Complicaties bij de bevalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Complicaties bij de bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 18:20

Aangezien veel mensen nog altijd denken dat alles allemaal vanzelf wel goedkomt tijdens en na een bevalling, is het hoogst zinvol om op www.avfokkersbelang.com (onder "archieven") het artikel te lezen over complicaties bij bevallingen. Hopelijk leert iemand er iets van, waardoor weer een paar veulens gered kunnen worden. OK dan!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:00

Mooie link!
Erg interresant!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:17

Mooie link idd, heb het gelijk uitgeprint. Heel duidelijk uitgelegd met al die plaatjes enzo!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:24

Interessant!

Bij Copper was het dit jaar een "red bag delivery" zoals daar beschreven staat.
Ging relatief zo snel dat het achteraf via de cam niet eens duidelijk te zien was.
Bij Copper kwam ik er achter omdat ze naar mijn idee te lang aan het persen was terwijl er niets kwam, ook geen pootjes blaas.
Ik dacht eerst een stuitligging te voelen maar dat bleek dus de placenta te zijn die nog helemaal gevuld was met vruchtwater. Kon dat pas zien toen er een "rode bal" zichtbaar werd.
Toen die kapot was, ging het vlot.
Gelukkig kon ik snel helpen met trekken toen ik de pootjes kon voelen. Veulen heeft er ook niets aan over gehouden.
Of ze moeten er lange oren van krijgen...
Merrie heeft het wel erg zwaar gehad maar daar was ze ook weer snel van hersteld.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:11

[quote="MarijeR"]Interessant!

Bij Copper was het dit jaar een "red bag delivery" zoals daar beschreven staat.
Ging relatief zo snel dat het achteraf via de cam niet eens duidelijk te zien was.
Bij Copper kwam ik er achter omdat ze naar mijn idee te lang aan het persen was terwijl er niets kwam, ook geen pootjes blaas.
Ik dacht eerst een stuitligging te voelen maar dat bleek dus de placenta te zijn die nog helemaal gevuld was met vruchtwater. Kon dat pas zien toen er een "rode bal" zichtbaar werd.
Toen die kapot was, ging het vlot.
Gelukkig kon ik snel helpen met trekken toen ik de pootjes kon voelen. Veulen heeft er ook niets aan over gehouden.
[size=9]Of ze moeten er lange oren van krijgen..

Meestal gaat t mis met red bag delivery omdat het veulen zonder zuustof zit hij zit namelijk niet meer vast aan de baarmoeder wand dus je hebt enorm geluk gehad! maar wel mooi dat t dus ook goed kan gaan...

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 08:02

Zoals in het artikel ook geschreven staat, kan een Red Bag delivery gewoon goed aflopen, als je er bijtijds bij bent en zorgt dat het veulen zsm op de wereld komt. Hoe dan ook, het blijft een ernstige complicatie en als je er niet bij bent, is de kans bijna 100 % dat je veulen sterft.