Wanneer voor het eerst naar buiten ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Wanneer voor het eerst naar buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 03:56

Na aanleiding van de geboorte van het veulen van Marloes-Joy Knipoog , vroeg ik mij het volgende af:

Wanneer gaan bij jullie de pasgeboren veulens voor het eerst naar buiten en hoe pakken jullie het aan om ze met het stroomband vertrouwd te maken ??

Hier is het gebruikelijk, dat de a.s. mama in de box ( 4x6m²) wordt opgesloten, als het duidelijk is dat het veulen geboren gaat worden.
Na de geboorte, blijven moeder en kind (afhankelijk van het weer Knipoog ) de eerste 3 tot 5 dagen in de box.
Bij ons zijn de weiden/paddocks met stroomband afgezet en ze zeggen hier
*dat het veulen de eerste paar dagen nog niet zó goed de dingen kan onderscheiden,
*dat het eerst helemaal stevig op de beentjes moet staan en
*dat het volledig vertrouwd met de moeder moet zijn, voordat ze naar buiten gaan.
Op de dag dat moeder en kind voor het eerst naar buiten gaan, zorgen we ervoor dat we zeker met een man of 4 (liefst nog meer) rond de paddock staan, voor het geval het veulen door het stroomband rent Scheve mond !

Vorig jaar, gebeurde bijna hetzelfde met mijn veulen, als wat afgelopen woensdag met het nieuwe veulentje op stal gebeurde:
Moeder stond al zo´n 1 1/2 dag te chagerijnen, dat ze naar buiten wilde Knipoog . Toen we de deur open deden, rende ze er meteen uit maar merkte dat d´r kind niet meteen mee kwam. Ervaren mami als ze is, rende ze meteen weer terug in de box Knipoog .
Na een paar minuten, won de nieuwsgierigheid van de jongeman het van de angst Clown en kwam hij ook mee naar buiten, waar hij toen ook voor het eerst de ander paarden zag!
Na een minuut of 10, gebeurde waar we allemaal met spanning op hadden gewacht: hij wilde dat witte band eens nader inspekteren en... pats, daar kreeg ´ie een flinke opdonder Ach gut ! Hij draaide zich om, om weg te rennen, met z´n moeder natuurlijk in z´n kielszog... Op dat moment draaide ´ie z´n koppie 1 sec. de andere kant op en zag niet dat de merrie weer terug de box in rende Scheve mond !
Aan beide kanten van de box, is nog een stukje padock van zo´n 1,5 m breed, waar de merries ook naar de andere kant kunnen kijken. Hij schoot dus precies daar naartoe -waar z´n moeder ook niet was- en rende zó dwars door het stroomband heen en kwam dus áchter de box terecht! De eigenaresse stond wel-is-waar precies op dat punt, maar kon hem niet tegenhouden. Ik kwam al van de andere kant aangerend, maar de jongeman was echt in paniek en ik kon er dus alleen voor zoren, dat hij niet nóg verder van de box weg liep.
De eigenaresse was inmiddels bij de merrie, die volledig over de zeik was en had de grootste moeite om haar aan het halstertouw vast te krijgen.
Uiteindelijk kwam ze met de merrie naar buiten en was het veulen ook binnen 5 sec. weer met z´n moeder herenigd Lovers !
(overgens: haar veulen van vorig jaar, presteerde het om door 3 paddocks -met paarden én stroomband!!- door te scheuren, voordat we hem uiteindelijk op de wei te pakken kregen Clown !!)
Het is iedere keer weer vreselijk aandoenlijk om te zien als ze voor het eerst naar buiten gaan, maar ik het is natuurlijk wel hardstikke sneu, als je ziet aankomen dat het diertje binnen een paar sec. de eerste slechte ervaring in z´n leventje gaat opdoen Ach gut !

Hier een foto van de paddock situatie: de box is dubbelgroot van wat je hier ziet en links en rechts is dus dat stukje paddock. Hier zit de jongeman trouwens nog -de laatse dag- bij z´n mama in de buik Knipoog !
Afbeelding

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 08:52

Als het weer het ook maar een klein beetje toelaat, gaan ze de 1e dag al naar buiten.
Je voorkomt ren en bokpartijen van de merrie die een tijd opgesloten heeft gestaan en beweging is heel erg goed na de bevalling omdat door beweging de baarmoeder nog wat meer samentrekt en eventueel vuil makkelijker naar buiten komt.

Bij ons moeten ze een klein stukje over het erf en dan gaan ze op de "veulenweide". een stukje van ong. 40x40m wat afgezet is met 2 lagen 40mm band op veulenhoogte en een extra laag op hoofdhoogte van de merrie.
Er staat meteen stroom op, ze moeten het toch leren. De merrie loopt er altijd bij in de buurt en dan vluchten ze wel weer naar mammie en nemen ze een slok melk en staan daarna heel verbaasd te kijken naar dat witte band wat zo "gemeen" was Knipoog

De eerste 2 keer doen we het binnen en buiten zetten met 2 personen. 1 de merrie en de andere het veulen met een hand om het kontje en een hand om de hals meeleiden.
Vooral de schuur in en uit is dan een probleem door de overgang van het licht maar na 2 keer weten ze dat wel.

Wat hier ook altijd heel erg opvalt, de eerste 2 dagen is de merrie heel duidelijk het veulen aan het "trainen".
Het moet haar volgen en je ziet de merrie dan de meest vreemde bochtjes lopen in het land, even draven en weer stoppen en al die tijd maakt ze geluiden tegen het veulen. Heel mooi om te zien Lachen
Daarna kan ik ze ook overal in mijn eentje mee naartoe nemen, het veulen blijft bij de moeder in de buurt. (jammer dat dat bij hengstveulens maar na een week weer over is Scheve mond )
Zodra een veulen goed de moeder volgt, kunnen ze in principe ook in de groep. Wel kijk ik een beetje naar welke plek de merrie heeft in de rangorde i.v.m. het eventueel "stelen" van het veulen door een merrie hoger in rang.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 09:06

inderdaad ik heb mijn kleintje ook meteen de 1 ste dag even naar buiten gedaan, zowiezo heb ik geleerd dat beweging voor de merrie na de bevalling erg goed is.
Zoals je op de foto's ziet zi je hoe ik haar buiten heb gezet, er stonden 4 mensen bij de bak voor het geval dat, maar alles ging prima
Als het weer vandaag zo blijft, blijven ze natuurlijk binnen.
M

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 09:50

Die van mij gingen ook de eerste dag naar buiten voor een half uurtje. Jurga sprong steeds tussen de kleine en het hek, dus geen probs.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 10:22

Ja als het weer meezit gaan ze bij mij ook meteen de eerste dag even naar buiten, maar wel als ik er bij ben, in de bak heb ik niet alleen schrikdraad maar ook nog beoband erussen dus dat is ten eerste beter te zien, en als ze er wel tegen aan zouden rennen worden teruggekaatst als een trampoline Haha! Ploing! Tong uitsteken
Op het land is de onderkant gaas en daarboven ook koord, dus dan zouden ze heel hoog moeten springen om daar overheen te kunnen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 13:31

Bij mij de 1e dag,
ik zet een klein stukje in het land af, zowiezo hebben we alleen maar schriklint waar ik dan het stroom afhaal en er dus niets kan gebeuren.
Overigens zorgt Jonkvrouw er ook zelf wel voor dat het veulen niet in de buurt van de omheining komt. Toen Boss geboren werd, was het schitterend mooi weer en heeft hij de 1e dag gelijk de hele dag buitengelopen (en geslapen Haha! ).

Ik vind trouwens de reacties van de andere paarden zowat nog leuker als het veulen zijn eerst stapjes buiten Haha!
Allemaal hinniken en rennen en de ogen vallen zowat uit hun doppen, echt briljant!

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 14:02

Inderdaad, meteen de eerste dag naar buiten. Want is goed voor de merrie, is goed voor het veulen ook al staat hij nog wat wankel, dus waarom zou je wachten.

Als je de merrie niet vertrouwd omdat het bijvoorbeeld het eerste veulen is kun je de merrie eerst aan het touw of longe houden.

Maar de ervaren merries gaan altijd meteen los. Die proberen het veulen ook bij de draad weg te houden. Mijn merrie ging altijd tussen de draad (band) en het veulen lopen. Het is wel belangrijk dat de draad goed zichtbaar is. Het veulen moet namelijk vaak erg aan het licht wennen. En als ze eenmaal de draad gaan onderzoeken komen ze er snel genoeg achter dat ze er een beetje vandaan moeten blijven.

Wij doen trouwens ook bijna altijd al meteen een halstertje om met touwtje eraan. Ook al lopen ze dan vaak nog niet echt mee aan het touwtje (er loopt dan iemand mee die een hand om de hals en achterhand houdt), dan wennen ze er vanaf dag 1 aan.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 14:05

Ik zou de situatie zo maken dat ze elkaar steeds kunnen zien, dus zodra ze de box uitzien die dichtdoen... is er ook geen reden voor paniek.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 14:12

Bij ons gaan ze pas naar buiten na een dag of twee, Ze worden altijd van de box naar de paddock of de round pen begeleid, en deze hebben een houten omheining met een schrikdraadje erlangs (de paddock dan, de round pen niet). Op het moment dat ze het land op kunnen, (dat helemaal rondom door sloten is afgezet) , zorgen we er wel voor dat de sloten met schriklint worden afgebakend om te voorkomen dat de veulens te water raken. Voor de vroege veulens is het dan met een maand of twee dat ze contact hebben met het schrikdraad. Late veulens blijven met merrie een week op stal, en worden overdat in de met hout omheinde paddock gelaten. Aansluitend komen bij de anderen op het weiland.

Voor degenen die zich afvragen hoe de merries dan moeten drinken als de sloot is afgezet met schrikdraad: Er is een drinkautomaat op zonnecellen voor het drinkwater van merries en veulens (en daar zijn we heel blij mee) .

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 16:46

Ons veulen (gomir en mij) werd 's avond geboren en ging de volgende dag meteen naar buiten. Ze hebben toen een paar uur buiten gestaan
Wij hadden de stroom er nog niet opstaan (we hebben een hek met hout en stroomlint). Gister stond ze ook lekker buiten in de storm, ze hebben 5 uur buiten gestaan. De eerste paar uur was het weer wel redelijk, daarna werd het minder. Maar Nowie vond het wel stoer om in de wind te rennen *LOL*

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:28

Zoals mijn zusje hierboven al zegt heb ik ze meteen buiten gegooid. De eerste dag was het redelijk weer dus ze hebben toen van 10-half vier buiten gelopen
Heb het veulen de eerste twee dagen begeleid en nu hobbelt het wel ongeveer met mama mee als ze zin heeft. Af en toe gaat ze even op onderzoek uit, maar uiteindelijk komt ze toch wel naar haar zenuwachtige moeder toe *LOL*

Stroom ga ik er binnenkort opzetten Het is bij mijn hek niet zo nodig, maar ze moeten er toch een keer aanwennen Knipoog
Ben trouwens geen moment bang geweest dat het veulen door het hek zou gaan of zou proberen er onderdoor(door het draad) te schieten Mama paste er wel goed op en ze is gelukkig buiten net zo lief als op stal (het is haar eerste veulen dus dat was allemaal even afwachten )

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 21:52

Jullie halen voor de eerste keer dus allemaal de stroom eraf ??!
Hier kan dat wel voor een uurtje, als iedereen in de buurt is, maar daarna wordt het er toch echt weer opgezet voor de hengst Knipoog ! (Die staat in de box, rechts boven Impy´s oor Clown !)
Maar goed, ze doen hier de stroom er ook meteen op, zodat het veulen vanaf dag 1 buiten, respekt voor het band heeft...
Deze merrie is trouwens ook erg ervaren en beschermend ! Die van mij was vorig jaar voor het eerst moeder en Jaike is dan ook een aantal keer door het band gegaan Knipoog ! We waren al een beetje bang, dat het er zo eentje was, die helemaal geen respekt voor het band had Schijnheilig !
Sjuimpje schreef:
Ik vind trouwens de reacties van de andere paarden zowat nog leuker als het veulen zijn eerst stapjes buiten Haha!
Allemaal hinniken en rennen en de ogen vallen zowat uit hun doppen, echt briljant!

Dat is idd heel roerend om te zien; de andere merries "begroeten" echt moeder en kind Lovers !

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 03:15

Volgens mij zijn de andere merries allemaal hartstikke jaloers op de baby...

Bij ons is het dan ook iedere keer een feest...(en niet alleen de merries, de hengsten staan er net zo bij te kijken)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:28

Bij ons zijn het vooral de ruinen die door het dolle heen zijn Haha!