verdrinken veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

verdrinken veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 17:58

Mijn veulen is ondertussen bijna een maand oud en de paarden gaan nu 24/7 het land op. Mijn merrie nog niet, want ze moet op een apart land. dat landje komt morgen vrij en dan mag ze erop, maar alleen als er iemand rondloopt op stal en's nachts dus naar binnen.
Dit allemaal om dat de boer denkt dat het veulen anders zal verdrinken in de sloot. Hoe groot is die kans? Vinden jullie dat ik het veulen en de moeder toch 24'7 buiten kan laten staan? Voor mij is het onmogelijk om twee keer per dag naar stal te gaan om ze buiten te zetten en weer binnen te halen, en ik zie eigenlijk niet echt een andere oplossing.

Wat zouden jullie doen?

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:02

joelle, volg je gevoel....

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:04

hmm dit zijn van die lastige zaken. Je hoort wel regelmatig van pasgeboren veulens dat ze in de sloot belanden, maar ik denk dat als de afrastering goed is, voldoende laag en met stroom enzo. dat bij een wat ouder veulen, het risico dan toch een stuk kleiner is.
Dan dus maar 27/7 in het land zou ik zeggen.

Kan de boer ze zelf niet binnen en buiten zetten trouwens??

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 18:11

Nee dat doet hij niet en gelukkig maar, want hij is niet al te vriendelijk met paarden. Hij doet alsof het koeien zijn....
Er is geen afrastering om de sloot, want het is tevens om te drinken.

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:20

Oh sjit, hele dag binen staan is ook geen optie lijkt me.
Ik denk dat als ze goed op hun benen kunnen staan het wel goed zal gaan.

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:39

Veulens in de sloot hebben vaak 2 mogelijke oorzaken.
1. Merrie bevalt in de wei en kiest daarvoor de meest drassige plek uit, omdat dat veiliger is ivm roofdieren. Als dat vlak bij de sloot is kan je pasgeboren veulen dus in de sloot vallen en verdrinken.
2. Onrust in de kudde waardoor het veulen de sloot in gejaagd/geduwt wordt.

Oorzaak 1 is bij dit veulen niet van toepassing, het risico van oorzaak 2 zal je zelf moeten inschatten.

Stal_Fiore

Berichten: 9348
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:10

Een aantal jaar terug is een veulen van ons wel verdronken. Merrie was nog lang niet uitgerekend en stond dus nog lekker op het land... toen kwam ineens het veulen. Helaas waren we er te laat bij.

Ik denk dat wanneer het veulen al wat ouder is en op eigen benen kan staan het wel wat mee valt met de verdrinkingskans.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 19:17

Merrie en veulen krijgen een wei voor hen alleen, dus kans van opjagen is 0

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:07

Ik zou het toch ook best gevaarlijk vinden, een sloot zonder afrastering ervoor. Als mijn veulen nl flink door de wei aan het rennen is dan zie je dat scherpe bochten maken en remmen nog lastig is. Als ze dus flink aan het rennen zijn zouden ze natuurlijk ook de sloot in kunnen glijden doordat ze niet op tijd meer kunnen remmen of draaien.

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:53

Is de slootkant afrasteren niet een optie? Prikpaaltjes, breed lint (evt 3 lagen) en een stroomapparaat zijn ook voor later een nuttige aanschaf (wedstrijdpaddock). Wel een speciekuip oid met water plaatsen dan.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:34

Ik zou echt zorgen dat een goede afrastering komt. Ik heb voor alle sloten 3-laags schrikdraad laten zetten toen mijn merrie een veulen kreeg vorig jaar. Als dat niet mogelijk is; of een andere plek zoeken, of zo doen als de boer het zegt. Als het veulen ook nog eens uit de sloot moet drinken maak je de kans om erin te vallen groter. Moeder gaat daar immers drinken en veulen probeerd het ook eens....

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 08:55