Rustig aan doen met een net drachtige merrie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 15:35

ik zelf heb de eerste maanden heel rustig aan gedaan. Dit op advies van een ervaren fokker. Mijn merrie was het jaar ervoor gust gebleven dus heb nu geen enkel risico genomen. ik ben daarna weer gaan rijden en heb me een klasse terug laten plaatsen bij de spring wedstrijden want gelijk weer zo hoog vond ik een beetje te gek. ik ben in oktober al gestopt met de wedstrijden en heb alleen nog maar recreatief gereden. Je kan wel langer dressuur wedstrijden blijven rijden maar hier ben ik en mijn paardje niet geschikt voor Slapen

Citaat:
Een te dik paard is zeker slecht en helemaal als het een drachtige merrie betreft. Dit omdat het veulen dan te weinig ruimte krijgt in de baarmoeder en met de geboorte heeft de merrie er veel last van. Een drachtige merrie ziet men liever iets "schraler "dan te dik.
Dit vind ik echt de rijnste kolder. Een drachtige merrie moet vlees op d'r lichaam hebben en ZEKER in de laatste periode van de dracht. De eerste maanden na de bevalling wordt ze helemaal leeg getrokken door het veulen... kijk ze moeten niet bagger vet zijn maar moet een flinke rezerve hebben hoor. in de eerste periode van de dracht is dit nog niet zo belangrijk. maar ik heb altijd gehoord dat een merrie lekker op de wei in het zonnetje moet staan tijdens en de eerste weken na de dekking.. dit is goed voor het vruchtje ( en ik moet zeggen bij mij hebben ze gelijk gehad..)


ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 15:42

Cassidy schreef:


Okee, nu even serieus. Als een merrie in de natuur wordt gedekt dan zal die ook niet tegen eventuele roofdieren zeggen: ik moet het rustig aandoen want ik ben net gedekt, dus als je een mals stukje vlees wilt eten, wil je mij dan overslaan? Als er een roofdier aankomt moet ook een drachtige merrie heel snel maken dat ze wegkomt, en die wordt ook zeer beslist niet ontzien.



Okee maar weet jij hoeveel vruchtjes er afbreken in de eerste periode en hoeveel dode veulens er geboren worden bij wilde paarden. Die worden niet gescant dus dat weet je ook niet. dan nog iets we hebben hier niet met wilde paarden te maken de paarden zijn door onze fokkerij veel zwakker geworden dan in het wild. in het wild overleven de zwakkere het niet en bij ons wel!

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:04

cassidy je zegt het heel erg goed survival of the fittest.... Dussss het ras blijft sterk en gezond!!! en zijn dus een stuk sterker dan onze paardjes. en de percentages van dracht kunnen best over een komen (ik weet niet waar je deze info vandaan haald) maar wij dekken hier bijna altijd met K.I dus is het zaad al zwakker.


Citaat:
ziet men liever iets "schraler "dan te dik.

Ik heb niet gezegt dat het paard te dik moet zijn maar hij moet wel wat vet reserves hebben!!! en al absolut niet iets schraler zijn dan blijft er niets van je merrie over en in een erger geval kan ze niet genoeg melk produceren voor haar veulen. en ik heb trouwens ook niet gezegd dat ze voor de bevalling moet stoppen met rijden maar wel een stuk rustiger aan doen.. een vrouw die zwanger is krijgt toch ook zwangerschaps verlof Pling

En dan nog iets als je een veulen gaat fokken dan weet je toch dat je minder kan gaan rijden en dat je er een tijdje uit ben dus waarom moet er dan toch tot het laatste moment gereden worden als het veulen geboren is kun je weer volop aan de gang

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:17

Hierbij wil ik ook nog even zeggen dat ik veel ervaring heb met het fokken van veulens.. Ik heb jaren lang op een fokkerij gewerkt waar ze 30 kwpn fokmerrie's hebben. dit zijn geen rij of wedstrijd paarden. deze merrie's hadden dus weinig beweging en conditie maar zagen er allemaal zeer goed ( te dik) uit. ik heb nog nooit meegemaakt dat een van deze merrie's een moeilijke bevalling had zonder duidelijke reden. Alleen als het veulen verkeerd lag hadden ze het wel eens moeilijk. Wel weet ik dat de merrie's in de zomer overdag in het land lopen en zichzelf helemaal volaten en dus lekker dik werden. Nagelbijten / Gniffelen deze merrie's kregen gewoon heel het jaar door basis brok en daarbij hele goede kuil..
dus ik weet niet wat je dan moet gaan geloven de boeken of de praktijk!! OK dan!
Ik zal hier wel weer veel comentaar op krijgen maar ik geef gewoon mijn mening naar wat ik heb meegemaakt ~~}>

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:47

Luca69 schreef:
Ik vraag me af wat voor fokkerij dit dan mag zijn ? Merrie's die weinig beweging krijgen, geen goede conditie hebben, alleen basisbrok krijgen en te dik zijn ?

In jouw ogen en met jouw fokervaring (ahum) ziet een te dik paard er om die reden dus zeer goed uit ? Laat me niet lachen !

Pak je Penny's toch uit de kast en ga lekker lezen ofzo... Clown



Nou moet je niet gelijk stomme opmerkingen gaan maken over penny's of zo want dat is helemaal onzin.. en over die fok ervaring moet je helemaal je mond houden want kent me niet eens...
De naam van die fokkerij ga ik niet noemen. maar ik weet wel dat deze fokker vorig jaar 2 paarden in de ian troffee mee had lopen en 1 daarvan is 1e geworden en een andere 2e. dus deze man doet toch blijkbaar iets goed..
ik ga mezelf hier niet lopen verdedigen over mijn ervaringen en al zeker niet tegenover jou luca 69 ga zelf maar je penny's lezen.....

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:54

Luca 69 jij bent echt een penny meisje he!!!!
Je durft zelfs niks over jezelf te vertellen in je profiel.

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:57

cassidy daar ben ik het helemaal mee eens..
de fok merrie's waar ik het over heb zijn echt niet super vet of zo maar ze hebben lekker vlees op hun lichaam ze glimmen als een gek en zien er gewoon onwijs goed uit..

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:57

ik ruik hier een schaduw account bij die luca..
Ze heeft echt commentaar op iedereen maar verder heeft ze niets te vertellen..

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:12

sorry hoor ik heb hier echt geen zin meer in.
Ik hoop dat roosje niet te veel luisterd naar figuren zoals luca69. Ze heeft niet echt veel aan dit topic gehad want de laatste berichten hebben weinig met haar vraag te maken. Naar mijn mening (volgens luca telt die niet mee maar geeft hem lekker toch Lips are sealed ) kan ze nu weer gewoon gaan rijden want zoals ze zelf al zei is ze door de eerste kritieke periode heen... je kan nu makkelijk tot 7 maanden elke dag blijven rijden en daarna zou ik het iets rustiger aan gaan doen. je kan nog wel elke dag rijden maar iets minder intensief en wat korter.
Succes en ik hoop voor je dat er een mooi en gezond veulentje uit komt, nu komt het lange wachten...!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, GoogleAdsense, Kashmino, kiko, Trendiction en 15 bezoekers