Rustig aan doen met een net drachtige merrie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 15:59

@ Kvistur...ik moet toch even grinniken hoor, laten controleren of je niets hebt stukgereden? Ik dacht dat je het rustiger aan zou doen?

Okee, nu even serieus. Als een merrie in de natuur wordt gedekt dan zal die ook niet tegen eventuele roofdieren zeggen: ik moet het rustig aandoen want ik ben net gedekt, dus als je een mals stukje vlees wilt eten, wil je mij dan overslaan? Als er een roofdier aankomt moet ook een drachtige merrie heel snel maken dat ze wegkomt, en die wordt ook zeer beslist niet ontzien.

Gewoon gaan werken met een net drachtige merrie. Later in de dracht geen hindernissen nemen van 1.60m, en voor de rest goed naar je merrie kijken. Op het moment dat ze duidelijk aangeeft moeite te hebben met het werk ga je minderen en uiteindelijk stoppen met rijden. De laatste paar maanden wat meer merriebrok geven.

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 17:02

ophrah schreef:
Okee maar weet jij hoeveel vruchtjes er afbreken in de eerste periode en hoeveel dode veulens er geboren worden bij wilde paarden. Die worden niet gescant dus dat weet je ook niet. dan nog iets we hebben hier niet met wilde paarden te maken de paarden zijn door onze fokkerij veel zwakker geworden dan in het wild. in het wild overleven de zwakkere het niet en bij ons wel!


Vruchtbaarheid/ percentage drachtige merries in een kudde is zeker 80 - 95 %, dus hetzelfde als bij de paarden die wij als huisdieren houden. Resorptie van de vrucht en/of aansluitende miskramen komen voor, maar als oorzaak heeft dat eerder dat de voedselvoorziening niet goed is, of dat er genetische defecten bij de vrucht opduiken, en niet door teveel beweging. Wat er na de bevalling met veulens in het wild gebeurt is weer een heel ander verhaal, en daar komt idd het "survival of the fittest"kijken. Voor de rest is er weinig verschil wat betreft de dracht.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:01

Er is niets mis met graan.
Valt in mijn ogen onder dezelfde noemer als de DA laten kijken of je niets hebt stukgereden...Lips are sealed

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:14

ophrah"]
En dan nog iets als je een veulen gaat fokken dan weet je toch dat je minder kan gaan rijden en dat je er een tijdje uit ben dus waarom moet er dan toch tot het laatste moment gereden worden als het veulen geboren is kun je weer volop aan de gang
[/quote]



En dat snap ik dan weer niet. Waarom moet er toch gereden worden op een merrie die een veulen aan de voet heeft? Gun ze met elkaar dat halve jaartje rust...en rij niet met de merrie.

[quote="ophrah schreef:
maar wij dekken hier bijna altijd met K.I dus is het zaad al zwakker.


Dat het zaad perse zwakker is bij KI is alleen bij bevroren sperma het geval, en niet alle KI wordt met bevroren sperma gedaan. Het is alleen afhankelijk van de kwaliteit van het sperma of het eitje bevrucht kan worden. En daar kan een maand of twee rust ook niets meer aan veranderen Lips are sealed Als het eitje eenmaal is bevrucht heeft de kwaliteit van het zaad helemaal niets te maken met het feit of de foetus zich in de baarmoederwand nestelt of niet. Je vergelijking klopt dus niet.

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:32

@ Luca...wat is in jouw ogen weinig beweging? Fokmerries die de hele dag buiten lopen hebben voldoende beweging, maar worden niet echt getraind. Ook in ben van mening dat een merrie gerust wat meer reserves mag opbouwen gedurende de laatste maanden van de dracht, omdat een veulen de merrie toch behoorlijk leeg trekt.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:54

Bij ons op stal staan er ook een aantal merries die voor de fok worden gebruikt maar niet bereden kunnen worden vanwege blessures.
Er is de mogelijkheid om deze merries in de winter een uurtje of misschien twee per dag in een paddock te zetten, maar er zijn ook andere paarden die de paddock in moeten. Ze kunnen geen beweging krijgen middels longeren (vanwege de blessure). Deze merries zien er even eufemistisch uitgedrukt "zeer goed uit" wat bij mij onder de noemer valt van "licht overgewicht". Je kunt ze moeilijk op dieet zetten als ze te zwaar worden, nietwaar?

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:10

Luca69 schreef:
Als ze geen beweging kunnen krijgen door de blessures, is de dracht dan niet heel zwaar voor die merries ?


Nee, de dracht is niet te zwaar. De merrie is doorgelicht en er is op de foto's niets te zien. Wel zijn de hoeven vroeger erg verwaarloosd geweest (nog voordat deze eigenaar haar in haar bezit had). Merrie loopt bij vlagen kreupel, maar ze kunnen niets vinden. Met een kreupel paard ga niet aan het werk. Maar de DA zag geen problemen in een dracht. En als de merrie haar eigen tempo kan bepalen tijdens de weidetijd en de periodes in de paddock is er niet aan de hand.

Om het gewicht binnen de perken te houden kun je met de hoeveelheden voer gaan spelen. Beetje meer van dit of een beetje minder van dat. Maar dat noem ik geen dieet.

En dat vetmesten slaat nu echt helemaal nergens op....

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:58

Ik heb mijn plaatjesverzameling al jaaaaren geleden de deur uit gedaan, dus heb niets meer om te ruilen.

En bij ons krijgen de drachtige merries (Quarters, dus vergelijkbaar met pony's) op het eind ook 5 kilo, als het niet meer is.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Mars, Carolina87, Koko12345, MDWStables, soeboenoe en 64 bezoekers