hoe veulen leren lopen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

hoe veulen leren lopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 17:41

HEt veulen van mij heb ik pas sinds een maandje ofzo, hij is van 16 maart, ik wil hem proberen met mij mee te lopen alleen het wil niet echt lukken. Wie heeft iedeeen om het hem proberen te leren? omp de goede manier?

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:47

Waarom wil je nu al met hem lopen?? Laat hem lekker veulen zijn en begin er aan als ie een jaartje of 2 is... Om het te interpreteren (volgens mij schrijf je het zo Tong uitsteken ) kun je iemand erachter laten lopen die hem helpt door te lopen Knipoog

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:54

Is hij aan een halster gewend? Zoniet, leer hem dat dan eerst.

Daarna moet je er gewoon een touwtje aan doen en proberen mee te laten lopen. Iemand erachter die hem steeds voorzichtig met jou mee laat lopen, door af en toe een klein tikje of duwtje. Doet hij het goed beloon je hem.
Je kan hem ook aan een touwtje achter de moeder aan laten lopen.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 11:45

anna jelly, straks als hij 2 is is het moeilijker om te leren als nu toch. en af en toe wil ik wel eens klein stukje met hem wandelen verder mag hij spelen wat hij wil.

_inge_, Ja hij is al halster gewend en touw ook, maar het meelopen wil niet lukken, als je hem een duw achter zijn kont geeft moet je hem echt blijven duwen, anders komt hij geen stap vooruit.

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:11

Ik ken een situatie van iemand die dat deed. Heel gevaarlijk. Veulen is dat niet gewend, schiet in de stress, alles word enger. Gevolg: Een heel angstig veulen!
(ok, die eigenaresse ging nog verder, die haalde de zweep erbij. Maar goed, ben het er alsnog niet mee eens)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:16

meelopen leren ze op 2 of 3 jarige leeftijd ook hendig nog wel hoor
onze veulens gaan na het spenen de wei op, gaan samen met de shetlander de trailer op, daar trailer af, en als ze 2,5 zijn halen we ze weer op, lopen ze netjes mee aan het touwtje,
daar worden ze netjes op tijd bekapt , dus ze komen goed in de hand, en leren ze vast te staan . meelopen leren ze ook vanzelf
om als leek ermee te gaan vechten is niet zo'n strak plan..

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:20

Een veulen halstermak maken en dat ze in iedergeval normaal meelopen naar de wei is erg handig hoor..Ook voetjes geven kan je ze gewoon leren..

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:20

Een halster omdoen met een touwtje, niet trekken niet duwen, hij gaat vanzelf een keer lopen en dan loop je met hem mee. Als ie loopt probeer je te beinvloeden waarheen je loopt. Geduld en de overtuiging dat het goed komt hebben.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 12:32

youngster schreef:
Een veulen halstermak maken en dat ze in iedergeval normaal meelopen naar de wei is erg handig hoor..Ook voetjes geven kan je ze gewoon leren..

ja idd, jij snapt wat ik bedoel Lachen dat wandelen komt wel als ie een jaartje ouder is, maar het is wel handig als hij meeloopt vanuit de wei naar het erf of vanhet erf naar de wei.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:35

Iemand erachter laten lopen met een zwaaiend halstertouw in zijn handen elke keer als hij stopt met meelopen. Dit zien ze als een maaiende hengst in een kudde... Ik heb het van een bokker, en het werkt echt. Sabiha wilde ook niet meelopen. Verder vind ik er niets verkeerds aan om een veulen alvast wat dingen te leren als hij verder gewoon op de wei staat.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:35

Ik zou zeggen lees het advies van Topcob dan komt het helemaal goed!!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 11:36

mocht je veulen verschrikkelijk gaan spartelen als je gewoon rustig druk op het touw zet en niet opgeven, kun je altijd nog een lang halstertouw in een grote lus maken en die achter om zijn/haar kontje doen. en daar druk geven ipv aan het halstertouw. werkt als een speer, ik leer al mijn veulens op die manier mee te lopen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 11:41

Lang halstertouw nemen. Touw aan het halster en het touw achter de benen langs voor druk. Dan lopen ze zo mee! Eerst moet je ze mee trekken en dan krijgen ze het snel genog door!