Hoe snel straffen van veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Hoe snel straffen van veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 17:45

Mijn hengstveulen, geboren 10-4, begint nu al bijtneigingen te krijgen. Het begon en paar dagen geleden met knabbelen en snuffelen, maar nu met poetsen komen er al af en toe bijtjes. Hij heeft nog geen tanden dus pijn doet het niet, maar ik heb hem wel een tik gegeven.
Hoe snel straffen jullie je veulen? Is het correct dat ik mijn veulen nu al straf als hij bijtneigingen vertoont?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:49

Ik zou dat inderdaad meteen doen, merries beginnen ook meteen na de geboorte met opvoeden Lachen

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:59

Ik vind dat je al best kunt beginnen met straffen.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet hard handig maar je moet wel duidelijk maken dat bijten niet de bedoeling is.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 22:09

en sabbelen ook niet, mensen vinden dat schattig....maar dat schattige veulen sabbelt wel fijn alle bacteriƫn van je handjes!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 22:38

en strakjes heeft 'ie tandjes en wil 'ie nog steeds sabbelen...

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 22:42

Wat bij ons wel komisch is, is dat als je het Shireveulentje gaat kriebelen dan gaat hij z'n moeder bijten. Mijn Duncan doet dat ook (en die is 13 jaar oud), als ik hem kriebel, zoekt hij een van de merries op om te bijten. Zit er al jong in bij Cedric dus OK dan! Zolang hij mij nog niet bijt vind ik het best, doet hij dat wel, dan knijp ik hem gewoon even.

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:48

Mijn hengstje van 25 maart 2004 begint daar ook al mee, bijten maar ook wel voor me omhoog komen. Ik straf hem daar wel direkt voor, het zou niet fair zijn om het eerst toe te laten omdat het zo lief lijkt en dan over een half jaar hem daar alsnog voor te straffen. Dan snapt hij niet waarom het eerst wel mocht en dan ineens niet meer.
Ik straf hem wanneer hij bijt om hem een tikje op zijn hals te geven. Niet te hard maar dat hij wel snapt dat het niet mag. Ik doe het niet op zijn hoofd zodat ik hem niet kopschuw maak.

Redneck

Berichten: 1183
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Castenray

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:18

Inderdaad meteen straffen. Hebben wij bij onze veulens ook gedaan. Juist nu kun je ze nog gemakkelijk de baas en hebben ze trouwens de leeftijd waarop ze makkelijk leren (inprenting).

Ook als ze beginnen te slaan (en dat is al snel), meteen afstraffen met een flinke tik op de kont. Soms twee of drie keer nodig, maar dan slaan ze niet meer! Ons veulen kunnen we rustig achterlangs, zelfs als'ie schrikt trekt hij z'n kont in! *LOL*

Veel succes met de opvoeding! OK dan!

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:36

Redneck schreef:
Ook als ze beginnen te slaan (en dat is al snel), meteen afstraffen met een flinke tik op de kont.


Hmm.. ik heb nog NOOIT een veulen gehad dat naar me sloeg.. Niet als baby, en ook niet later. Mijn paarden houden allemaal netjes hun voetjes op de grond Lachen (wat zijn ze vals he, die arabs..?!)

Maar inderdaad, ongewenst gedrag kun je maar beter meteen afleren. Niet door ze hard te straffen maar door te corrigeren. Bij de meeste veulens is stemgebruik al genoeg, anderen moet je soms een zacht tikje geven. Vergeet niet dat een veulen niet weet wat goed of kwaad is (net als kleine kinderen), en dat je ze dat dus met zachte hand en veel geduld moet bijbrengen.
Het belangrijkste is dat je goed gedrag beloond en niet alleen maar aan het corrigeren bent. 1 afstraffing staat gelijk aan 100 knuffels.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:39

Precies, straffen maar niet met giga klap, maar klein tikje of vooral stemverheffing

Redneck

Berichten: 1183
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Castenray

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:04

Sabiy schreef: "Hmm.. ik heb nog NOOIT een veulen gehad dat naar me sloeg.. Niet als baby, en ook niet later. Mijn paarden houden allemaal netjes hun voetjes op de grond Lachen (wat zijn ze vals he, die arabs..?!)"

Sorry, ik weet nog niet hoe de quote-knop werkt Bloos!

Misschien een beetje onvolledig geweest: ze slaan inderdaad niet zomaar, die van ons deden dat bij het leren voetjes geven achter. Tong uitsteken

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:42

juist als de tandjes nog niet doorzijn,doet dat zeer!!!!!!!!!!
als de tandjes eenmaal doorzijn,is de meeste pijndaarvan weg !

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:49

Rose pakte vorige week het velletje van mn vinger vast, was ik ook niet helemaal blij mee, heb toen auw geroepen en heel zacht een tikje op dr neus gegeven, ik doe het liever op de hals maar ze was daarvoor te ver weg, en anders zit er weer te veel tijd tussen.
ze begreep em wel, ging boos achter mama staan en heeft het niet meer gedaan Tong uitsteken

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:36

Idd gelijk afstraffen. Maar als het speels is doe ik meestal in het begin alleen het hoofd wegduwen. Is het echt bijten dan krijg je een tik.

Mijn tinkerveulen doet het trouwens nog; als ik haar krabbel begint ze direct een ander paard te bijten/krabben. Zodra ze het bij mij probeert duw ik haar weg.
Mijn merrie heeft het nu echt goed door, ze mag wel friemelen met haar lippen maar niet bijten, maar veulens kan je die grens nog niet leren

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:41

Die van mij heeft al best wat tikjes gekregen Scheve mond
Maar hij was er dan ook vroeg bij met happen en bijten,
vanaf dag 1 eigenlijk al Bloos!
Nu zijn we 2 wkn verder en hij hapt en bijt niet meer, soms probeert
hij het stiekem toch maar dan verhef ik mijn stem en doet hij netjes een
stapje terug OK dan!
Klinkt misschien hard maar ik ben van mening dat je je veulen op moet voeden net als een volwassen paard, zeker als ze flink wat karakter lijken te hebben Knipoog

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 11:18

Lee sabbelde de 1e 2 dagen wel maar nu ook niet meer Lachen . ook sloeg ze wel eens (in de 1e week) wanneer je je hand op haar kont legde, maar aangezien veel veulens dat de 1e paar keer doen kon ik haar daar moeilijk voor straffen. ik heb gewoon volgehouden en die hand op haar kont gehouden Tong uitsteken en na 2 keer was het weg.

verder is ze hastikke braaf, loopt al redelijk mee aan het halstertouw, geeft voetjes, en vind het heerlijk om geborsteld te worden Lovers

groetjes leanne