Veulen scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Veulen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 12:14

Ik lees hier en daar dat een veulentje geschoren wordt voor de keuring. Nou vroeg ik me af: mijn veulen staat elke keer te zweten, maar ze laat haar niet los. Alleen op haar hoofd komt er nu iets af.
Zelfs als ze op rustig stal staat (lees: languit ligt te snurken.. Haha! ) is haar nek klam, en soms heeft ze het zweet onder haar buik staan.
Ik vind het zo zielig dat ze het zo warm heeft, maar is scheren dan een optie??? Of weet iemand een andere oplossing? Ik denk dat ik het scheren wel voor elkaar krijg, ze is ontzettend braaf. Ze staan trouwens overdag buiten en s'nachts binnen.
Oh ja, en het is niet benauwd bij ons op stal o.i.d. de merrie voelt normaal aan. En het veulentje is niet ziek ofzo.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:33

tja, je weet wat ik gedaan heb met Noa Haha!
scheren dus *LOL*
Als je haar zowiezo snachts al binnenzet en met slecht weer is dat geen enkel probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:33

ik weet het niet, sorry, mij lijkt het niet goed, een veulen is veel vatbaarder voor ziektes dan volwassen paarden, misschien kan je de DA ff belle om te vragen wat hun ervan vinden?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:59

Ik doe het absoluut niet Scheve mond
Hier was net nog een flinke hagelbui, moet er niet aan denken dat er dan een kaal veulentje buiten staat.
En weidegang is zo belangrijk voor een veulen dus binnen zetten met slecht weer is voor mij geen optie.
Ze worden niet voor niets geboren met hun waterafstotende vachtje.

Zweten met warm weer is een natuurlijke manier om af te koelen. Hier stonden ook de volwassen pony's te zweten in het weiland toen het 30 graden was.
De veulens hebben al snel door dat ze zich dan beter rustig kunnen houden en zodra het 's avonds af gaat koelen, komen zij weer tot leven en gaan lekker spelen.
Met extreme warmte spoel ik de veulens nog wel eens af. Gewoon met een emmer water en een spons.
Vinden ze prachtig Lachen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:03

misschien eerder het probleem van binnenuit aanpakken ?
vitaminestootje?
en wat gekookte lijnzaad?

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:13

Alles veulens die geboren worden hebben het zomers warm en zweten als het warm weer is, het veulen haar gaat juist loslaten op het moment dat het zo warm wordt.
Zelf ben ik dus niet voor scheren, heb het 1 keer hopeloos mis zien gaan bij een veulen en zou dus zeggen begin er niet aan.
Mocht je het willen doen omdat je ermee naar een keuring gaat? Dan kan ik je zeggen dat de jury daar echt doorheen kijkt en dat niet een reden hoeft te zijn om je veulen te scheren.

Maar goed moet je eigen beslissing zijn en hoeft dus ook niet altijd slecht te zijn, maar een veulen wordt niet voor niets met zo'n pak haar geboren dus zou zeggen laat de natuur zijn gang gaan, het veulen verliest absoluut al het haar, maar dan natuurlijk Lachen

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:52

Ik zou haar ook niet scheren, laat de natuur maar lekker zijn gang gaan.
Het is wat anders als je naar de keuring gaat, maar anders zou ik gewoon wachten tot ze gaat verharen.

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:03

ze zal vast wel een keer gaan verharen hoor.. en ik zou ook zeggen laat de natuur lekker zijn gang gaan

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 00:22

Ik ben er niet zo voor, voor de keuring vind ik het onzin en voor een veulenveiling kan ik me er nog wel iets bij voorstellen, maar zou ik het zelf niet doen Mensen die er verstand van hebben kijken er toch wel door heen...

Dat haar valt er vanzelf wel af, met warm weer zweten volwassen paarden ook hoor...
Plus dat je ze geschoren bij slecht weer toch echt binnen moet halen...Ze worden niet voor niets met een pak haar geboren hoor

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 10:02

Thanks! Ik zal geoon rustig afwachten en haar niet scheren. Ik moet altijd alles alleen bedenken en dan is het wel handig als je het hier op bokt ff kan vragen!
Ik moet zoals gewoonlijk weer wat meer geduld hebben...
Bedankt voor alle reacties!!

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:41

Als je er niet mee voor de keuring hoeft zou ik t niet doen hoor. Tenzij je veullie megadik in het haar zit en het een tropische zomer van 30 graden plus wordt....dan doe ik t wel.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:56

Bij de mini´s word zeker geschoren een veulen op de keuring die niet geschoren is, loopt er bijna niet rond.
Mini´s hebben hele dikke vachten en je ziet dan totaal niet wat er onder zit.
Dus bij mij worden ze zeker weten geschoren, ± 1 a 2 weken voor de keuring.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 22:45

Bij het vorige veulen van Kim heb ik het ook wel eens overwogen,maar niet gedaan.
Ze zat op de keuring nog erg dik in het haar en kreeg een B-premie.Ik heb me wel eens afgevraagd of ze geschoren een A had gekregen.
Toch vind ik dat ze op een keuring eigenlijk door dat haar heen moeten kijken.
Het kan toch niet de bedoeling zijn,dat je alle te keuren veulens moet scheren???