Veulens en sloten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Veulens en sloten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 12:17

N.a.v een topic bij vvdd zit ik alweer te stressen Schijnheilig
Shana staat op een wei met aan 1 kant een sloot.
Als ze zover is(we moeten nog 5 wkn) zal ze op stal bevallen,ze gaat elke avond naar binnen.
Maar wat nou als het veulen geboren is en met de moeder naar buiten gaat?
Dan komt ze dus op diezelfde wei.
De sloot is wel niet diep en er is een redelijk schuine,niet hoge kant.
Is dit gevaarlijk?
Volgens de staleigenaresse zie ik weer spoken en zal Shana er wel voor zorgen dat de uk niet bij de slootkant komt.En zowel dan zal het veulen er zelf weer uit kunnen kruipen Verward
Maar toch....Ik vind het eigenlijk wel eng.
Jullie hebben hier vast meer ervaring mee,dus wat vinden jullie?

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:42

Kun je geen draadje langs de sloot zetten?

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:49

Hmm, draadje helpt denk ik niet hoor.
Als je een erg ondernemend veulen hebt staat hij/zij zo aan de andere kant.
Leuk voorbeeld, ik kijk net uit het raam omdat ik Eirian hoor hinniken en heen en weer hoor draven, staat zij dus aan de goede kant van de draad (zijn dus 4 draden met stroom) en Liam (04 mei geboren dus net 2 daagjes jong) staat aan de verkeerde kant van de draad en probeert er met alle macht doorheen te komen, met stroom dus!
Ik heb hier bij huis gelukkig geen sloot langs het land maar over een week gaan ze naar een stuk land waar wel een sloot langs loopt, ik moet eens kijken hoe ik dat ga oplossen......

Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:54

Ik had dit probleem ook. Ik wilde m'n paardjes op de grotere wei zetten met aan 2 kanten een heel laag slootje (15 cm ofzo Tong uitsteken ). Ze hebben d'r een paar dagen gestaan en het veulen is niet in de sloot terecht gekomen. (Nu staan ze wel op het andere land, maar dat is omdat er te veel gras stond).

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:56

als je d'r nou eens een schapen-net langs spant... kost je de kop niet en kan je veulen redden. Bij de Agradia hebben ze dat spul. Knaloranje en je kan er stroom opzetten.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:15

Nee het kost je de kop niet, maar wel de benen van je veulen.

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:32

DeesDeBest schreef:
Nee het kost je de kop niet, maar wel de benen van je veulen.

hoi,
Precies !!!!! dus het feit dat ze zich er ernstig aan kunnen verwonden , wat dacht men van Verwurging?????!!!!!........dit is GEEEEEEN optie voor paarden/pony's en al helamaal niet voor VEULENS!!!!!!!
gr,sas.

strudel

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:47

Bij ons is het hele land omringd door sloten, onze ervaring is dat je het beste je merrie en veulen er niet op moet zetten tenzij er zeer regelmatige controle is van eigenaar en of stalgenoten.
Soms donderd een veulen in de sloot, die er dan weer snel uitgehaald kan worden en vaak zijn lesje daarna heeft geleerd. andere kijken zowiezo wel uit en worden door de merrie uit de buurt van de sloot gehouden.
Als er geen toezicht is, kan je proberen 3 of 4 lagen breed schrikdraad / band. langs de sloot te spannen dit breekt niet zo snel en geeft een duidelijke grens aan..

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:55

Lady gaat tegen de tijd dat ze moet veulenen op een landje waar geen sloot in de buurt is. Vindt het toch een prettiger idee. Op dat landje blijft ze dan een aantal dagen tot een week staan en dan gaat ze met een andere merrie met veulen naar een land met wel een sloot.
Die merrie met veulen staat er al en dat is tot nu toe altijd nog goed gegaan.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:29

Ik snap niet dat je het risico wilt nemen?

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:24

En van dat linne doek spannen? of wat is het.. Ik vind het wel erg risico vol kan je niet opzoek naar een ander landje?

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:54

Pipi schreef:
De sloot is wel niet diep en er is een redelijk schuine,niet hoge kant.
Is dit gevaarlijk?



Ja, dat is gevaarlijk. Iedere sloot is gevaarlijk voor ieder veulen.
Zeker de eerste dagen is een veulen nog vrij wankel op de benen, ze hoeven maar even hun balans te verliezen en ze vallen erin, met alle gevolgen van dien. Jonge veulens en sloten zijn twee dingen die niet samen gaan. Ook niet met een touwtje of schrikdraad. Gewoon niet doen. Is er geen andere mogelijkheid, tenminste voor de eerste paar weken ? Een andere wei, of een goed omheinde paddock ofzo ? Alles beter dan een wei met een sloot.

Oh, en je zegt "ze gaat snachts naar binnen als ze gaat bevallen", je weet nooit precies wanneer ze gaat bevallen, en dat kan ook overdag zijn. Neem je maatregelen om drama's te voorkomen !!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:27

ik zou er ook heel erg mee oppassen..vooral het verhaal van Tanja doet me schrikken ..

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:32

Na hoeveel weken zet je veulen en moeder wel in wei met een sloot?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:38

Die van mij konden ook naar een weiland met een sloot erlangs(kon niet afgezet, want ze moesten eruit drinken)
Ik heb besloten om ze wat verder van huis te zetten in een land zonder sloot. Ik werd al helemaal onpasselijk bij het idee.

Mijn E-pony is jaren terug eens door de brandweer uit de sloot getakeld(die heeft er wsl uren ingezeten en is gelukkig rustig gebleven), moet er echt niet aan denken om dat nog eens mee te maken en al helemaal niet met een veulen Bloos! Die zijn verdronken voor je er erg in hebt...Verdrietig

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:29

hmm ik vind het gemuts Haha! hier hebben we alleen maar sloten in Friesland en natuurlijk hoor je de verschrikkelijkste verhalen het eerst... al die duizenden veulies die gewoon in een land met sloot leven hoor je niet.

Het wordt pas grappig als de twenters door de sloten gaan galopperen, door de knieën gaan om te rollen in het water en de rest van de kudde meekrijgen in hun maffe gedrag... ~~}>

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:32

Pellie schreef:
hmm ik vind het gemuts Haha! hier hebben we alleen maar sloten in Friesland en natuurlijk hoor je de verschrikkelijkste verhalen het eerst... al die duizenden veulies die gewoon in een land met sloot leven hoor je niet.

Het wordt pas grappig als de twenters door de sloten gaan galopperen, door de knieën gaan om te rollen in het water en de rest van de kudde meekrijgen in hun maffe gedrag... ~~}>


Whahahaha dat zou ik nu net ook gaan tikken Haha! Onze veulens moeten juist wel in de sloten anders krijgen ze geen water Haha! Het enige wat het soms kost in de zomer is ijzers. We hebben er een paard tussen die heerlijk in de sloot kan plonzen en de ijzers dan in de sloot laat Knipoog

Geen zorgen! De merrie zorgt er wel goed voor!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:39

T@nj@ schreef:
Leuk voorbeeld, ik kijk net uit het raam omdat ik Eirian hoor hinniken en heen en weer hoor draven, staat zij dus aan de goede kant van de draad (zijn dus 4 draden met stroom) en Liam (04 mei geboren dus net 2 daagjes jong) staat aan de verkeerde kant van de draad en probeert er met alle macht doorheen te komen, met stroom dus!


Ik heb vorig jaar PRECIES hetzelfde gehad Haha! Geroosterd veulentje een volle minuut lang... och wat was dat zielig toen..

Ik zou zeker die sloot afschermen. Is dat geen optie zorg dan dat je merrie iig een gewone bak met water heeft staan. Kans dat ze alsnog naar de sloot gaat, maar je maakt het risico kleiner.
Ik zou zelf liever altijd een afgezet land hebben met veulens, heb het zelf ook. Mijn paarden zijn nog nooit door de buitenafrastering heen gegaan, ook geen veulen. (afkloppen)

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 08:54

Houd er met draadjes spannen ook rekening mee dat een veulen de eerste twee weken geen draadjes kan zien ... zorg er dus voor dat je er van die wappertjes aanhangt of dat je van dat brede band (BeoBand) gebruikt, iig voor de eerste paar weken.

Mijn veulen heeft vorig jaar ook op een zomerweide gestaan met sloten eromheen. Ik heb 'm daar heen gebracht toen hij ruim anderhalve maand was. Er stond een lintje voor de sloot, maar meneer kreeg het voor mekaar om in zijn enthousiasme onder het draadje door te duiken en in de sloot te belanden. Gelukkig sprong hij er net zo snel weer uit en uit en daarna heeft hij het nooit meer gedaan, maar het blijven toch benauwde momenten.

Op de pensionstal waar ik sta hebben ze de slootkanten ook met schrikdraad afgezet. Ze hebben daar in het verleden nl. een paard verloren doordat het te water was geraakt. En dat was een volwassen paard.

Wat overigens ook altijd een goed idee is en iig de volwassen dieren weghoudt van de waterkant is om zo'n waterbak op zonnepanelen in de wei neer te zetten.