Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Romy18 schreef:Ok grof geweld is wat overdreven maar een beschermende merrie haalt heel snel uit en als veulenlief dan net verkeerd staat is het snel met ze afgelopen.
Merrie en veulen lopen toch naar een andere box als er uitgemest wordt?! ze dan uit elkaar halen is niet zo'n probleem. Echt klemmen met de strobaal hoeft niet eens als ze nog 10cm extra ruimte hebben kunnen ze nog geen kant op en kan je ze zonder gevaar voor eigen leven pakken.
Dit is trouwens ook zonder gevaar voor de merrie, ook vind ik dit diervriendelijker als wanneer je moet gaan jagen en slaan.
Rustig met haar praten, uit de hand voeren (als dat kan, desnoods uit een emmer die je vast hebt, dan kan ze iig al niet in je hand bijten) en van daaruit verder proberen te gaan om te kijken of je haar kan aanraken? 
Citaat:Met uitmesten en overbrengen naar de andere stal tegenover gaat het veulen nu vaak als eerste en soms blijft de merrie in de eigen box staan. misschien even proberen wat ze doet als we ze even uit elkaar kunnen krijgen, misschien laat ze zich dan wel pakken.
Anne_GTI schreef:Ik blijf erbij dat de methode van even doorpakken door een doortastend persoon de beste is om dit probleem op te lossen. Sterker nog; op het moment dat ik tante truus de box uit had zou ik gelijk even duidelijk maken dat ze ook als ze een veulen heeft normaal te luisteren heeft. Daar hoef je helemaal geen hele toestanden van voor te stellen maar gewoon even poetsen waarbij ze gewoon op moet letten dat ze de benen aan de grond houdt en de tanden binnenboord. Daar hoef je geen hulpmiddelen of toestanden bij voor te stellen. Even een velletje pakken of een por op het juiste plekje is genoeg.
pharagirlke schreef:Is er eigenlijk al eens echt tijd in deze merrie gestoken? En dan bedoel ik: er bij gaan zitten, een band opbouwen, laten merken dat je geen gevaar bent. Contact met haar maken zonder dat ze de dreiging heeft dat je aan haar kind komt?Rustig met haar praten, uit de hand voeren (als dat kan, desnoods uit een emmer die je vast hebt, dan kan ze iig al niet in je hand bijten) en van daaruit verder proberen te gaan om te kijken of je haar kan aanraken?
Al weet ik niet of ze niet te nerveus/gespannen is om te eten als jullie er zijn.. Maar voer is iig het beste paaimiddel voor de meeste paarden.
) 

Urielle schreef:Kunnen jullie het veulen wel te pakken krijgen of wordt dat helemaal afgeschermd door de moeder? Misschien als je eerst het veulen vangt en buiten de box haalt, dat je dan de moeder wel gevangen kunt krijgen? Of dat ze iig doorkrijgt dat een veulen wat de box uitgaat ook weer snel terug is?
Anouska schreef:Urielle schreef:Kunnen jullie het veulen wel te pakken krijgen of wordt dat helemaal afgeschermd door de moeder? Misschien als je eerst het veulen vangt en buiten de box haalt, dat je dan de moeder wel gevangen kunt krijgen? Of dat ze iig doorkrijgt dat een veulen wat de box uitgaat ook weer snel terug is?
Nee, als we naar het veulen kijken wordt ze al link. Ze schermt het helemaal af. En het vervelende is dat ze niet alleen bijt, maar ook uithaalt. Echt een bloedlinke situatie dus.
hahaAnouska schreef:Urielle schreef:Kunnen jullie het veulen wel te pakken krijgen of wordt dat helemaal afgeschermd door de moeder? Misschien als je eerst het veulen vangt en buiten de box haalt, dat je dan de moeder wel gevangen kunt krijgen? Of dat ze iig doorkrijgt dat een veulen wat de box uitgaat ook weer snel terug is?
Nou Urielle, bedankt voor de gouden tip. Veulen met mesten snel kunnen scheiden van de moeder en merrie was handelbaar. Heeft nu een halster om en hebben ze lekker los kunnen gooien vandaag, het veulen wist niet wat hem overkwam, echt een koddig gezicht en er zit nog een mooie draf in dat vuilnisbakkie ook! Morgen gewoon op dezelfde manier nog een keer naar buiten, dan krijgt ze hopelijk door dat we het beste met haar voor hebben. Net was ze terug op stal weer gelijk de hondsdolle pitbull, maar we geven natuurlijk niet op!