Hoe lang moeten we nog wachten???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:07

zolang de uier nog niet permanent dik is, maar nog afneemt bij beweging zal het zo'n vaart nog niet lopen.

Maar een handige tip:
neem een caravan. Zet die bij de stal.
Neem een oude camera, hang die in de stal. Neem een oude TV of Amiga-monitor (die heeft composit in en zijn heel goedkoop) en zet dat in de Caravan. Aansluiten en waken vanuit bed. Heel relaxed. Ik heb indertijd prima geslapen en was op tijd voor het veulen.


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 07:19

Ik ben blij dat ik vorig jaar niet wist wanneer Lanna uitgerekend was. Lann's drachtigheid was een ongelukje... ik kwam er pas achter toen ze een maand of 8 drachtig was... ze werd iets dikker en wilde niet zo makkelijk meer buigen. Maar omdat ik niet wist wanneer de dekking plaatsgevonden had, wist ik ook niet wanneer het veulen moest komen. Dat scheelt een boel stress Lachen

Sterkte jullie allemaal met wachten.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:20

Dat soort 'veulenkoliek' is vrij normaal. De banden (van de baarmoeder) rekken omdat het veulen in een andere positie gaat liggen bijvoorbeeld.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:00

ophrah schreef:
Ik weet niet hoe jij bij deze wijsheid komt maar dit vind ik een beetje een onzin stelling Verward . Er zijn zat merrie's die helemaal geen uier hebben voor de bevalling en pas tijdens de bevalling melk beginnen te produceren. Mijn eigen merrie had echt een onwijs klein uier maar begon een uur voor de bevalling toch een klein beetje te kegelen. Maar al had ik van de grote van het uier uit moeten gaan had het minimaal nog twee weken moeten duren. elke merrie is anders en dus ook alle tekenen.


Sommige merries hebben helemaal geen uier (vooral maidenmerries). En dan kun je er inderdaad geen peil op trekken. Maar bij merries die al wel dikkere uiers hebben (en dat werd aangegeven door Zwelgje) moet je vooral kijken of de dikte weer afneemt na beweging. Een merrie kan met zeer strakke vol lijkende uier op stal staan en na een paar uur in de wei voelt die uier dan niet meer zo strak. In dergelijke situaties schiet de uier pas vol als de merrie bijna zover is. Dan is het een aardige graadmeter om te kijken hoe de uier voelt na de weidegang. Is de uier dan nog steeds dik, dan is het tijd op te gaan uitkijken naar verschijnselen van kegelen (alhoewel ook dat achterwege kan blijven). Verder kun je kijken naar de mate waarin de merrie achter slap wordt (om ruimte te maken voor het veulen).

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:47

Wishful Thinking, dat was een goede naam geweest voor een kwpn-er van vorig jaar Lachen hihi

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:15

Zwelgje van harte gefeliciteerd met je veulen. Fijn dat hij nu toch gedronken heeft. En we willen natuurlijk foto's.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, OmgiliBot en 8 bezoekers