Veulen van Strudel is eindelijk geboren!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
strudel

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel

Veulen van Strudel is eindelijk geboren!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 23:39

Hoera hoera hoera!:))

Vanavond (07/06) om 18.45 is strudel eindelijk bevallen van een schitterend merrie veulen!
Ze wordt schimmel! *LOL*)))) (pappa is vos, maar met allemaal schimmel in lijn en vererft ook voornamelijk schimmel.) nu bruin met snebje en klein kolletje.

Ze heet Sylven al Hadiye. roep naam Sylven.

Sylven is de Keltische naam voor feeën en al Hadiye betekent; the gift. toepasselijk omdat de dekking ons huwelijks kado is geweest!
Trotse pappa is Shamal ibn kendal, mamma Strudel van de Buitelberen, pleegvader uiteraard Randy, die nu al verliefd is.

Alles gaat prima, we hebben stru wel een beetje met de bevalling moeten helpen, het is nogal een groot veulen en ze was halfverwege echt uitgeteld. (ook fijn met die warmte van vandaag)
Al met al was ze er toch nog binnen 20 minuten en stond al na een klein kwartiertje, nog voor dat strudel de fut had om op te staan!
Na geboorte was er binnen een half uur af, veulen drinkt prima, pekje is er ook al af.Haha!

Sinds de geboorte heeft het misschien 3 keer gelegen om vervolgens weer op te staan en door de stal te gaan rennen ( voor zover ze dat al kan )
Bij het ontsmetten van de navelstreng trapte ze me met d'r achter hoef bijna een blauw oog!! het kwam niet zo hard aan maar zat wel vol met zaagsel, heb nu dus een erg rood doorlopen oog door de irritatie... leuk ding! echt adhd dus.

Strudel is helemaal gelukkig, hinnikt constant en loopt d'r de hele tijd achterna, als of ze wil zeggen "hé sta toch eens stil, ik wil met je knuffelen!!"
Randy hangt zeer geïnteresseerd en verbaasd over de deur te kijken.

Gelukkig staat strudel toe dat ik d'r helemaal aanraak e.d. Ook tijdens de bevalling kon ik echt merken dat ze het prettig vond om d'r gerust te stellen ( ze zocht me echt op en hinnikte naar me.. had geen tijd om te huilen van geluk, maar was super om mee te maken. ):j

Je wil niet weten hoe blij we zijn!!!

foto's zijn te zien op: www.planet.nl/~busma008

Groetjes Alexandra

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 23:59

Wauw, GEFELICITEERD!! Heel veel plezier met je veulen OK dan!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 01:14

Gefeliciteerd!
Ik heb ook je foto's bekeken: leuk veulen

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 07:22

Wat een lief en leuk veulen!! Proficiat! OK dan!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:35

Eerst gefeliciteerd! OK dan!
Maareh als de vader zelf geen schimmel is kan hij nooit schimmel vererven, hoe veel voorouders er ook schimmel zijn, hij geen schimmel is zal hij nooit schimmel kunnen doorgeven.
Als hij idd vos is kan hij alleen bij schimmelmerries, schimmelveulens geven.
En ik zie dat het veulen bruin is? Een vos hengst x haflinger een bruin veulen geven? Dat kan dus niet, ik neem dus aan dat de vader bruin is geweest en geen vos. Want vos x vos = 100% vos.

strudel

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 12:42

Meavey schreef:
Eerst gefeliciteerd! OK dan!
Maareh als de vader zelf geen schimmel is kan hij nooit schimmel vererven, hoe veel voorouders er ook schimmel zijn, hij geen schimmel is zal hij nooit schimmel kunnen doorgeven.
Als hij idd vos is kan hij alleen bij schimmelmerries, schimmelveulens geven.
En ik zie dat het veulen bruin is? Een vos hengst x haflinger een bruin veulen geven? Dat kan dus niet, ik neem dus aan dat de vader bruin is geweest en geen vos. Want vos x vos = 100% vos.


Shamal is vrij donker vos met vrij lichte bijna blonde manen! hihi kijk maar op de site; http://users.skynet.be/camajaroranch/
Alle veulens die hij tot nu toe heeft verwekt, zijn schimmel geworden ondanks dat de moeder soms ook geen schimmel was...
Misschien blijft ze wel donker maar ik denk het niet,
Ze heeft een brilletje en grijs oplopende benen, naar mijn ervaring wordt dit bijna altijd schimmel....
Misschien is Shamal wel zo'n schimmel die pas heel laat of nooit verkleurd? (ja ja ze bestaan heb ik pas gelezen)
Of misschien wordt Sylven nog wel een gigantische toverbal??

Welke kleur dan ook, ze zit goed in elkaar, is gezond en bezorgt mams nu al hoofdpijn! wat wil je nog meer?

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:37

Mmmmmm, schitterend veulen, maar die kleur!!! Dit veulen is absoluut een bruine en géééén vos! Was het een natuurlijke dekking of KI? Dit is alleen mogelijk wanneer een van beide ouders zwart of bruin is of dat in de bloedlijnen heeft zitten. Jou haflinger zal het niet hebben, maar de hengst misschien wel???
Of dit veulen schimmel gaat worden, dat kan ik niet zo ziet vanaf deze foto's.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:43

Gefeliciteerd ermee, het is een prachtig veulen, maar kwa kleur zou ik toch erg sterk gaan denken dat de merrie door een andere hengst gedekt is.

Flying High heeft namelijk helemaal gelijk! Als de vader de vos is, en de moeder is duidelijk ook vos, dan kan daar geen Bruine uit komen, wat dit veulen wel is.

Als ik het veulen ook zo bekijk wordt het geen schimmel, wat inderdaad, zoals Meavey ook al schreef, niet mogelijk is als 1 van beide ouders geen schimmel is.

In elk geval wel veel plezier gewenst met haar! Ze heeft een prachtig koppie!

strudel

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 14:22

Heb bewijs van de dekkingen, dus ze is echt van shamal. weet het echt 100% zeker, was natuurlijke dekking dus geen k.i. foutje mogenlijk!

heb wel vaker gezien dat schimmel dominant vererft als in de vader of moeder veel schimmel voorkomt.. maar we wachten af.
op de foto's is d'r brilletje niet goed te zien, maar hij is er wel...

Ach al wordt ze pimpel paars, maakt mij niet veel uit!

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:23

Gefeliciteerd hoor !!! Lachen

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:12

strudel schreef:
Heb bewijs van de dekkingen, dus ze is echt van shamal. weet het echt 100% zeker, was natuurlijke dekking dus geen k.i. foutje mogenlijk!

heb wel vaker gezien dat schimmel dominant vererft als in de vader of moeder veel schimmel voorkomt.. maar we wachten af.
op de foto's is d'r brilletje niet goed te zien, maar hij is er wel...

Ach al wordt ze pimpel paars, maakt mij niet veel uit!


vos X vos = ALTIJD vos. als Shamal vos is zal hij niet de vader zijn vrees ik. de anderen die in dit topic hebben gereageerd over de kleur hebben gelijk.

wel gefeliciteerd met je veulen super!!!! mooi diertje. veel plezier ermee.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:26

Is Randy niet nog klophengst?

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:33

Misschien is ze wel door Croupier gedekt ?

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:38

Merilyn schreef:
Misschien is ze wel door Croupier gedekt ?


Daar zat ik ook aan te denken toen ik de site zag............
Ben je bij de dekkingen geweest allemaal? Hoe zijn de kleuren van de ouders van de hengst?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:36

Enige mogelijkheid is dat de Vader geen echte vos is, maar een Silver, ik weet alleen niet of die kleur bij de arabiren voorkomt.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:49

Er staat een foto van de vader in haar link, lijkt me geen zilver, en nee heb nog nooit een zilverappel-arabier gezien.
Hij is gewoon echt vos en dan kan je uit een haflinger, die ook vos als basis heeft nooit een bruine krijgen, dus ik ben idd bang dat er wat misgegaan is... Scheve mond

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:55

Behalve dat ie wel lichte manen en staart heeft, lijkt het mij inderdaad ook geen Silver. Hmm, moet dus echt wat mis gegaan zijn dan Verward !

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 19:23

jeddah schreef:
Behalve dat ie wel lichte manen en staart heeft, lijkt het mij inderdaad ook geen Silver. Hmm, moet dus echt wat mis gegaan zijn dan Verward !


Jep denk dat een DNA-testje hier wel gewenst is. Knipoog
Maar goed het belangrijkste is een gezond veulen, en die heb je. Knipoog

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 19:45

Gefeliciteerd.
Ondanks de meningsverschillen over wie nu de vader is, vind ik het toch een leuk veulentje.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:09

pfff....weer zo'n kleuren-discussie..... Knipoog

KLEUR-fokken is nooit 100% er zijn altijd uitzondering-situaties..., ook al blijkt dat theoretisch niet te kunnen! Schijnheilig

Ik vind dat je terecht trots bent, super leuk veulen! OK dan!