Vachtkleuren van de a.s. kleintjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:35

curly2day schreef:
Iemand er verstand van ??

Moeder: schimmel, moeders moeder: ws. schimmel Schijnheilig vaders moeder: donkerbruin(Master,nrps).

Vader: vos (Disconto, nrps), moeders vader: ??, vaders vader: vos

Mocht iemand er verstand van hebben, dan hoor ik het graag.
Maar volgens mij heb ik grote kans dat het een schimmel wordt, want schimmel is een overheersende kleur, toch Verward

Beetje jammer, maar een goed paard heeft geen kleur, zegt men


Je hebt 50% kans op een schimmel, en wat voor kleur schimmel was de moeder? Een vosschimmel, bruinschimmel enz.?
Als ze een vosschimmel was krijg je of een vos of een vosschimmel.


Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:33

Pipi schreef:
Ik ben heel erg benieuwd wat voor kleu mijn veulie krijgt.
Misschien dat er iemand is die dat voor mij kan uitpluizen?

Shana is vos,haar vader bruin,die z'n vader vos.
Haar moeder is donkere vos,haar vader vos.
( Snappen jullie het nog Verward )

Shana is gedekt door Rubiquil ( donkerbruin).

Zelf denk is dat het een (donkere) vos wordt,maar hoop stiekum op een bruine


De merrie is vos, dus dat is simpel die geeft altijd vos, ik weet niet wat Rubiquil voor ouders heeft? Of heeft hij al vos nakomelingen?
Zo ja dan heb je 50% kans op vos.

Je maakt dan nog kans op zwart en bruin, bruin is eigenlijk gewoon zwart maar dan met het agouti-gen. Als alleen de vader dat gen heeft, dan heb je 25% kans op bruin of zwart.

Als de moeder het agouti-gen ook heeft, (aangezien haar vader bruin was, zou dat kunnen), dan maak je nog meer kans op bruin, en als de vader homozygoot is voor agouti, dan krijg je dus of een vos, of een bruine.

Dus ik zou zeggen in elk geval 50% kans op vos, een grote kans op bruin, en een kleine kans op zwart, aangezien er veel bruin in de afstamming zit.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 17:01

Summertje schreef:
Hey Meavey kan je bij mij ook de basiskleur zo ongeveer uitrekenen?


Je hebt waarschijnlijk de zelfde kansen als Pipi als basiskleuren.
Weet je of de vader al vossen gefokt heeft? Zo ja dan heb je de zelfde kansen ongeveer.
Als pa geen vosfactor heeft, krijg je een bruin of zwarte basis, dan dus geen vos.
En aangezien pappa few-spot is krijg je zo goed als 100% stippies. Knipoog

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:19

Jouw merrie is vos pipi en die kan alleen maar een vos-gen geven echter zwart overheerst over vos, dus als de vader een zwart gen geeft word het veulen dus zwart.
Als je jouw merrie met een vos laat dekken heb je 100% vos.

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:56

De basiskleuren zijn dus vos of zwart, of ze agouti heeft is idd niet bekend, maar in dat geval zou het veulen, als het een zwarte basis heeft, ook bruin kunnen zijn.
Als je het over PipiĀ“s aanstaande veulen hebt, ja de hengst is heterozygoot, en er is dus 50% kans op vos.

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 18:46

peeky schreef:
Hmm....kun je bont beter combineren met zwart of wit als je een bont veulentje wilt fokken? (en bont met bont niet mogelijk is)


Hoe bedoel je wit? Als in een schimmel?
Als jouw paard bont is heb je altijd 50% kans op bont, welke hengst je er ook opgooit.
Als je er echter een schimmel opgooit heb je kans dat het ook schimmel krijgt en dat je dus een schimmelbont veulen krijgt, waarvan de vlekken dus langzaam zullen verdwijnen.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:52

Ods"]
[quote="Meavey"][quote="peeky schreef:
Hmm....kun je bont beter combineren met zwart of wit als je een bont veulentje wilt fokken? (en bont met bont niet mogelijk is)


Hoe bedoel je wit? Als in een schimmel?
Als jouw paard bont is heb je altijd 50% kans op bont, welke hengst je er ook opgooit.
Als je er echter een schimmel opgooit heb je kans dat het ook schimmel krijgt en dat je dus een schimmelbont veulen krijgt, waarvan de vlekken dus langzaam zullen verdwijnen.
[/quote]
Dit is niet helemaal waar Meavey, als Peeky er een Bonte hengst op gooit heb je 75% kans op een bont veulen!! Knipoog
[/quote]

Maar ze zegt dat bont met bont niet mogelijk is. Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jane808, Muronia, nancylicci, rooslover, SparkYY_8, Yvk en 43 bezoekers