veulen meelopen????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

veulen meelopen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 20:08

Vanaf wanneer zou een veulen normaal kunnen aan een touw meelopen. Maar normaal lopen en niet de hele tijd bokke sprongen maken zodat ik haar telkens met het touw achter haar kont moet nemen om zelf niet gewond te raken Verward . Ze is nu een maand oud.
Hoe leren jullie dat normaal?

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:35

Met twee mensen in ieder geval aan het werk gaan. Alleen klooien werkt niet. Iemand (de eigenlijke begeleider aan het touw van je veulen) moet druk op het halster zetten, en een ander moet even een duwtje in de kont geven, loopt het veulen, direct stoppen met dat duwtje totdat het eurootje valt, Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:37

Wij doen het in het begin altijd met zn tweeen, merrie voorop en een erachter........ meestal ben ik dat Haha! Haha! Ik sla mn arm om de kont van het dier en duw m als het ware mee

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 21:13

Meestal neemt mijn mama de merrie en ik het veulen. Ik doe een koord aan haar halster en dat koord neem ik achter haar kont (zoals sommige dat met hun arm doen). Dan heb ik haar als het ware in een lus. Ze loopt wel mee maar springt altijd rond dus daar zit eigenlijk het probleem. Wat kan ik daaraan doen?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:50

Streng zijn.
Aan de hand wordt niet gebokt. Nu niet en over 3 jaar ook niet.
Zodra het veulen het principe van meelopen snapt (meestal na zo'n 3x oefenen) dan worden ze ook gewoon gecorrigeerd als ze lopen te klieren.
Een kort rukje aan het halster of een tik.
Is niet zielig en ze worden er echt niet bang van.
Flink schrikken is wel de bedoeling.