vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 14:11

ik zit er weleens over te denken om amber te laten dekken. ik ga dit niet doen, omdat we er dan niet genoeg wei zouden hebben, het veulen dus zouden moeten verkopen en we niet genoeg ervaring hebben met geboortes enz.

maar toch heb ik een paar vraagjes. ik hoorde namelijk dat als een merrie eens geveulent heeft, ze vaker moet veulenen Verward en wat is de beste leeftijd om een paard t elaten dekken en waar letten jullie op bij het kiezen van de vader.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:59

Waar ik rij letten ze bij de dekhengst vooral op de lijnen die hij heeft. Goede vader? goede moeder? enz. Maar dit verschilt per mens.Bij sommige mensen gaat het om de aftekeningen. Zoals bij mijn eigen shetlandmerry daar heeft een mooie voskleurige hengst op gezeten. Maar dat is alleen omdat we er een mooi uit willen. Als je echt 1 doet om goed te verkopen zou ik ook naar de lijnen kijken en hoe goed de vader zelf is.

De beste leefdtijd om te laten dekken is 5 jaar. Dan is het paard gestopt met groeien. Als je het op een te vroege leefdtijd laat doen dan is de kans op een ingezakte rug groot.
Ik snap alleen je vraag van "Ik hoorde namelijk dat als een marrie eens geveulent heeft, ze vaker moet veulenen Verward niet.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 15:06

iemand zei eens tegen mij dat als een paard eenmaal een veulen had gehad, ze elk jaar opnieuw gedenkt met worden. ik vond dit nogal vreemd, vandaar dat ik het ff vraag Haha!

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 15:09

tot haar dood? nee hoor, gelukkig niet