Veulen krijgen met deken op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendy007

Berichten: 2128
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: *Lemmer*

Veulen krijgen met deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 12:30

Hallo,

mijn friese merrie krijgt eind april een veulen maar als ze haar veulen krijgt zou het dek dan ook af moeten? Verward Vraag ik me namelijk steeds af *LOL*
Graag zou ik jullie mening horen of wat jullie met deze situatie doen.

Groetjes Wendy

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:41

Als je nu begint met het opleggen van een dunnere deken, zou je rond half april het paard zonder deken kunnen laten lopen.
Zonder deken is wel een stukje veiliger.

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:50

Hoi Wendy,

Wij beginnen nu al met de dekken af te doen overdag als het zonnetje schijnt. Tegen april is het niet meer nodig om een dek op te doen.

Groetjes ikkies

Ikbenhip
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:58

hoi

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:09

Zonder deken is inderdaad veiliger, maar je kunt altijd een dunne deken doen. Wel op tijd mee stoppen dan ..

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:49

Mijn DA adviseerd ook om de merrie zonder deken te laten veulenen, gewoon omdat het veiliger is

pfff

Berichten: 38
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:07

zonder deken is zeker een stuk veiliger en vooral als je deken bilcoorden heeft

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:04

ik zat met hetzelfde probleem...ons veulen is eind november geboren en de merrie stond onder een deken....we hebben de bilkoorden verwijderd. en de eerste dag de deken teruggeklapt zodat de achterhand vrij kwam...
toen een korte deken opgelegd en na 2 dagen wist het veulen hoe hij kon drinken....
Omdat ons veulen onverwacht kwam had ze tijdens de bevalling een deken om...en hadden we niet de tijd om de deken te verwijderen

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:08

Zonder deken is inderdaad veiliger. Maar dan moet je er nu wel mee beginnen met een dunnere deken enzo.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:37

Joy heeft al een hele tijd geen deken meer om (toen met de extreem warme periode in januari geloof ik) ben ik af gaan bouwen
het gaat nu prima zonder deken!
Overdag naar buiten heeft ze nog steeds een ongvoerde regendeken op

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:51

Persoonlijk vind ik het doodeng, met een deken op bevallen. Maar ook drinken met een deken op vind ik eigenlijk maar niks. Als je merrie nou echt in de winter moest bevallen zou ik zeggen: probeer een korte deken zonder bilkoorden. Maar jouw merrie moet in april bevallen: dan moet ze wel zonder deken kunnen hoor (idd nu lekker af gaan bouwen)!

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:00

Jullie hebben het dan nog alleen over de bevalling, maar zelfs na de bevalling is een deken vragen om problemen. Het veulen kan zich er nl. ook nog in "ophangen"

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:33

Dat zeg ik. Met drinken "zoekt" een veulen vaak langs het hele lijf van moeders. Als het daarbij een singel tegenkomt ... nee, daar moet ik niet aan denken ...

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:49

ik zou geen deken opwillen tijdens de bevalling, niet alleen als je bedenkt wat er fout kan gaan tijdens de bevalling, maar vooral daarna als het veulen wil drinken enzo...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:21

Moet je de veulens ook niet naar buiten doen...moet je kijken wat ze daar kan overkomen...

Als je de bilkoorden verwijderd gaat dat wel goed...

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:25

Als jij genoegen wil nemen met een verhoogd risico terwijl het niet noodzakelijk is moet je dat vooral doen!! OK dan!
Zelf probeer ik zoveel mogelijk risico's uit te sluiten! *LOL*

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:16

Mijn merrie heeft sinds een week helemaal geen deken meer op.
Heb het ook rustig aan afgebouwd, steeds een dunnere deken,
en nu dus zonder. Met deken vond ik geen prettige gedachte.

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:46

Bij ons op stal is vorig jaar ook een veulentje geboren terwijl de moeder de deken nog op had. Het veulen zat wel in de planning maar was te vroeg. het is allemaal goed gegaan, maar het is wel een stuk veiliger zonder deken. lopo je gewoon geen risico wat dat betrefd. asl je 'afbouwt' moet het makkelijk gaan!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:16

Op zaterdag is bij ons een merrie gebracht. we wisten dat ze drachtig was echter niet wanneer ze zou moeten gaan veulenen...Ze stond onder een deken....donderdags is November geboren, terwijl mams dus onder een deken stond, geen wintervacht had...en dus ook absoluut niet zonder deken kon staan....
Als je geen risico wilt lopen moet je je merrie niet laten dekken..
Op stal bevallen brengt ook meer risico met zich mee dan buiten...
En als ik moet kiezen tussen de kans dat de merrie ziek wordt of de zeer kleine kans dat het veulen zich zou ophangen..

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:42

Alane schreef:
Als je geen risico wilt lopen moet je je merrie niet laten dekken..
Op stal bevallen brengt ook meer risico met zich mee dan buiten...
En als ik moet kiezen tussen de kans dat de merrie ziek wordt of de zeer kleine kans dat het veulen zich zou ophangen..


Jouw verhaal is een uitzondering - de meeste mensen weten natuurlijk wanneer het veulen komt en dan kun je prima anticiperen op dit soort dingen. Het gaat ook niet alleen om het ophangen, een veulen wil nog wel eens gek doen en kan dan aan de voorkant bij de deken in springen, hij kan verward raken in een kruissingel die toch net niet strak genoeg zit, hij kan extra moeite hebben met drinken, je hebt zelf minder zicht op het paard en de uiers. En als je pech hebt en een brutaal hengstveulen gaat je deken er ook nog aan!

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:21

Merries met dekens op en ijzers onder zijn levensgevaarlijk voor het veulen.

Om dit soort problemen te voorkomen zet ik mijn drachtige merries om te beginnen al helemaal niet onder dek, tenzij het 20 graden gaat vriezen. Ze kweken dan in de loop van de winter genoeg haar om warm te blijven, en heb je geen getob met het afbouwen tegen de tijd dat ze moet gaan bevallen. En hey... het wordt morgen 18 graden... welk paard staat er in april nog onder dek ???

InekeP

Berichten: 281
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:34

Ik doe de dekens altijd af boven de 14 graden. Maar als het zo'n zacht weer is als nu dan gaan ze er ookaf. En al helemaal als ze een veulen moet werpen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 02:35

let wel....ben absoluut al anti deken...
puur omdat mijn merrie onder een deken stond en totaal onverwacht een veulen kreeg ben ik gaan info-en. (zo'n laat/vroeg veulen is wel handig, de onze is nu gespeend Haha!)
Toen het veulen er was heb ik de deken verwijderd...veulen heeft gedronken en is nee geplofd...merrie weer onder de deken (bilkoorden wel verwijderd) Vlgende dag: deken terug geklapt naar voren zodat het veulen beter bij de uier kon komen..(toestand en gedrag veulen zegt me meer dan de uier van de merrie) ovedag was het aangenaam en de merrie zonder deken even een uurtje naar buiten met veulen...(28 november)
Deken gewisseld: een deken die minder lang was en dan niet van schoft tot staart maar vanaf de rug naar beneden opdat het veulen minder moeite hoefde te doen.
En toen weer terug naar 1e deken..deken tot aan de knie...en eerlijk gezegd heeft geen vam mijn pony's incl. hengstveulen ooit een hap richting of in een deken gedaan...het hengstveulen wist immers niet anders dan dat mams een deken op had... dit was even een short story. Haha!
En als ik dan kijk hoeveel veulens zich opgehangen hebben in verhouding met dekenmerries is dat compleet nihil...er hebben zich er meer opgehangen met een halster in de stal, zijn verdrukt tegen de stalmuur tijdens de geboorte enz...

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 02:40

ik zou er geen deken opdoen.
en rond april wordt het toch warme en dan hoeven ze geen deken op.teminste meestal in april is het al een stuk warme

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:43

Alane schreef:
er hebben zich er meer opgehangen met een halster in de stal, zijn verdrukt tegen de stalmuur tijdens de geboorte enz...


Klopt, net als een deken en hoefijzers, is ook een halster levensgevaarlijk voor een veulen. Zet NOOIT een veulen met een halster om op stal (zonder erbij te blijven) !!
En verdrukt worden tegen de stalmuur tijdens de geboorte is makkelijk te voorkomen door aanwezig te zijn tijdens de geboorte...

In jouw geval waren de omstandigheden zo dat je er weinig aan kon doen, je hebt het prima opgelost. Maar toch.... zonder deken is een heel stuk veiliger. Dus als het niet noodzakelijk is (zoals de merrie van de topicstarter, die in april moet bevallen), AFHALEN DAT DING !