Hoe lang rijden met dragend paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Hoe lang rijden met dragend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 09:54

Vroeg ik me af.
Neem aan dat jullie het van de conditie van jullie paard laten afhangen?

Rijdt sinds paar maandjes op drachtige merrie die daarvoor een flinke poos niets sheeft gedaan. Ik vindt dat ze snel zweet en neiging heeft op haar voorhand te lopen, met name in draf.
Dus doe veel buiten-stapritjes met haar. Draf eigenlijk niet meer (eind mei moet ze bevallen).
Ze is echt zwaar.

Als ik dit jaar haar regelmatig berijdt zal haar conditie tijdens haar volgende zwangerschap beter zijn?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:58

jazeker die zal dan zeker beter zijn!

ik heb een soortgelijk geval, ik heb in oktober een dragende merrie gekocht, die is in juni uitgeteld, die werd ook bijna nooit gereden en heb ik dus rustig op moeten bouwen, die ritjes die je doet zijn goed voor haar, vooral heel veel stappen is prima, want zo bouw je langzaam de conditie op, het mag niet te snel gaan nl.
misschien is ze naast hoogdragend, ook nog eens te vet?
en sommige paarden zweten nou eenmaal meer als de ander
dat op de voorhand lopen kun je nu ook niet veranderen , de spieren die ze daarvoor moet gebruiken, die zullen week zijn door de zwangerschap en door de slechte conditie, dus dat op de voorhand lopen zou ik niet zo aan werken, idd gewoon lekkere lange stapritjes, en na de geboorte het weer oppakken en weer beginnen met stappen , dan rustig draven, dan galop en dan wat meer dressuuroefeningen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:21

Ik heb Lanna tot de negende maand gewoon gereden (ook wedstrijdjes toen op L-niveau). Wel opletten dat het buigen wat minder zal gaan.

Daarna ben ik langzaam gaan afbouwen. Dus alleen buitenritjes stap en draf en later alleen stap. De laatste twee weken gaf ze aan dat ze eigenlijk niet meer kon (ze was heel zwaar en het zadel paste niet meer). Toen heb ik me beperkt tot stappen zonder zadel door de wei (nog een keer of 3 om af te bouwen). Daarna heb ik haar laten staan (zoveel mogelijk buiten). Twee weken nadat Wizkid er was, ben ik weer rustig begonnen. Ze had geen noemenswaardig conditieverlies.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:03

Mijn DA gaf mij het advies om tot de 10e maand gewoon rustig door te rijden. Vanaf de 10e maand zoveel mogelijk rust geven, maar wel zo dat ze wel genoeg beweging krijgt. Dus over 2 a 3 weken ga ik lekker zonder zadel stapritjes maken.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:18

Ik rijd zolang door tot de merrie aangeeft dat ze echt niet meer kan. Ze is 8 mei uitgerekend en ik rijd nog vrolijk 4 keer per week 3 kwartier in de bak. Verschil is wel dat zij een goede conditie heeft. Verder besteed ik nu (nog) meer aandacht aan goed in en uitstappen en veel stap tussendoor.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:54

Ik verplaats je topic even naar Kraamstal Knipoog

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11572
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 18:28

Spicegirl was 1,5 week geleden uitgerekend, maar wordt nog steeds vrij regelmatig bereden Lachen
Wel rustig natuurlijk, vooral buiten en dan stappen en beetje draf af en toe, maar zondag presteerde ze het om met dr dikke buik er toch nog vrolijk vandoor te gaan in galop Scheve mond
Maar ja, ze deed het zelf en lijkt er geen last van te hebben...
en het veulen heeft geen haast, dat blijft lekker in zn moeder

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 18:52

Toen mijn paard drachtig was heb ik tot bijna het laatst gereden. Wel steeds wat rustiger aan, maar wel gewoon drafje en galopje meegepakt. Ongeveer een dag of 5 voor het veulenen vond ze het opeens niet leuk meer en gaf dit aan door niet meer te willen lopen (net of de kwartjes op waren). Ben toen gaan wandelen en gestopt met rijden.
In jouw geval denk ik dat je inderdaad rustig aan moet doen omdat je paard geen conditie had, dus denk dat je het nu heel goed doet.
Als je je paard straks na het veulenen weer langzaam op conditie brengt, kan je gewoon weer gaan rijden. Als ze dan weer gedekt is en ze heeft conditie, houdt ze het vast veel beter en langer vol dan nu!

Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 15:09

Mijn merrie is over 1,5 week uitgerekend en ik maak nog steeds buitenritjes zonder zadel met zelfs afentoe een drafje! Alleen vandaag kwam ze heel moe/slaperig/duf over en was het veulen de hele tijd aan het schoppen Lovers dat ik maar niet gereden hebt. Ik ben benieuwd of het gister m'n laatste ritje was Tong uitsteken *oew.. dit wordt offtopic Bloos *
Ik heb t/m de 9de maand nog wedstrijden gereden *B Haha! * en t/m de tiende maand nog met zadel dressuur en buitenritjes gereden.
Nu is d'r conditie nog goed en gaat het waarschijnlijk ook makkelijker bij de bevalling Haha!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 08:07

Je moet gewoon goed naar je merrie luisteren, zolang ze het leuk vind kan je best nog wat stapritjes maken hoor.

Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:13

Mijn merrie is nu 10 maand drachtig en rijd nog steeds op haar.
Natuurlijk wel wat rustiger dan normaal, ik gallopeer ook niet meer.
Ze moeten het zelf aangeven vind ik als ze nog steeds makkelijk alles doen kun je tot de laatste weken gewoon blijven doorrijden. ze geeft nu ook al wel een beetje aan dta het al wel wat zwaarder voor haar word dan anders.