrie van zo'n 550 kilo (ja dat weegt een volwassen cobmerrie al snel).
Kijk maar eens op de site van Pavo.
Afbeelding

Maar zoals ik al zei, ik kijk naar de groei van het veulen en het gewicht van de merrie. Dat geeft voor mij aan of ik voldoende voer of niet.

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:30

Ik denk dat iedereen gewoon naar zijn of haar paardje moet kijken. Je weet dan zelf wel wat je paardje nodig heeft. We hebben een fjord die nooit brok krijgt, die hebben we op een landje staan die bijna kaal is. En nog is hij hartsikke dik. Mijn merrie eet precies hetzelfde wat de fjord eet krijgt daar hooi bij en 2 kg brok. Dat heeft ze nodig.

Je wilt je paardje toch een beetje in een goede conditie houden?

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:31

MarijeR schreef:

Overigens is een kilo of 5 in de eerste paar maanden van het zogen niet eens overdreven veel voor een merrie van zo'n 550 kilo (ja dat weegt een volwassen cobmerrie al snel).
Kijk maar eens op de site van Pavo.
[image]


Ja, dat ben ik met je eens, dat zou best kunnen. Maar dan hebben we het al over een zogende merrie en niet over een drachtige merrie. Ik had begrepen uit hoe je het geschreven had dat je een drachtige merrie, zonder zogend veulen dus, 5 kilo zou geven en dat had ik dus vrij veel gevonden.