Met spoed advies gevraagd!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Met spoed advies gevraagd!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 15:33

Eirian was afgelopen Maandag uitgerekend, vanaf de Vrijdag daarvoor werdt ze erg onrustig op stal, ging liggen en weer staan etc.
Op Maandag was dit eigenlijk weer over.
Ze heeft tussendoor af en toe een beetje uier gehad maar dat is inmiddels ook weer verdwenen, wel heeft ze puntjes wax op de tepeltjes zitten en het gedeelte er achter is aardig dik maar geen spenen zoals ik hier wel eens op foto's zie

Het wordt mijn eerste veulen dus ik weet niet wat ik kan verwachten.

Ik heb Eirian vanmiddag op de paddock gezet bij de ruinen en ze leek daar heerlijk op haar gemak, ze stond lekker te kroelen met haar lievelings shet maar ineens veranderde dat en ze sloeg hem heel hard weg, geen enkel ander paard mag nu nog in haar buurt komen. Ze zweet licht op de hals, 'draagt' haar staart en ik heb de staart even opgetild en haar doos Haha! is opgezet en een tikkie flubberig, daaronder lijkt het vel wel helemaal uitgerekt want dat flubbert alle kanten op.
Ze staat ook erg pompend te ademen.
Ik denk dus dat het vandaag wel eens de dag zou kunnen zijn maar hoe zit het dan met de melk? Kan dit pal voor de bevalling nog op gang komen? Ik maak mij zorgen dat ze misschien geen melkproduktie krijgt, lijkt mij wel sterk maar ja, ze heeft al een week puntjes wax maar geen echte uier, wat moet ik hier nou mee?

Inmiddels heb ik haar naar binnen gehaald en ze lijkt nu veel rustiger te zijn in haar eigen stalletje, ademt nog wel steeds een tikkie pompend, ik weet dat ze niets zal doen voor "haar mannen" die naast haar op stal staan binnen zijn maar die haal ik niet binnen voor de normale tijd, ik wil het voor de rest zo normaal mogelijk houden voor allemaal.

Zijn dit nu echt genoeg tekenen dat het wel eens vandaag zou kunnen gebeuren?
En wat nou als ze het veulen krijgt en ze heeft geen melk?

Ik hoop dat er iemand online is die mij uit de zenuwen kan halen Haha!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 16:03

Pfieuw, verlossende woorden, bedankt OK dan!
Het is voor mij ook de eerste keer (en voor Eirian ook) dus het is allemaal nog even afwachten.

Ze kan dus best vandaag gaan bevallen, alle andere tekenen zijn er.

Gelukkig dat het ook nog na de bevalling kan (het volschieten) ik weet wel van veel gevallen bij mensen dat dat zo is gelopen maar ja, een pony'tje kan ik natuurlijk niet gaan vergelijken met een mens Haha!

Ik heb net een collega gebeld dat ze de avonddienst vandaag zonder mij mogen gaan draaien Haha! ik blijf mooi thuis dan heb ik de tijd tot Maandag middag, dan moet ik weer werken, mag toch hopen dat het dan eens geboren is Haha! (en anders ben ik er gewoon weer niet Haha! )

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 19:38

Haha! Ben even snel binnen om wat te drinken en dan ga ik weer met mijn overlevingspakketje naar buiten.

Ik had Eirian vanmiddag naar binnen gehaald maar daar leek ze toch weer minder op haar gemak, ze werdt rustiger maar bleef toch brullen naar har shet vriendje dus ik het de boel maar omgedraaid en de grote ruinen op stal gezet en Eirian weer bij Freddie buiten.

Ze ging vrijwel direkt liggen....en weer staan....en weer liggen..... en weer staan.....ik wordt hier helemaal gek van!!! Nu staat ze dus weer rustig hooi te knabbelen Schijnheilig en te kroelen met Freddy.

Ze draagt haar staart steeds hoger, loopt ontzettend te zwiepen met haar staart en loopt continu te trappen met het achterbeen naar haar buik, ze heeft ook al een paar keer liggen rollen, als ik niet beter wist zou ik nog denken dat ze koliek heeft, ze borrelt ook heel hard

Ik denk toch echt dat het vanavond gaat gebeuren, als ze het niet al heeft gedaan in de tijd dat ik nu even achter de comp. zit, ik ga snel weer naar buiten en jullie horen het van mij zodra ik ook iets weet Haha!

Oh ja, overigens, ze heeft nog steeds geen uier, ze zal me toch niet in de maling aan het nemen zijn he???? Frusty

p.s. nog even een vraagje (zal het antwoord niet meer lezen denk ik maar toch) ze is ook ineens verschrikkelijk aan het schuren geslagen, ze schuurt steeds haar staart, manen en loopt steeds heen en weer met haar mega buik langs de muur van de garage (en dan het liefts langs de scherpe hoek) is dit een beetje normaal gedrag??? Verward (hiervoor schuurde ze dus niet)
Ik ga vliegen!!!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 20:44

Passoa schreef:
Ze staat waarschijnlijk het veulen terug te duwen Haha!


Haha! Zeg doe mij een lol, ik ben al aan het waken vanaf vorige week Vrijdag Haha! Niks terug duwen, uitpoepen die hap

Tot nu toe nog niets, mevrouw staat rustig hooi te knabbelen, gaf net nog even een grote schreeuw en trapte daarbij fel naar haar buik, veulen wil er volgens mij echt uit maar Eirian is het er nog niet zo mee eens Haha!

Anke, dat schuren doen ze bij jouw dus ook altijd? mooi, dat is dan ook weer een teken
Ik heb trouwens een plekje gevonden waar ik haar kan bespioneren zonder dat ze mij ziet, vanmiddag en in het begin van de avond had ik een verkeerde plek, hoe zachtjes ik ook deed, ze had mij steeds weer in de gaten Haha! slimme meid Cool

Lief tegen haar praten en haar buik strelen kon ik de afgelopen dagen wel doen, nu hoef ik er niet meer in de buurt te komen Haha!
Ik mag daarentegen wel haar staart optillen om te kijken hoe de boel in verzakking is Haha! dat vind ze prima maar als ik in de buurt van haar buik kom heb ik meteen een hoefje in mijn nek Haha! Maar langs de flanken vind ze wel goed, daar gaat ze zelfs lekker voor staan.

Ik denk toch dat het een nachtelijke bevalling gaat worden, ga nu weer even gluren

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-04 00:18

**Zucht** Nog geen veulen hoor, volgens mij neemt ze mij gewoon in de maling.
Ik ga even een paar uurtjes slaap pakken, rond 3 uur ga ik weer even gluren, zal je net zien dat ik dan alles heb gemist en er allang een veulen ligt of zelfs staat maar dat moet dan maar, ik ben inmiddels helemaal op en kan de ogen niet meer open houden Gaaaap Slapen

Wordt vervolgt Nagelbijten / Gniffelen Tong uitsteken

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-04 07:02

Thanks, jij ook veel succes OK dan!
Eirian begon afgelopen Vrijdag al onrustig te worden dus ik ben ook al vanaf Vrijdag in touw.
Vannacht dus weer geen veulen, ik heb netjes maar 1x gekeken en heb voor de rest in bed gelegen, niet dat ik geslapen heb maar ja, toch lekker gelegen

Ze neemt mij dus echt in de maling, van mij mag het veulen vandaag komen hoor, wordt het een koninginnen veulen Haha!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-04 09:55

Ze staat nu rustig in haar stal hooi te knabbelen, geen enkel teken meer dat ze het veulen gaat laten komen Frusty
Ik denk dat ik haar straks maar weer op de paddock ga zetten, daar staat ze het liefst, misschien dat ze dan toch nog wat gaat doen.....

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-04 11:10

In geval van een hengstje zal het Eiliam gaan heten (roepnaam Liam) en in geval van een merrietje gaat het Eilian heten (roepnaam Eileen) deze namen staan al vast of het nu vandaag geboren wordt of niet Haha!
Lijkt me wel leuk hoor, een koninginnen kindje, toch een beetje speciaal

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-04 14:44

Ik heb maar een stukje land voor madammeke voor het huis afgezet, kan ik haar goed in de gaten houden Haha!

Zo staat ze er op het moment bij:
Afbeelding

Draagt haar staart nog maar een klein beetje, schopt niet meer naar haar buik, gaat niet meer liggen en heeft nog steeds geen uier Haha!
Het veulen is nog wel erg druk, die zie ik constant heen en weer gaan Lovers

Misschien vannacht, ik zie het wel, maar wakker blijven doe ik niet meer, kost mij te veel van mijn gezondheid Haha!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-04 15:06

Haha! Ik hou haar ook goed in de gaten, heb het stukje wei waar ze nu staat expres gekozen omdat ik haar vanachter de computer nu gewoon zie staan maar ze kan mij niet zien Haha! (lang leve de luxaflex )

Ik ben er ook het liefst wel bij hoor, ten eerste omdat het haar eerste veulen is en ik nog maar moet afwachten of ze makkelijk veulent en te tweede wil ik toch echt gaan proberen de bevalling op de foto te krijgen, maar of dat gaat lukken..... Haha!

Ze begint haar staart nu ineens weer hoger te dragen en graast nog maar heel af en toe, ze loopt nu constant langs de omheining rondjes op het land, zou ze een plekkie aan het zoeken zijn? Tong uitsteken Haha!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-04 20:08

Tuurlijk laat ik het je weten

Op het moment gebeurt er dus helemaal niets, ze staat gewoon rustig te grazen en maakt totaal geen aanstalte.
Hier gaat het niet stormen dus ik ben bang dat het ook vannacht niet gaat gebeuren maar je weet maar nooit he, ze draag haar staart nog steeds een stuk hoger dan normaal.

Voor de mensen die niet helemaal begrijpen waarom Anke schrijft dat ze een beetje aan het groeien is Haha! Ik heb deze mooie dame bij Anke gekocht en het is mijn beste aankoop tot nu toe geweest geloof ik hoewel, Freddy komt ook bij anke vandaan en die is ook zooooo Lovers , Freddy en Eirian, twee maatjes voor het leven, kunnen niet zonder elkaar en hebben bij Anke volgens mij nooit bij elkaar gestaan, puur toeval dat die 2 zo goed met elkaar op kunnen schieten Cool

Hmm, ik heb orders gekregen van Hans om nu toch eens te gaan slapen (ik schijn er verschrikkelijk uit te zien Haha! ) even gtst kijken en dan mijn oogjes even dicht (als het lukt) ben nu bijna een volle week in touw met af en toe een uurtje slaap op de bank, nu is Hans thuis en moet ik luisteren naar mijn mannetje he Tong uitsteken

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-04 00:25

Nou, ik heb geprobeert te slapen maar moe als ik ben....het lukt me gewoon niet Schijnheilig
Eirian staat erbij alsof er helemaal niets aan de hand is dus ik weet eigenlijk alweer zeker dat er ook vannacht niets gaat gebeuren (dat helpt toch, zo denken, dan verwacht je het niet en ligt er ineens een veulen..... Haha! )

Ik ga zo maar lekker in bad en dan toch maar weer naar bed, eens kijken of het mij nu wel lukt om te slapen.
Volgens mij gaat Eirian het veulen nog een week binnen houden en mij daarbij constant op het verkeerde been zetten, zo'n krengetje is het wel Extreme duivel Haha!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-04 09:30

Nog niets geboren
Ik heb nu eindelijk wel een beetje kunnen slapen, duurde even maar toen ik eenmaal sliep ben ik ook in 1 ruk doorgegaan zonder steeds weer wakker te worden.
Ik ben net pas wakker en zit nu te kijken naar een merrie die doet of haar neus bloed Frusty Nee, ik denk echt dat ze mij nog een week gaat laten wachten hoor.
Ik hoop echt dat ze het nog dit weekend doet want nog een week......op mijn werk ben ik de afgelopen week al tegen heel wat onbegrip aangelopen, daar reageren ze of ik een nest kittens verwacht of zo (en ook daar zou ik absoluut bij willen zijn ) maar begin niet over hun kids....want dat is toch heel wat anders hoor, niet te vergelijken, nou, voor mij dus wel!
Gelukkig heb ik ook nog een paar collega's die het wel begrijpen, die hebben zelf ook kids, vergelijken het ook daarmee en begrijpen het dus wel

Duim allemaal a.j.b. voor ons dat het nog voor Zondagavond gebeurt, dan kan Hans er ook nog bij zijn, anders ziet hij zijn kleinkind Haha! pas volgende week Vrijdag avond (eeehm, als het dan al geboren is Frusty )

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-04 10:58

Eirian is speciaal voor mij, ik heb hier 6 4voeters staan maar zij is de enige merrie, ik heb nooit een merrie willen hebben (heb vroeger merries gehad maar dat waren allemaal stuk voor stuk krengen) maar toen ik haar eenmaal zag was ik op slag verliefd. Zij heeft ook mijn vooroordeel tegen merries weggehaald
Al mijn paardjes zijn speciaal maar zij is mijn enige kleine meid die mij nu ook nog eens een ukkie gaat schenken Lovers **zucht** het lange wachten en waken begint mij parten te spelen, wordt helemaal weeeeeek Haha!
Bij mijn mannelijke 4voeters wordt ik ook week hoor, lijkt wel of ik last van mijn hormonen begin te krijgen Haha! Ik heb mij de afgelopen week gedragen of ik zelf zwanger was, ik stond op een gegeven moment zelfs om 4 uur snachts satésaus te maken omdat ik trek had in een boterham met een dikke laag satésaus Verward hoezo gestoord Haha!

Ik wordt op het moment plat gebeld door familie die allemaal vragen hoe het met het veulen is en waarom ik ze nog niet gebeld heb Huilen ze begrijpen er niets van, vragen ook wat "de huisarts" ervan zegt dat ze zo lang wacht Haha! (is duidelijk dat wij verder geen paardenmensen in de familie hebben Haha! )

Hmmm, ze staat weer hevig te meppen met haar staart, ik hou het toch maar op vliegjes...........

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-04 23:27

Tis een pracht merrietje he Ik ben ook super trots op mijn meisje Lovers en daar moet wel een mooi veulen uitkomen aangezien mijn hengstje Mambo (ook al zo'n lekker ding Cool ) de vader is Haha!


axeltje schreef:
Wij zijn net even stiekem langs gereden Haha! ze stond er best rustig bij.
Maar het blijft spannend natuurlijk....

En ze blijft mooi Lovers


Hihi, je zou haar eens op haar rug moeten kijken, je weet niet wat je ziet, dat eens zo mooie sierlijke ranke ding is mega gegroeid (logisch natuurlijk, als dat niet zo was zat er iets niet goed Haha! )

Maar wat nou Merel? gaan we spionnetje spelen Haha! Haha! Schrok je niet? Er stond nl. wel wat kleins bij Maar dat was Fred de pret Shet, haar maatje voor het leven Lovers Die 2 kunnen niet zonder elkaar, zal mij benieuwen of hij bij de bevalling mag zijn en of ze hem daarna nog accepteerd bij het veulen.

Eirian staat inmiddels vanaf een uurtje of 8 weer op stal, afgelopen nacht had ze geen zin om naar binnen te gaan dus zijn ze lekker buiten gebleven maar vanavond stond ze bij het hek en wilde duidelijk naar stal. Ze krijgt zo nog haar laatste voerbeurt voor de nacht, ze staat alleen binnen want de rest blijft lekker buiten op het land en de paddock, ze staat in het donker zodat ze alle rust en privacy heeft, ik ga niet meer kijken (jawel, afgelopen nacht is dat mij ook voor het eerst gelukt, Hans heeft mij aan het bed vastgespijkerd) en zie wel waneer het veulen er is. Voorlopig denk ik dat het zeker nog een week gaat duren (hoop het niet natuurlijk) maar zodra er wat is zet ik het meteen in dit topic met een link naar een nieuw topic met foto's

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 09:04

Haha! Uiteraard zo'n heerlijk eigenwijs Welsh ding ze weet de spanning wel op te voeren zeg Schijnheilig
Ik ben net wakker, ben nog niet buiten geweest, ga zo mijn voerronde lopen en ben benieuwd of ze nog alleen in haar stal staat.
Vannacht in 1x doorgeslapen dus ik heb haar niet gestoord, alles donker gehouden dus ze heeft alle privacy gehad (maar ik denk niet dat ze het al heeft gedaan)

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 10:03

Haha! Haha! Wat kan ik mij goed inhouden he Haha!
Maar slechts 2 oortjes hoor, madammeke lag heerlijk languit te pitten en heeft daarna even lekker een ontbijtje verorbert, straks de hengsten weer naar binnen en dan kan ze weer naar haar vriendje op de wei.

Ik denk echt dat ze mij nog een volle week gaat laten wachten.........
Uier lijkt nu wel wat groter te worden en de boel onder haar staart is wel behoorlijk verder in verzakking geraakt, lekker zo'n uitgelubbert vellen gedoe onder je staart Haha! zou toch gaan denken..........doe ik maar niet, scheelt weer een hoop stress!
Maar gisterenavond haar even helemaal betast en ik mag nu in de buurt van het uier(tje) komen, dat laat ze weer een beetje toe, de spieren in haar kont lijken helemaal weg te zijn, rond de staart is het een erg slap geheel, lijkt wel pudding maar dat is al een paar dagen zo, zou dan toch snel moeten gaan komen.......pfff, daar ga ik weer, ik heb de ene opvlieger na de andere Haha! maar ik laat haar met rust hoor, ik moet maar afwachten waneer zij de tijd rijp vindt Frusty
Lekker zo'n Welsh merrie Tong uitsteken

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 10:21

Geen probleem hoor Topcob, ze staat inmiddels weer op het land en dat is hier recht voor mijn raam, daar staat ze normaal dag en nacht alleen gisteravond gaf ze zelf aan dat ze naar binnen wilde dus is ze voor de nacht op stal gegaan.
Ik mag nu dan rustig en gerust gesteld over komen maar ik ben verre van dat hoor Knipoog Ik hou haar van alle kanten in de gaten, of ze nu op stal staat of buiten, ik kan haar vanuit huis gewoon zien en zou ze op stal gaan liggen zie ik haar dus niet meer en sluip ik gewapend met alles wat ik nodig heb naar buiten Haha! (uiteraard incl. digi ) De rest van wat ik nodig heb staat al een week klaar bij haar stal, zou ze het buiten doen is het een kwestie van alles 5 meter verplaatsen.
Ik hou mij groot maar ben het niet hoor Nagelbijten / Gniffelen

Ik zal straks eens kijken of ze mij toe laat onder haar buik, kan ik misschien even een foto maken van het uier(tje) kunnen jullie het ook zien dat het nog steeds niet veel is.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 12:29


Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 15:53

Kjoet he die 2 saampjes Lovers

Hihi, ik ben al 2x gebeld door mensen, waarom ik nog niet heb gebeld dat het veulen er al is, zagen ze Freddy dus voor een veulen aan Frusty (zo klein is hij nou ook weer niet Haha! ) dus die vergissing wordt wel vaker gemaakt Haha!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 18:19

Haha! Ik ben zelfs al 1.5 week aan het voorpuffen Haha! (heb geen puf meer)

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 21:20

Voor zover ik weet hoef je daarvoor niet ingeschreven te staan bij een stamboek hoor, dat zou wat worden zeg met al die papierloze paarden en pony's (ik heb er maar 3 met papier, de rest is allemaal papierloos)
Paspoort kun je gewoon bij je VA aanvragen en ja, het veulen zal binnen 7 maanden gechipt moeten worden, ben ik het niet echt mee eens maar ja, zo zijn de nieuwe regels nou eenmaal.
Trouwens, Eiliam is ongeveer net zo hoog als Lorenzo Haha! alleen een stuk tengerder natuurlijk, hij staat erg hoog op zijn beentjes

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: meniekske en 58 bezoekers