vanaf wanneer biks???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

vanaf wanneer biks???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 22:08

Mijn veulentje is morgen 2 weken en zit al heftig van de biks van haar moeder mee te eten. Ze knaagt al van de 3de dag aan gras en eet nu al als een volmaakt paard hooi Verward (ze is geboren met 2 tanden en heeft er ondertussen al 4 volwaardige )
Vanaf wanner mag ik haar eigenlijk zelf biks geven en welke? Mag ik de merriebrok die ik aan mijn merrie geef ook aan haar geven en hoeveel dan. En de maïsvlokken, mag zij die ook hebben??

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:48

Ben ook wel benieuwd en hoeveel geven jullie dan ?

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:07

Noa at ook al heel snel met haar moeder mee, ze kreeg met 2 weken haar eerste hapjes veulen opfokkorrel van pavo
ze krijgt nog steeds wat hapjes per dag, ze eet rustig en zeker haar bak niet leeg

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:10

Rick kreeg zoveel veulenbrok als hij wilde, dat was eigenlijk maar een paar hapjes en dat werdt steeds meer. Toen hij 5 maanden was at hij 2x een halfje biks een kwart muslie en lucerne per dag.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 19:28

Mijn veulen speelt eigenlijk meer met zijn eten dan dat hij het eet. Ik geef hem een beetje veulen brok maar als hij 10 brokjes eet dan is het veel. Maar hij is dan ook pas 2 weken oud en pas sinds dit weekend beginnen er tandjes te komen

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 21:02

ik had in een boek gelezen dat ze na ongeveer 7 weken 'vast' beginnen te eten maar die van mij is net 2 weken. Heb juist nog eens gekeken en ze krijgt weer een tand bij Verward . Als het zo blijft doorgaan is mijn veulen volgroeid op 1 jaar Haha! (grapje hé )

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:14

Voorlopig hoef je je veulen nog lang niet apart biks te gaan geven. Laat m maar lekker meeknabbelen met zn moeder als ie dat wil, vast voer eten uit zn eigen bak komt later wel, voorlopig krijgt hij alles wat hij nodig heeft uit de moedermelk, en wat hij aan biks pikt van moeder is alleen maar extra meegenomen.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:58

Onze veearts advisteerde na 2 weken te beginnen met veulenkorrel. Niet meer dan een kwart denk ik

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:28

ik had begrepen dat ze met een weekje al mee kunnen eten. Zaleah is nu bijna 3 weken oud, maar heeft nog haast geen tandjes! Wel snoept ze van het persvoer en probeert wel aan het gras te knabbelen. Ze heeft een eigen voerbakje met veulenbrokjes en een handje muesli, maar daar heeft ze nog niet bij gezeten (De merrie probeert het wel... Schijnheilig ). Ik denk dat ze vanzelf wel een keer meeeten en dat ze zelf ook wel aangeven hoeveel ze willen. (zou geen 3 kilo ofzo voeren, lijkt me een beetje te veel... Knipoog )

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:34

Als hij/zij gewoon mee eet, is er verder geen probleem hoor.
Ze zullen niet de hele bak opeten, en het is wel goed voor ze, ze groeien er goed van(had ik laatst gehoord)

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:16

En ja hoor, wat doet Zaleah vanmiddag?? brokjes eten! hihi. twee hapjes ofzo, maar het begin is er....(zit je dus net te vertellen dat ze t nog niet doet... ik moet hier maar weer wat vaker iets schrijven...)

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:00

als mijn merrie biks krijgt geven we lorain (veulentje van 1,5 week) ook wat brokjes.... ze vind het erg interesant en eet er ook al een beetje van, ze krijgt binnenkort der eigen voerbakkie Lachen
ze eet ook al hooi en grasjes en komen nu haar eerste tandjes door
ook drinkt ze al een paar daagjes water ze stak der neus in de emmer en dat was nat hahaha maar nu drinkt ze er ook gewoon van..
doen jullie veulentjes dat ook?

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 22:22

die van mij drinkt al van de 2de of 3de dag water Verward

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:33

die van mij niet gheghe waterbak hangt hoog en aan de buitenkant van staldeur dus daar kan ze niet bij
kwam er pas na een weekje achter toen ik zag dat ze de waterbak buiten had gevonden
vandaar mijn vraag dus ook gheghe

groetjes jenny

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:12

De eerste weken proberen wij altijd te voorkomen dat het veulen water drinkt. Dat wil natuurlijk nooit helemaal, omdat in de wei gewoon bakken vol water staan. Maar in de stal hangt het drinkbakje echt extra hoog.
Risico is dat je veulen te veel water drinkt, waardoor ie wel een zat gevoel krijgt en daarom minder melk drinkt.