Veulen wil niet meelopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Veulen wil niet meelopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 22:51

Vreselijk. Mijn veulen wil niet meelopen. Het is nu 2 dagen oud en vreselijk sterk en koppig. Als ik van de bak terug naar de stal ga blijft Quinta gewoon wat rond hangen en begint Tache echt te flippen. Quinta volgt haar niet dadelijk de stal in. Ook de stal uit dan blijft ze even staan en dan huppelt ze vrolijk verder.
Als je haar aan het halster vast neemt blijft ze zeker staan en ook met een koord of handdoek rond haar nek doet ze heel koppig. Ik heb haar daarstraks van ellende onder haar kont genomen en met haar 'boeg' en zo de stal in gehoffen maar ik ben zeker niet van plan dit meer te doen hoor. Tache staat dan in de stal gewoon te flippen en is dan bijna niet te houden (door mij toch zeker niet, heb daarstraks mijn voet verzwikt en ben net terug van spoed, zwaar verstuikd Huilen en vreselijk pijn, gewoon van haar proberen tegen te houden)
Wat kan ik hieraan doen, hoe pak ik dit het beste aan?

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 23:24

Even met z'n tweeen doen. Wij proberen - zeker bij jonge merries met jonge veulens - kost wat kost de rust te bewaren. Je merrie moet niet overstuur worden en je veulen niet kopschuw.
Aan het halster meelopen snapt je veulen nog niet. Je kunt het halster dus wel omdoen (niks mis mee) maar je kunt ze er nog niet mee leiden.
Dus, ene hand aan het halster (of het touw dat er aan vast zit) en je andere achter de kont langs en gewoon een beetje meeduwen.
Nummer twee neemt de merrie mee.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 23:25

De eerste dagen snapt een veulen vaak niet dat ze een stal/bak/wei in of uit kunnen. Je kan dan het beste met 2 personen zijn en dat de 2e persoon het veulen even helpt.
En bij een veulentje werkt trekken nooit, de "vooruit" zit een stukje boven het spronggewricht, net onder de kont. Sturen kan je door een arm om de hals te slaan.
Als ze het eenmaal doorhebben, gaat het vaak wel goed.
Stap 2 is dan om met een 2e persoon erbij te oefenen met aan het touw mee te lopen.
Mijn veulentje van 2,5 week loopt inmiddels netjes aan het halster mee over de weg naar het weiland.
Moest ook wel, ze was na een paar dagen te eigenwijs om los mee te lopen.
Dan maar aan het halster en een paar keer iemand erbij die even kan helpen.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:10

Wat ik al uit je verhaal opmaak kun je beter begeleiding nemen.. Ik denk niet dat je dit alleen aankan, in het begin is het best moeilijk maar je moet effe doorpakken Die van ons is nu ouder dan 5 weken en loopt al mee aan het halster voetjes geven doe hij al braaf Haha! en hij kan ook al rustig vast staan.. oefenen suc6 en vraag echt iemand om je te helpen.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 09:54

We zijn wel altijd met 2 maar het veulen wil gewoon niet. Het zet zijn achterbenen vast en daar staat het dan Verward . Onder zijn gat duwen helpt ook maar even en dan staat ze weer stil. Ik liep dan met de merrie door omdat ik dacht Quinta zal wel volgen maar dat deed ze niet. Zat liever op de berg zand die er ligt of aan de andere stallen maar haar eigen stal
Dadelijk mogen ze weer naar buiten. Het naar buiten gaan ging gisteren beter maar het naar binnen gaan niet. Ze moet nog veel leren hé Schijnheilig Knipoog
Bedankt voor de tips. OK dan!

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:03

Je moet gewoon in alle rust je merrie mee de stal uinemen (of de aei of bak) en dan wachten tot het veulen er is, dus steeds een paar stappen en weer wachten. Op een geven moment, weet je meriie hoe ze het veulen kan roepen en begrijpt het veulen dat het bij zijn moeder moet blijven. Mijn veulen liep zondag ook nog niet mee en nu 6 dagen later, blijft hij al braaf naast zijn mamma. Loop dus vooral niet te snel met je merrie en geef ook haar de mogelijkheid om haar veulen steeds te zien en te voelen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:36

zacht halstertouw of handdoek achter de kont langs. Je kan hem ook zowel voor de borst als achter de kont doen, en het touw dan boven de rug vasthouden.
Of dit met grotere veulens ook werkt weet ik eigenlijk niet... Bij mini's wel

pokoloco

Berichten: 162
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:42

Op de tweede fase videoband van Emiel Voest staat een heel stuk over veulens en ook hoe je een veulen moet leiden. Erg makkelijke uitleg vind ik zelf. Je kunt ook het boek nemen maar ik vind de videoband uitgebreider.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 13:01

zorgen dat je in ieder geval met z'n tweetjes bent en gewoon het veulen bij zijn stuur nemen. zijn staart dus.
staart pakken en sturen hihi werkt fantastisch en doet geen pijn ofzo

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 23:10

Vandaag ging het al een stuk beter. Ze liep al redelijk achter Tache aan en Tache was zelf ook een stuk rustiger OK dan!