Merrie erg ziek na geboorte veulen, hoe groot is..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:01

Ik heb ervaring met een merrie die ook niet spontaan haar nageboorte kwijtraakte. Tot 2x toe heeft de da het moeten 'pellen' en de laatste keer ook 5 dagen gespoeld wegens koorts van de merrie (beginnende ontsteking??) Ik stop met het fokken met deze merrie, ze zal dit de volgende keer waarschijnlijk weer hebben.
Sterkte met je merrie!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....


FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:45

Sabiy schreef:
Ja dat kan, daarom moet je ook altijd de nageboorte (laten) controleren, en bij het vermoeden dat er stukjes missen, de merrie preventief laten spoelen. Er is maar een heel klein ietepieterig stukje voor nodig om de merrie doodziek te laten worden.

Maar ik denk niet dat dit een reden is om je merrie niet meer te dekken, het kan zomaar dat het de volgende keer wel gewoon goed gaat. Goed opletten en controle is altijd geboden, maar je hoeft je door dit voorval niet te laten weerhouden om nog eens een veulentje uit deze merrie te fokken.


Mmmmmm, mijn merrie reageerde ook niet voldoende op de Oxitocine- spuit, die we een uur na de geboorte al hebben gegeven. Dit is het 3e veulen en de 3e keer dat de nageboorte niet spontaan eraf kwam. De nabehandeling is erg heftig, ze hebben 5x gespoeld en elke keer na afloop die Oxitocine- spuit gegeven, dus mijn merrie heeft 5 dagen lang, uren lang weeen gehad. Dat had een behoorlijke impact op haar en zeker op haar melkproductie die niet optimaal was door de stress, pijn en de drukte om haar en haar veulen heen. Veulen eiste veel melk en mijn merrie werd behoorlijk kriegel van dat vragende veulen. Dit ga ik mijn merrie dus geen 4e keer aandoen. We zijn twee weken verder en het gaat nu prima met moeders en veulen.

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:23

Rodi"]
[quote="FlyingHigh"][quote="Sabiy schreef:
Ja dat kan, daarom moet je ook altijd de nageboorte (laten) controleren, en bij het vermoeden dat er stukjes missen, de merrie preventief laten spoelen. Er is maar een heel klein ietepieterig stukje voor nodig om de merrie doodziek te laten worden.

Maar ik denk niet dat dit een reden is om je merrie niet meer te dekken, het kan zomaar dat het de volgende keer wel gewoon goed gaat. Goed opletten en controle is altijd geboden, maar je hoeft je door dit voorval niet te laten weerhouden om nog eens een veulentje uit deze merrie te fokken.


Mmmmmm, mijn merrie reageerde ook niet voldoende op de Oxitocine- spuit, die we een uur na de geboorte al hebben gegeven. Dit is het 3e veulen en de 3e keer dat de nageboorte niet spontaan eraf kwam. De nabehandeling is erg heftig, ze hebben 5x gespoeld en elke keer na afloop die Oxitocine- spuit gegeven, dus mijn merrie heeft 5 dagen lang, uren lang weeen gehad. Dat had een behoorlijke impact op haar en zeker op haar melkproductie die niet optimaal was door de stress, pijn en de drukte om haar en haar veulen heen. Veulen eiste veel melk en mijn merrie werd behoorlijk kriegel van dat vragende veulen. Dit ga ik mijn merrie dus geen 4e keer aandoen. We zijn twee weken verder en het gaat nu prima met moeders en veulen.
[/quote]


Waarom heb je toch 3 veulens met haar gefokt als ik vragen mag?
[/quote]

Haar eerste veulen was bij een vorige eigenaar, de laatste 2 bij mij. Bij de eerste keer bij mij, denk je snel dat het de volgende keer niet zal gebeuren, nu is het voor de 2e keer gebeurd en blijkt ze dit ook bij eerste veulen gehad te hebben.............tja..... Bloos , nu schaam ik me bijna dat ik dat tweede veulen heb laten komen.

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....


FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:26

adriana schreef:
Jeetje FlyingHigh, dan heb je goed mazzel gehad!!
Ik heb 1 x meegemaakt dat een paard de baarmoeder eruit had geperst omdat die ook niet ophield met persen.
Dan was je nog veel verder van huis geweest, gelukkig is dat niet gebeurd.


Had mijn merrie maar meer weeen gehad, was de nageboorte ook wel beter eraf gekomen! Maar nee hoor, ze had na de oxitocine wel weeen maar lang niet sterk genoeg. Ze reageerde er niet goed op.
Oef, een baarmoeder eruit persen is inderdaad ergggg fout!!! Bij koeien heb ik het wel meegemaakt, maar bij paarden nog nooit. Is het helemaal goedgekomen met het paard???

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Knolselder en 43 bezoekers